Vilket spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö?

Står och klurar mellan dessa 2 modeller på spön och är osäker. Daiwa Prorex Ags Baitcast 8' 120g Lazy Pike

​eller Avaa Fladen 40-120g 8.2ft tror jag det var.
    Samma pengar på spöna och vill ha ett downsize spö.
    Kastar mycket mellan 40-100g så någon av dessa kommer funka.
    Körde med daiwa prorex förra modellen och gillade den.
    Dock så skall jag diska mestadels från flytring nästa år men gillar att avaa har lite längre bakhandtag. Det var lite kort på daiwan tyckte jag.

Kläm på ett sånt här också om du har möjlighet -ligger du mest i lägre delen av spannet är det nog för påkigt men jäkligt trevligt spö

ags har jag haft både såna jag stortrivts med och såna jag inte gillat alls men vill inte ha ringarna på ett gäddspö igen

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Kläm på ett sånt här också om du har möjlighet -ligger du mest i lägre delen av spannet är det nog för påkigt men jäkligt trevligt spö

ags har jag haft både såna jag stortrivts med och såna jag inte gillat alls men vill inte ha ringarna på ett gäddspö igen
      Ett intressant spö onekligen. Bra komponenter men är inte ute efter en påk. Och skulle nog säga att jag kastar mest mellan 45-90g på ett downsize spö. Och är nyfiken på avaa med men svårt att säga vilken aktion det har.
      Men har du provat detta spö eller? Vad skulle du isåfall säga att du behöver kasta för att inte kännas som en påk?
      Och ogillade du spöringarna på daiwa menar du eller?

Kommentera

Vet inte om du fiskat från flytring o/e kajak någon gång, men för min (och många andra) kajakfiskares del så är långa bakhandtag ganska jobbiga att fiska med i kajak om man sitter ner (vilket man ju gör hela tiden i flytring).

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Vet inte om du fiskat från flytring o/e kajak någon gång, men för min (och många andra) kajakfiskares del så är långa bakhandtag ganska jobbiga att fiska med i kajak om man sitter ner (vilket man ju gör hela tiden i flytring).
          Jo har fiskat från flytring innan men mestadels med flugspö då och kommer att leta efter ett spö med kortare bakhandtag.
          Speciellt på ett downsize spö iaf.
          Så svårt att veta vad man ska gå på då jag vill ej ha en påk utan lite mer feeling och gärna ett spö som böjer sig ner till runt halv a klingan iaf. Inte bara typ 1/3 i toppen och sen är det stopp.

Kommentera

Nu var det endast upp till 70g men såg på en video ett mycket intressant spö som verkar vara svårt att få tag på. Nays one.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zionnoiz Visa inlägg

Ett intressant spö onekligen. Bra komponenter men är inte ute efter en påk. Och skulle nog säga att jag kastar mest mellan 45-90g på ett downsize spö. Och är nyfiken på avaa med men svårt att säga vilken aktion det har.
              Men har du provat detta spö eller? Vad skulle du isåfall säga att du behöver kasta för att inte kännas som en påk?
              Och ogillade du spöringarna på daiwa menar du eller?
              rekommenderar inga jag inte fiskat med eller har så ja jag har ett med en 4601:a på , det kan nog vara lite väl kraftigt kanske då jag fiskar en del gräs/vegetation och tycker kanske 70-100 är okey men smak för mer men då byter jag spö .
              haft ett gäng ags men har två ags elite kvar då spöringarna är för klena för gäddfiske tycker jag då jag bytt på två borrespö som är sålda läckra ja men hållbara nej -har massor med kolfiber på hojar som upphängning som håller men spöringar spar så lite vikt i förhållande till irritationen då en ring är trasig men är du sugen på ett ags så kolla på ett 30-70 typ eller snäppet över .
              ett av fotona är med ett xr sidekick köpt av en kajakfiskare som sålde för att bakhandtaget var för långt så sånt kan störa rätt bra också så det kan vara värt att tänka på

Click image for larger version

Name:	IMG_0282.jpg
Views:	487
Size:	3,44 MB
ID:	2656621 Click image for larger version

Name:	IMG_0283.jpg
Views:	479
Size:	3,43 MB
ID:	2656622

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

rekommenderar inga jag inte fiskat med eller har så ja jag har ett med en 4601:a på , det kan nog vara lite väl kraftigt kanske då jag fiskar en del gräs/vegetation och tycker kanske 70-100 är okey men smak för mer men då byter jag spö .
                haft ett gäng ags men har två ags elite kvar då spöringarna är för klena för gäddfiske tycker jag då jag bytt på två borrespö som är sålda läckra ja men hållbara nej -har massor med kolfiber på hojar som upphängning som håller men spöringar spar så lite vikt i förhållande till irritationen då en ring är trasig men är du sugen på ett ags så kolla på ett 30-70 typ eller snäppet över .
                ett av fotona är med ett xr sidekick köpt av en kajakfiskare som sålde för att bakhandtaget var för långt så sånt kan störa rätt bra också så det kan vara värt att tänka på

Click image for larger version

Name:	IMG_0282.jpg
Views:	487
Size:	3,44 MB
ID:	2656621 Click image for larger version

Name:	IMG_0283.jpg
Views:	479
Size:	3,43 MB
ID:	2656622
                Jo har med det i beräkningen men kollar på vissa s e ska fiskare som kör med just den flytringen seven bass flatfloat XL och sett att dom kör rätt kralliga spön och även längre handtag.
                Och verkar iaf funka då man ser dom kasta.
                Alternativet blir annars att gå på daiwa prorex ags som jag ändå var nöjd med från förra serien.
                Avaa flada var med intressant men väldigt långt bakhandtag på dessa spön. Men annars sjukt intressanta.
                Behöver bara 2 spön så klarar jag det fisket jag skall göra

Kommentera

Ok jag hade inga problem med mitt spö som var förra modellen av prorex.
                  Det är detta jag kikar på men vill inte ha klena spöringar som går sönder. Det går bort.

Kommentera

Hittade ett annat spö som känns intressant BFT Ninety Two Casting Pike - Spinn 40-120g och tänkte Para den med en Shimano curado 301 rulle. Vet ej om en 201 blir lite liten.
                    Kort bakhandtag och känns som ett gediget spö..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13