Daiwa prorex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa prorex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa prorex

Hej på er!

Är det någon här som testat daiwa prorex s baitcast 8'0 10-40 g ?
    Funderar på att ha reservspö till mitt gösfiske men är rädd att det är för klent.
    Vill ha ett spö med ryggrad o känslig topp. Kom gärna med era synpunkter!
    Ni får gärna komma med förslag på andra spön med dessa egenskaper. Spöt ska vara 8 fot kastvikt 10-40 el likn.
    Någon som har ett att sälja el något likn?
    Mvh Sadda
    Senast ändrad av Sadda; 2024-03-01, 11:15. Anledning: Kom på en sak bara :)

Det är nog ett bra val inte använt just det spöet men dom flesta spön i prorex serierna är trevliga , har du den klassningen annars ? Har ett 7-28 och ett 25-100 till gösjiggande upplever inte att 7-28 har för klen rygg för krokningar med dagens flätlinor däremot byter jag krok ibland på vobbler när jag tycker dom spelar mer på gädda än gös för jigg så ser jag inget bekymmer

Kommentera

Ja,jag försöker hålla mig i krokarna runt 40g. Gör väl inget om det är 45 - 50 g heller. Men det ska ha ryggrad o inte svampa ihop.... eller för den delen var som en telefon stolpe. ( får se hur många här inne som vet vad en telefon stolpe är ) ?

Kommentera

Nej det är ju bra om det finns lite liv i klingan rensat bort några såna spön i vinter 20-60 g hade nog varit optimalt för egen del men kollade ett ags 20-60 eller 30-70 och då fick westinsspöet funka till det tyngre ändå för det kändes inte som ”det” jag letade efter

Kommentera

Finns en kille här inne som bygger spön. Jag kontaktade honom och han byggde exakt det spöt jag ville ha!! Visst, det kostar men j-lar vad värt det var i slutändan!! Kan varmt rekommendera Björn men vet inte i hur stor skala han bedriver spöbyggandet och om han ens håller på men vilken service och vilket kunnande!!!

Kommentera

Du skulle inte släppt ditt Team Daiwa spö :-)
            Men nu är det mitt och är ett klockrent spö till Gösen :-)
            Även Lundgrens spöt som är 8 fot är väldigt nice att jigga med :-)
            Men det är ju mitt numera det oxå :-) haha
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag har ett daiwa spö kvar Classe så pilutta dig
              Lundgren spöt tyckte jag var lite pjåkigt. Dessutom så har jag ju ditt lod fastskruvat på fiskepulkan. Det var ett superschysst byte.
              Ska ni göra affärer med någon här inne så är Classe REKO ! Top of the line kille! Men fråga inte efter jiggar, de är nedkladdade med glitter.... hahaha

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                Finns en kille här inne som bygger spön. Jag kontaktade honom och han byggde exakt det spöt jag ville ha!! Visst, det kostar men j-lar vad värt det var i slutändan!! Kan varmt rekommendera Björn men vet inte i hur stor skala han bedriver spöbyggandet och om han ens håller på men vilken service och vilket kunnande!!!
                Det skulle man göra mer ofta för att få spön man gillar (både aktion och inte minst utförande t ex handtag, alla är stöpta i samma form nästan...) om det vore lätt att ffa hitta och beställa...

Finns svårigheter, primärt bl a klingan. Även om jag vet vad jag vill ha så vet jag sällan var den klingan finns... och om den finns "på pappret" så vet man sällan hur den verkligen är i klassning och aktion.

Ta dessa https://www.cmw-angeln.de/produkt/rmp-sensum-m-blank/
                Sannolikt snabba givet materialet, tror den lättare är mitt val (vill maxa 30g men sällan, så den behöver inte briljera med 30g snarare 18-25g) men hur är aktionen? Halv, trekvart eller? Bristfällig info hindrar köp.

Kommentera

Förstår precis vad du menar! Jag var riktigt orolig för hur klingan skulle vara men i mitt fall så träffade han helt rätt! Men som sagt det tog ett tag och många sms och mail konversationer innan vi nådde hela vägen. Men spöt är one of a kind.

Ingen som kan säga något om daiwa spöt ?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Det skulle man göra mer ofta för att få spön man gillar (både aktion och inte minst utförande t ex handtag, alla är stöpta i samma form nästan...) om det vore lätt att ffa hitta och beställa...

Finns svårigheter, primärt bl a klingan. Även om jag vet vad jag vill ha så vet jag sällan var den klingan finns... och om den finns "på pappret" så vet man sällan hur den verkligen är i klassning och aktion.

Ta dessa https://www.cmw-angeln.de/produkt/rmp-sensum-m-blank/
                    Sannolikt snabba givet materialet, tror den lättare är mitt val (vill maxa 30g men sällan, så den behöver inte briljera med 30g snarare 18-25g) men hur är aktionen? Halv, trekvart eller? Bristfällig info hindrar köp.
                    Håller med dig helt angående svårigheten att hitta/välja klinga. Har man ett favoritspö från någon av bulk-tillverkarna så är just den klingan omöjlig att få tag i, och tittar man på de klingor som säljs separat så finns det knappt några färdiga spön med dessa att känna på. För egen del har det blivit ett dyrt sökande genom åren, men tilll mitt fiske har jag nu fastnat för just den klinga från CMW som du länkar till. Jag har den kraftigare varianten och tycker den har helt rätt aktion för hö-fisket. Jag anser att den har en sweet-spot runt 28 g. Jag har byggt ett haspelspö som jag har som lånespö ifall jag får med mig någon haspelfiskare ut till kusten, men just nu håller jag på och bygger ett multi-spö som ska bli mitt egna.
                    CMW designar sina hö-klingor (kinatillverkade) helt i min smak och jag har sedan tidigare en äldre, utgången modell som hette RMP Meerforellen och är mycket lik den nuvarande Sensum-serien.
                    Kan även tipsa om https://www.gattenhaus.de/c/spin/sportex-spin som bl.a. säljer Sportex-klingor. På vissa modeller har de korta videoklipp som åtminstone någotsånär visar hur de beter sig under belastning. Dock säger det inget av känslan när man väl håller klingan i sin hand. Här går det å andra sidan att leta information om färdiga spön från Sportex och kanske även hitta något att känna på i en välsorterad butik.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04