Rulle till gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till gädda?

Jag undrar vad man ska ha för rulle till gädda i dagsläget. Har haft två stycken Revo Beast och båda har haft problem efter två säsonger, dags för något nytt. Har sneglat på rullar som 13 fishing Concept A3, Shimano Tranx B och till och med Westin W6. Är det värt att titta ännu längre upp i prisklasser till Shimano Calcutta etc. Dessutom behöver jag en bra rekommendation på lina till rullen.

Vilka problem har du haft med dina revo beast? De rullarna har överlag varit rätt okey. Tranx och särskilt calcutta conquest har varit riktiga problem rullar så har du haft problem med beast är de nog inte rätt väg att gå. Daiwa tatula har dock verkat fungera bra så dem kan du även kika på.

Kommentera

För egen del använder jag klassiska runda Ambassadeurer, 4500- och 5000-storlek. De är stryktåliga och pålitliga. Den äldsta köpte jag när jag var 17 och jag är nu 50 år äldre. Den funkar fortfarande invändningsfritt.

De senaste har jag köpt på Tradera. Saknas kartongen eller etuiet blir inte priset så högt, även om rullen knappt har varit vid sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Vilka problem har du haft med dina revo beast? De rullarna har överlag varit rätt okey. Tranx och särskilt calcutta conquest har varit riktiga problem rullar så har du haft problem med beast är de nog inte rätt väg att gå. Daiwa tatula har dock verkat fungera bra så dem kan du även kika på.
        Gnisslande och andra ljud (troligtvis från kugghjul) både när jag vevade och kastade ut. Även klickande vid invevning samt trögt när man börjar veva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tralad Visa inlägg

Gnisslande och andra ljud (troligtvis från kugghjul) både när jag vevade och kastade ut. Även klickande vid invevning samt trögt när man börjar veva.
          Har du servat dem? Men jag slår som flera ett slag för en hederlig ambasadör i 5-6000 storlek.

Kommentera

Lär dig att serva och ta hand om rullar så kommer dom att hålla länge. Spola av rullarna med färsk vatten speciellt om du fiskar i saltvatten, förvara dom tort, se till att smörja dom regelbundet. Gör du det kommer dom prestera som dom ska och hålla betydligt längre.
            Mina favoriter är Shimano tranx 300, har haft samma rullar sedan dom släpptes nog närmare 10 år nu, dessa har varit med på resor till Rugen 5 resor till Kanada och muskie fiske. Daiwa Tatula 300 är min andra favorit, dom kör jag gärna till gäddfiske, Kanon rullar som tål mkt stryk.
            Har ägt 13 fishing, kastar fantastiskt bra känns robust och hört bra om dom. Gillade inte hur den satt i handen.
            ABU generellt är ingen favorit, tycker dom känns ofta råa speciellt om man jämnför mot Daiwa och Shimano som är silkeslena.

Att köpa dyrare rullar betyder inte att dom är underhållsfria, snarare tvärtom det blir ännu viktigare att ta hand om rullen för att bibehålla dom fina egenskaperna.

Favorit lina är Spiderwire stealth smooth 8, har aldrig haft några problem med den, kastar bra och väldigt stark.

Kommentera

En classic Ambassadeur är ju kanske det bästa valet. Lätta att servera själv och presterar riktigt bra. En ny rocket kan du få hem för max 3000kr inkl alla avgifter från Japan. Ex dessa. finns både höger och vänster.
              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20251031_195919_Samsung Internet.jpg Views:	0 Size:	120,9 KB ID:	2661667

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20251031_193119_Samsung Internet.jpg Views:	0 Size:	155,2 KB ID:	2661666

Kommentera

Kan være verdt å lese:
                Julegavetips, snelle til gjeddefiske
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Lär dig att serva och ta hand om rullar så kommer dom att hålla länge. Spola av rullarna med färsk vatten speciellt om du fiskar i saltvatten, förvara dom tort, se till att smörja dom regelbundet. Gör du det kommer dom prestera som dom ska och hålla betydligt längre.
                  Mina favoriter är Shimano tranx 300, har haft samma rullar sedan dom släpptes nog närmare 10 år nu, dessa har varit med på resor till Rugen 5 resor till Kanada och muskie fiske. Daiwa Tatula 300 är min andra favorit, dom kör jag gärna till gäddfiske, Kanon rullar som tål mkt stryk.
                  Har ägt 13 fishing, kastar fantastiskt bra känns robust och hört bra om dom. Gillade inte hur den satt i handen.
                  ABU generellt är ingen favorit, tycker dom känns ofta råa speciellt om man jämnför mot Daiwa och Shimano som är silkeslena.

Att köpa dyrare rullar betyder inte att dom är underhållsfria, snarare tvärtom det blir ännu viktigare att ta hand om rullen för att bibehålla dom fina egenskaperna.

Favorit lina är Spiderwire stealth smooth 8, har aldrig haft några problem med den, kastar bra och väldigt stark.
                  Då behöver jag tips på hur man servar ordentligt, kanske någon har någon guide på YT eller liknande /har inte hittat någon bra själv). Har öppnat båda rullarna rengjort och smörjt om på nytt när jag packat ihop för säsongen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tralad Visa inlägg

Då behöver jag tips på hur man servar ordentligt, kanske någon har någon guide på YT eller liknande /har inte hittat någon bra själv). Har öppnat båda rullarna rengjort och smörjt om på nytt när jag packat ihop för säsongen.
                    Hitta denna på YT https://youtu.be/NFRxc_D90Zo?si=H1BkVJyNKR8U4kQl
                    Hoppas det löser sig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 238 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist