Shimano Expride mångsidighet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Expride mångsidighet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Just multirulle/multispö är jag ingen expert på till abborre fisket så där får nog någon annan ta vid tyvärr.

Annars går det nog att hitta en bra haspelrulle runt 600-800 kr som funkar fint, daiwa tex Högutväxlad variant behövs inte när du kör finess, det är när du jobbar med spöt och ska ta in slaklina (har dom lärda sagt till mig). Lycka till!

Kommentera

Köp 4-12an och någon daiwa rulle för bra peng och köp bättre haspelrulle i framtiden. Köra multi på haspelspö är ej rätt dessutom för kraftig rulle till det du söker efter

Kommentera

Ursprungligen postat av mdwahl Visa inlägg
        Låter verkligen som att det blir ett 4-12 då! Osäker på om jag ska köpa haspel och därmed en rulle till det, eller sätta min SLX DC 151HG på det, men det kan nog vara en lite för köttig rulle för ändamålet, en flaskhals om inte annat. Tack hörni!
        Kör med första generationens Vanford på mitt, C2000SHG, går nog bra med en 2500 också om du föredrar lite större rullar. Skulle rekommendera att du köper en haspelrulle, multirulle på haspelspö blir nog ingen vidare trevlig kombo. Lite grov för det fisket du tänkt göra också.

Kommentera

Ja det var klantigt formulerat av mig. Jag menade om jag ska köpa haspelspöt och en rulle, eller köpa spinnspöt och sätta min shimano på det.

Kommentera

Ja det var klantigt formulerat av mig. Jag menade om jag ska köpa haspelspöt och en rulle, eller köpa spinnspöt och sätta min shimano på det.
            Ingen bra ide. Den rullen kastar inte så lätta beten. Behöver helst en bfs rulle om du ej ska ha 7-21g spöt förstås.men då kan du ej fiska finess

Kommentera

Ursprungligen postat av Chatter Visa inlägg
              Just multirulle/multispö är jag ingen expert på till abborre fisket så där får nog någon annan ta vid tyvärr.

Annars går det nog att hitta en bra haspelrulle runt 600-800 kr som funkar fint, daiwa tex Högutväxlad variant behövs inte när du kör finess, det är när du jobbar med spöt och ska ta in slaklina (har dom lärda sagt till mig). Lycka till!
              Det har du nog rätt i, att hög utväxling är onödigt och kanske till och med försvårar finess

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Ingen bra ide. Den rullen kastar inte så lätta beten. Behöver helst en bfs rulle om du ej ska ha 7-21g spöt förstås.men då kan du ej fiska finess
              Jag förstår, skönt att få min misstanke bekräftad i alla fall och slippa gå och grubbla. Då får det bli haspel, tack!​

Kommentera

Jätte nöjd med mina Expride, lätta känsliga spön kastar bra, roliga att drilla fiska
                Har 3-10gr ihop med en Vanford 2000 blir balansen perfekt & funkar perfekt till lättare beten typ Ned eller mindre jiggar 2,5tum & upp till 10gr skallar är den jätte trevlig. Att köra lite större jiggar 3,5-4tum orkar den kasta men jag saknar kraften att sätt mothuggen då det blir mer motstånd i betet.

Har även 4-12 ihop med en Vanford 2500, det är den jag använder klart oftast, fiskar allt från NED upp till 3,5tums jiggar med 18gr skallar, NED beten som man vill fiska med lite mer pillande & långsammare där tycker jag en 2500 rulle blir lite för snabb & får inte samma känsla

Kommentera

Även om "samma spö" skulle finnas i både haspel- och multiutförande tycker jag det är riskabelt att diskutera det som ett och samma spö m.a.p passande betesvikter och betestyper. Även om de kan vara hyfsat lika i hur tunga beten de "klarar av" så är det så olika i hur det är att kasta med haspel kontra multi, särskilt med "svårkastade" lättare beten. Med haspel är det mer förlåtande att köra med "för" lätta beten eftersom det går att ta i mer som kompensation på ett annat sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 804 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04