Shimano Expride mångsidighet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Expride mångsidighet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Expride mångsidighet

Tja! Jag sitter i funderingarna att köpa mig ett Shimano Expride 6'6 (198cm) 3-10g spö, men jag är nyfiken på om någon här har någon erfarenhet av det? Av det jag läst om Expride så är dom lite underklassade, så att kasta beten upp till 15g skulle kanske vara helt okej? Jag fiskar främst beten runt 7-10g, men ibland vill man ju lite djupare och då vill jag inte behöva ett ytterligare spö för det. Tycker också lätt finessfiske är roligt, så att gå upp på ett mångsidigare 10-30g spö känns inte heller optimalt. Uppskattar all info och eventuella förslag!

Skulle nog rekommendera 2610ml istället . 4-12g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
      Skulle nog rekommendera 2610ml istället . 4-12g.
      Det låter ju inte orimligt alls, fast oron kvarstår litegrann med att spöt kommer vara "för klent" för vissa situationer. Men det finns väl inget spö som klarar både finessfiske med exempelvis ned, och även kastvikter upp till 20g

Kommentera

Jag har 272MH och 2610ML. Jag tycker viktspannen stämmer rätt bra, de har ordentlig rygg med moderate fast aktion och toppar som återhämtar sig snabbt.

272MH har jag kastat 3-25g med. 3g är småknepigt, 5 funkar rätt bra, optimalt är ca 7-15. Mestadels jiggat men diverse lipless, cranks och jerkbaits går bra också. Det pallar rycka loss betet ur gräs vid behov. Har dragit gädda på 8.5kg på det vilket var en riktigt kul fight
        2
        610ML har jag kört ned och små jerkbaits, typ shadow rap 7cm på. Nu kör jag dropshot på det med primärt 5-7g vikt.
        Tycker det passar bäst till 5-8g ungefär även om det pallar med 2g nedskalle med en Finesse TRD. Jag har kastat runt 13g med det men tycker det är bättre att byta till 272 om jag ska fiska så tungt. Med det sagt så har jag dragit några gösar runt 1,5-3,2kg här i skärgården på det. Det går, men med 3kg gös/4kg gädda har man inte mycket att säga till om.

Ska du ha ett abborrspö så tycker jag att 272MH är lite mer mångsidigt med kompromissen att finessefisket inte blir fullt lika finessigt. Det går typ att göra allt med det, även om det kanske inte skiner i att släpa hem 3g ned på botten.
        Om det är viktigare att mindre borre, typ 1-2hg kämpar på bra och du får rätt aktion med lättare grejer så kör på 2610ML.

Vet inte om Zodias 5-15g kanske passar bättre (ej testat). Mitt Poison Adrena 276M är bra i viktspannet 5-15g, dock inte för jerks, alldeles för långt. Kostar ju en aning mer också.

Kommentera

Ursprungligen postat av mdwahl Visa inlägg

Det låter ju inte orimligt alls, fast oron kvarstår litegrann med att spöt kommer vara "för klent" för vissa situationer. Men det finns väl inget spö som klarar både finessfiske med exempelvis ned, och även kastvikter upp till 20g
          Vet en som kastar 28 g spintail på 4-12an . Tungt men går så den har inga problem att kasta 15g

Kommentera

Jag äger 4-12 g. Att kasta 18 g funkar faktiskt rätt bra. Det är ju definitivt mest optimalt med beten kring 7-15 g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
              Jag har 272MH och 2610ML. Jag tycker viktspannen stämmer rätt bra, de har ordentlig rygg med moderate fast aktion och toppar som återhämtar sig snabbt.

272MH har jag kastat 3-25g med. 3g är småknepigt, 5 funkar rätt bra, optimalt är ca 7-15. Mestadels jiggat men diverse lipless, cranks och jerkbaits går bra också. Det pallar rycka loss betet ur gräs vid behov. Har dragit gädda på 8.5kg på det vilket var en riktigt kul fight
              2
              610ML har jag kört ned och små jerkbaits, typ shadow rap 7cm på. Nu kör jag dropshot på det med primärt 5-7g vikt.
              Tycker det passar bäst till 5-8g ungefär även om det pallar med 2g nedskalle med en Finesse TRD. Jag har kastat runt 13g med det men tycker det är bättre att byta till 272 om jag ska fiska så tungt. Med det sagt så har jag dragit några gösar runt 1,5-3,2kg här i skärgården på det. Det går, men med 3kg gös/4kg gädda har man inte mycket att säga till om.

Ska du ha ett abborrspö så tycker jag att 272MH är lite mer mångsidigt med kompromissen att finessefisket inte blir fullt lika finessigt. Det går typ att göra allt med det, även om det kanske inte skiner i att släpa hem 3g ned på botten.
              Om det är viktigare att mindre borre, typ 1-2hg kämpar på bra och du får rätt aktion med lättare grejer så kör på 2610ML.

Vet inte om Zodias 5-15g kanske passar bättre (ej testat). Mitt Poison Adrena 276M är bra i viktspannet 5-15g, dock inte för jerks, alldeles för långt. Kostar ju en aning mer också.
              Tack för ett otroligt bra inlägg, blev mycket klokare! Har sneglat lite på Zodias också, men då så många skriver att Expride är värd mellanskillnaden har suget för Zodias-serien svalnat lite.

Kommentera

Jag har 4-12g till haspel. Absolut som bäst för finessfisket. Lättare jiggar funkar fint. Större crank / jerk / och speciellt chatterbait blir lite jobbigt. Allt går väl om man kastar försiktigt men vågar inte drämma iväg drag som är 15g+ med nån större kraft. Lätt och känsligt absolut helnöjd men man blir som sagt lite nischad till finess fisket.

Kommentera

Låter verkligen som att det blir ett 4-12 då! Osäker på om jag ska köpa haspel och därmed en rulle till det, eller sätta min SLX DC 151HG på det, men det kan nog vara en lite för köttig rulle för ändamålet, en flaskhals om inte annat. Tack hörni!

Kommentera

Varför köra multi på ett haspelspö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 775 visningar
                    0 gillar