Sned rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sned rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sned rulle?

    Upptäckte idag när jag fick hem ett nytt spö och monterade en av mina daiwa fuego på spöt att rullen blir "skev". Om man tittar på rullen (haspel) ovanfrån så pekar den inte framåt i linje med spöt utan är sned åt vänster. Tänkte att rullfoten säkert fått sig en smäll och blivit krökt men tog fram en annan fuego jag har och det är precis samma sak med den, kroppen och spolen är sneda i förhållande till rullfoten och det ser man om man bara håller i rullen, när jag satte dit en shimanorulle på spöt så var det inga konstigheter så det är inte spöts rullfäste det är fel på. Har aldrig upplevt några praktiska problem med mina fuego-rullar tidigare och har inte tänkt på det förrens nu, men jag undrar ändå, varför är de gjorda på det viset? Det stör mig rent estetiskt nu när jag väl upptäckt det och uppenbarligen är det ju så de tillverkas eftersom båda mina fuego ser ut på det sättet, eller har jag haft det osannolika oflytet att få två måndagsexemplar? I-landsproblem? Svar ja.
    Senast ändrad av kenwald; 2023-10-14, 00:06.

  • #2
    Har endast en Daiwa LT och jag har inte noterat det du ser, faktiskt inte på någon haspel på många, många år… Knappast något de ”gör så” som du frågar men kanske har det att göra med hur kroppen tillverkas, gjuts i sin form och hur den härdar samt sämre QC, de släpper igenom sneda rullar inom vissa marginaler? Bara att reklamera om det stör och den rätten finns kvar, sälja eller leva med det…

    Kommentera


    • #3
      Blir nog att leva med det! Förhoppningsvis kan jag sluta störa mig på det, stör ju inte funktionen. Tyckte det var märkligt bara, inget jag sett tidigare.

      Kommentera


      • #4
        För många år sedan hade en bekant problem med sneda rullfötter på en Shimano haspel som jag tror var Stradic när den kom i C4 material. Min bekant skickade tillbaka flera stycken som kom från samma butik. Detta fanns det en tråd om på forumet.

        Kommentera


        • #5
          Problemet uppstår på grund av att rullen är för hårt åtskruvad i rullfästet.
          Jag kan enkelt återskapa problemet med en Shimanorulle genom att dra åt den för hårt i spöets rullfäste.

          Rullens fötter är inte helt platta utan lite kupade. Drar man åt för hårt så finns det inte utrymme kvar längre i fästet och den bänder åt sig åt sidan.
          Minimalt förskjutning som dom flesta nog inte ens skulle märka.

          Det löser man genom att skruva bakåt för att minska trycket och rucka till rullen så att överspänningen som skjutit foten snett går tillbaka och så kan man skruva åt den igen.

          På mitt spö med en Shimanorulle så är det den främre delen av foten mot spötoppen som flyttar sig minimalt åt vänster om man vrider till riktigt hårt, släpper jag trycket och ruckar till den sätter den sig rakt igen.

          Gör så och vrid inte åt så hårt, gör man för hårt kanske man ändrar formen på något i fästena, till exempel metallen så att den där felvinklingen blir permanent, vem vet vad som mer kan gå sönder, klingan, hela rullfästet?
          Ta det lugnt med grejerna.

          Skruva åt - men lagomt!
          Man kan fortsätta att skruva, men då går saker sönder eller blir skeva.

          Rullen sitter stenhårt långt innan man inte kan dra åt nå mer.
          Senast ändrad av .art; 2024-05-21, 14:52.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 332 svar
          265 873 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          865 svar
          140 713 visningar
          16 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 032 svar
          194 850 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
          256 svar
          79 381 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 216 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Arbetar...
          X