Ambassadeur och lager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur och lager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur och lager

Click image for larger version

Name:	20250426_171447609.jpg
Views:	368
Size:	160,2 KB
ID:	2653937 Igår var jag ute på sjön med mitt senaste Traderafynd, en röd Ambassadeur 5500 DA med Fireline 0,25. Alltså modellen där veven roterar bakåt om man släpper när fisken drar - knuckle-buster som jänkarna kallar sådana rullar. Jag tyckte att jag fick betydligt kortare kast än med min gröna 6000 med mono 0,38 som jag använt tidigare. Samma spö för båda rullarna, ett S:t Croix Musky. Rullen är rengjord invärtes och smord. Likaså kastade jag betydligt bättre med det lätta spöet med en 4600C.

5500-rullen har glidlager i form av bronsbussningar medan 6000 har kullager. Hur stor betydelse har lagren för kastlängden? Jag funderar nämligen på om rullen skulle må bra av uppgradering till lämpliga kullager.

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

Peter

Bronsbussningarna funkar utmärkt för gäddfiske. Har det i två av mina rullar. Linspridaren på en 6000 rulle behöver inte vända lika ofta som på en 5000, det finns de som hävdar att det gynnar kastlängd. Jag är inte 100% övertygad om att det stämmer. Det går att ”baka” bussningarna i olja i ugnen. Hittar inte instruktionen för det nu. Borde finnas här på forumet

Kommentera

Hittade en gammal tråd på temat kullarger/bronsbussning

Nylon lina gör också en multi lite lugnare än flätlina, gissar att töjbarheten gör rullen lite mindre känslig för "knyckar"

Kommentera

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
        Hittade en gammal tråd på temat kullarger/bronsbussning

Nylon lina gör också en multi lite lugnare än flätlina, gissar att töjbarheten gör rullen lite mindre känslig för "knyckar"
        En annan faktor är att många flätlinor suger upp vatten, och därmed ökar vikten på spolen. Ena spöet som hade en 4600 med flätlina blev svårkastad av det skälet idag. Tur att man har en tumme!

Kommentera

Jag tycker kullager fungerar bra mycket bättre vid normala kast medans bussningar är mer förlåtande vid "superhero-kast".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 823 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04