Vinterpyssel, spöbygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterpyssel, spöbygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterpyssel, spöbygge

Med största säkerhet behöver jag ytterligare ett spö när isen släpper så det blev ett spöbygge till på en klinga jag tänkt införskaffa länge... Lindningarna blev riktigt bra, i alla fall efter lackningen...
    Bifogade filer
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Snyggt bygge, hantag och i övrigt! Är det en lindningstråd som blir transparent efter lackning?
    Har själv lekt med tanken på att iaf konvertera ett 10' haspelspö till multi för HÖ men inte blivit så än, har ju trots allt ett relativt nytt och trevligt 9'6" spö med trigger till HÖ.

Kommentera

Jupp, en del färger av silkestråd har egenheten att bli helt transparent när epoxin får dra in..

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ett Stealth-spö! När man bygger spö nu för tiden, letar man upp klingans ryggrad (om den är uppenbar) för att med den som utgångspunkt välja sida för öglorna eller är det en gammalt sätt att se på saken? Tanken var som jag minns det att klingans styvare sida skulle, bör vara på motsatt sida öglorna på ett haspelspö (samma sida för multi) för att ge spöt lite mer kraft vid kast eller något i den stilen...?

Kommentera

Du har så rätt anteman, många spöbyggare ser på saken precis så. Å andra sidan finns de som förespråkar andra sätt att se det på... Precis som vanligt alltså så är meningarna delade...
          Själv bygger jag dock alltid mina spön efter den principen, ibland händer dock att det finns två ryggrader, men precis som med en ryggrad så placerar man oftast öglorna efter åt vilket håll klingan böjer sig lättast efter ett böjtest...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 781 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13