Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rulle till gädda?
Collapse
X
-
Har hört massa som rekommenderar Daiwa tatula 2-300 och Shimano curado 301k. Kör själv med revo beast och är hyfsat nöjd men skruven som höll fast veven flög av...
-
Precis som alla andra i den här tråden så säger jag samma sak, en Ambassadör, 4000 storlek om du hittar för dom är lite mer sällsyntare och lite mer nätta, 5000 storlek är väl perfekt för en "normalstor" hand, 6000 och uppåt aaa, då börjar dom faktiskt bli lite bulliga å hålla på med.
en C3 om du gillar lägre utväxling, dom är 5,1:1, det känns sakta men det är tacksamt tycker jag, eller en C4 med lite högre utväxling.
Om du hittar en slant över så letar du efter modellerna JB, Rocket eller Svartzonkers modeller för dom har stativet gjort av mässing som är lite styvare och tåligare än dom vanliga modellerna som har aluminium stativ.
Sen så är det också gött å fiska med en sån för kulturarvet också!
Och bara du ger dom lite fett och olja så kommer du se att du aldrig kommer behöva en ny rulle, min är från 2006 C3Senast ändrad av piketyson; 2026-02-07, 22:01.
Lämna en kommentar:
-
Tack! Ska kolla videon, ser ut att vara precis det jag letade efter. Förhoppningsvis slipper man göra något dumt med rullarna nuUrsprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Hitta denna på YT https://youtu.be/NFRxc_D90Zo?si=H1BkVJyNKR8U4kQl subway surfers
Hoppas det löser sig
Lämna en kommentar:
-
Hitta denna på YT https://youtu.be/NFRxc_D90Zo?si=H1BkVJyNKR8U4kQlUrsprungligen postat av Tralad Visa inlägg
Då behöver jag tips på hur man servar ordentligt, kanske någon har någon guide på YT eller liknande /har inte hittat någon bra själv). Har öppnat båda rullarna rengjort och smörjt om på nytt när jag packat ihop för säsongen.
Hoppas det löser sig
Lämna en kommentar:
-
Då behöver jag tips på hur man servar ordentligt, kanske någon har någon guide på YT eller liknande /har inte hittat någon bra själv). Har öppnat båda rullarna rengjort och smörjt om på nytt när jag packat ihop för säsongen.Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggLär dig att serva och ta hand om rullar så kommer dom att hålla länge. Spola av rullarna med färsk vatten speciellt om du fiskar i saltvatten, förvara dom tort, se till att smörja dom regelbundet. Gör du det kommer dom prestera som dom ska och hålla betydligt längre.
Mina favoriter är Shimano tranx 300, har haft samma rullar sedan dom släpptes nog närmare 10 år nu, dessa har varit med på resor till Rugen 5 resor till Kanada och muskie fiske. Daiwa Tatula 300 är min andra favorit, dom kör jag gärna till gäddfiske, Kanon rullar som tål mkt stryk.
Har ägt 13 fishing, kastar fantastiskt bra känns robust och hört bra om dom. Gillade inte hur den satt i handen.
ABU generellt är ingen favorit, tycker dom känns ofta råa speciellt om man jämnför mot Daiwa och Shimano som är silkeslena.
Att köpa dyrare rullar betyder inte att dom är underhållsfria, snarare tvärtom det blir ännu viktigare att ta hand om rullen för att bibehålla dom fina egenskaperna.
Favorit lina är Spiderwire stealth smooth 8, har aldrig haft några problem med den, kastar bra och väldigt stark.
Lämna en kommentar:
-
-
-
Lär dig att serva och ta hand om rullar så kommer dom att hålla länge. Spola av rullarna med färsk vatten speciellt om du fiskar i saltvatten, förvara dom tort, se till att smörja dom regelbundet. Gör du det kommer dom prestera som dom ska och hålla betydligt längre.
Mina favoriter är Shimano tranx 300, har haft samma rullar sedan dom släpptes nog närmare 10 år nu, dessa har varit med på resor till Rugen 5 resor till Kanada och muskie fiske. Daiwa Tatula 300 är min andra favorit, dom kör jag gärna till gäddfiske, Kanon rullar som tål mkt stryk.
Har ägt 13 fishing, kastar fantastiskt bra känns robust och hört bra om dom. Gillade inte hur den satt i handen.
ABU generellt är ingen favorit, tycker dom känns ofta råa speciellt om man jämnför mot Daiwa och Shimano som är silkeslena.
Att köpa dyrare rullar betyder inte att dom är underhållsfria, snarare tvärtom det blir ännu viktigare att ta hand om rullen för att bibehålla dom fina egenskaperna.
Favorit lina är Spiderwire stealth smooth 8, har aldrig haft några problem med den, kastar bra och väldigt stark.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Har du servat dem? Men jag slår som flera ett slag för en hederlig ambasadör i 5-6000 storlek.Ursprungligen postat av Tralad Visa inlägg
Gnisslande och andra ljud (troligtvis från kugghjul) både när jag vevade och kastade ut. Även klickande vid invevning samt trögt när man börjar veva.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
Idag, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 196 visningar