Fixa korken (vilken fyllning?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa korken (vilken fyllning?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

Är det ett Legend Elite Musky jag skådar? Har ett LEM86MHF själv, underbart spö. Jag har en Zillion HD på mitt.
    Det är det, köpte det begagnat av en kille så behövdes lite kärlek. Är ju en grym gäddkombo med en lätt lågprofilare. Har ett LEM90HF 3-8 oz och det är också fint men inte alls lika följsamt.

Lämna en kommentar:

• Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    https://www.hilevel.se/lack-lim/kork...kel-cf325.html

Jag beställde någon snarlik variant från amazon. Klart bättre än innan men svårt att få det helt jämnt i färgen, slår igenom lite av det mörka.
    Click image for larger version Name:	Korkfyllning.jpg Views:	0 Size:	179,4 KB ID:	2646501
    Är det ett Legend Elite Musky jag skådar? Har ett LEM86MHF själv, underbart spö. Jag har en Zillion HD på mitt.

Lämna en kommentar:

• gabbu
    replied

Jag beställde någon snarlik variant från amazon. Klart bättre än innan men svårt att få det helt jämnt i färgen, slår igenom lite av det mörka.
    Click image for larger version  Name:	Korkfyllning.jpg Views:	0 Size:	179,4 KB ID:	2646501

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    Har slipat/raspat ner kork grovt o blandat med lim och lagat hål i handtagen nångång
    det funkar
    Jag har gjort likadant och blandat nedslipad kork med trälim för utomhusbruk. Fattades stora bitar så limmade jag in korkbitar jag täljt till i lagom storlek.

Lämna en kommentar:

• Kimmen
    replied
    Har slipat/raspat ner kork grovt o blandat med lim och lagat hål i handtagen nångång
    det funkar

Lämna en kommentar:

• Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av Robalm Visa inlägg
    Är Plastiskt trä och Kemiskt trä samma sak?
    https://www.biltema.se/bygg/lim/kemi...-ml-2000053091
    Den jag föreslog är enkomponent och Biltemas är tvåkomponent.

Jag anser att ljus ek funkar bra mot nyslipad kork och mörknar likartat med tiden.

Tvåkomponent furu kan funka alldeles utmärkt eller mindre bra, finns bara ett sätt att ta reda på.​

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Att kork ruttnar under krympslang torde väl bero på hur den appliceras (tätas i ändarna) och om den är torr när man sätter fast den? Sen så borde nog spöt inte vinterförvaras kallt och fuktigt. Men nog kan man spackla om man tycker det blir tillräckligt snyggt och hållbart.
    Jag hade inte dragit krympslang över kork. Det kanske funkar alldeles utmärkt för för dig, men jag hade hellre lagt en vinterhelg på att renovera bottendelen om skadan var för illa för att spackla.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Är det bara några gropar så kan ju spackel månne vara en tillräckligt "snygg" lösning, smaksak.

Lämna en kommentar:

• Robalm
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Hur illa ser det ut om du slipar och ska fylla ? Har skickat tillbaks spön jag köpt nya när billig kork varit lagad i fabrik för att det syns väl att det inte är kork det är lagat med,
    är det bitar borta ?
    Jag hade nog haft spöt som det är med patina efter bruk om det inte påverkar kastandet

Korken är fin bara några små ställen där det saknas lite fyllning.
    Click image for larger version

Name:	20240903_203408.jpg
Views:	162
Size:	3,95 MB
ID:	2646235

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Hur illa ser det ut om du slipar och ska fylla ? Har skickat tillbaks spön jag köpt nya när billig kork varit lagad i fabrik för att det syns väl att det inte är kork det är lagat med,
    är det bitar borta ?
    Jag hade nog haft spöt som det är med patina efter bruk om det inte påverkar kastandet

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Att kork ruttnar under krympslang torde väl bero på hur den appliceras (tätas i ändarna) och om den är torr när man sätter fast den? Sen så borde nog spöt inte vinterförvaras kallt och fuktigt. Men nog kan man spackla om man tycker det blir tillräckligt snyggt och hållbart.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 775 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04