Är det skillnad på lina och lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det skillnad på lina och lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det skillnad på lina och lina?

Hej på er fiskare,

Då jag mestadels har metat, har jag aldrig varit någon större lin-fascist, utan tagit mig nylon eller FC och varit nöjd med det. FC mestadels på senare år. Men då jag börjat varva med lite spinnfiske så tillämpade jag samma tänk där och tog mig den rulle, med rätt styrka, som var billigast för stunden.

Men till min stora irritation blev det trassel på mitt nya budget-spö med min nya Daiwarulle. Mycket märkligt, då det sällan skett med min FC-lina. Så efter att ha klippt bort för mycket lina upptäckte jag att linan blivit för kort för långa kast och åkte igår till butiken och köpte mig ett snäpp dyrare lina som ett experiment.

Den billiga var Fladen Cable Braid (99 kronor) och den dyrare är Berkley Flex PE Braided Superline (149 kronor).

Till min stora förvåning blev det inget trassel och jag kastade betydligt längre med Berkley linan.

MIn fråga till er erfarna spinnfiskare, gör linan verkligen så stor skillnad? Eller fick jag bara något måndagsex av Fladen?

En andra mindre problem är när jag spolade på Berkleylinan så hamnade linan lite ojämnt på rullen. Men efter en tur till sjön igår och lite kastande så ligger linan nu mer balanserat. Finns det något sätt att få den bättre balanserad på rullen när man spolar på? Jag måste ha gjort något fel där känns det som.

Absolut är det skillnader på linor, och det går att snöa ned sig hur mkt som helst det finns 4, 8 & 12 trådiga, en 4-trådig lina är grövre & tål mer stryk mot nötningar mot exemplet stenar, men den låtar även mer i spöringarna, medans linor med fler trådar blir mjukare & tystare men tål inte lika mkt misshandel, men i teorin är dom starkare & klarar mer vikt. Sen hur dom sätts ihop kan endel bli rundare & jämnare än andra linor, på haspel har jag aldrig upplevt det som något bekymmer, medans på multi kan en lina som har en plattare profil större chans att gräva ned sig i spolen.

Spiderwire Stealth Smooth 8 är den linan jag använder mest allt från aborre fiske till muskie fiske till både multi & haspel har aldrig haft några bekymmer med den linan

Kommentera

Aha, det stämmer! Billighetslinan som trasslade sig hade en plattare profil än den som jag köpte nu. Intressant och tackar!

Kommentera

Finns till och med 3,4,8,12, 13 ch 16 trådiga flätlinor. Hitta ett märke som många är nöjda med med bra balans mellan styrka och nötningsbeständig. Köp inte billigaste och inte heller dyraste. Hitta ett bra mellanting som är så där lagom... Typiskt svenskt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Finns till och med 3,4,8,12, 13 ch 16 trådiga flätlinor. Hitta ett märke som många är nöjda med med bra balans mellan styrka och nötningsbeständig. Köp inte billigaste och inte heller dyraste. Hitta ett bra mellanting som är så där lagom... Typiskt svenskt!
          Bra tips! Får se hur min Berkley Flex kommer att bete sig. Hittills helt ok.

Kommentera

skulle säga 149 kr för en flätlina är billigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
              skulle säga 149 kr för en flätlina är billigt.
              99-kronorslinan var skräp, men hittills måste jag säga att 149-kronorslinan har betett sig väldigt bra! Den är på 10 kg, och det gick utmärkt att dra upp en 3.5 kg gädda med den. Det som däremot är skräp är min billiga tafs. Den är lite för lång and öglan är för stor, vilket har lett till att det är någon komponent där, när linan har vridit sig, som skaver lite mot linan, så jag ska nog köpa en lite mindre tafs, och kanske inte gå med den billigaste där heller.

Kommentera

Visst är det skillnad på linor, i synnerhet på multirulle. Jag själv var snål och lade Biltemas färgglada flätlina på en Ambassadeur. Det var dumt. Så länge den linan är torr kastar den fint, men efter ett par kast börjar den bli blöt och linsnärjen börjar. Blöt lina innebär tyngre spole med kraftigare egenrotation. När den tunga spolen väl börjat snurra, räcker rullens bromssystem inte till och är man inte där med tummen, är backslaget och linsnärjet där. Man behöver ha en lina som inte suger vatten. Där har jag bra erfarenhet av Fireline. Ett alternativ till flätlina kan vara fluorokarbon som inte är lika elastisk som nylon.

Tafsar kan man göra själv. Man köper på sig 0,80 mm fluorokarbonlina, kanske en rulle fin tafsvajer, bra lekanden och hakar, samt tafsklämmor och en krymptång. Fördelen med fluoro är att den inte syns i klart vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
                  Tafsar kan man göra själv. Man köper på sig 0,80 mm fluorokarbonlina, kanske en rulle fin tafsvajer, bra lekanden och hakar, samt tafsklämmor och en krymptång. Fördelen med fluoro är att den inte syns i klart vatten.
                  Aldrig tänkt på det faktiskt. Har bara köpt ett paket färdiga i metall av Abu Garcia (eller dylikt), men varför inte? Med 50 m FC hema har man ju tafsar för en livstid. Kör faktiskt med FC på metet och det har alltid funkat bra för min del.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  272 926 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13