Rengöra kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengöra kullager

    Efter vinteruppehåll börjar min Shimano 22 Aldebaran BFS HG låta lite när jag kastade, mest när spolen roterade som snabbast. Förmodligen och förhoppningsvis är det några lager som behöver smörjas.
    Men vilka lager kan det vara? Nån som haft samma erfarenhet?

  • #2
    Kör en droppe på lagret som sitter på gavel och på kullagret so är å spolen och kullagret under Spole Tension Knapp Lock och en droppe på toppen av axeln

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg
      Efter vinteruppehåll börjar min Shimano 22 Aldebaran BFS HG låta lite när jag kastade, mest när spolen roterade som snabbast. Förmodligen och förhoppningsvis är det några lager som behöver smörjas.
      Men vilka lager kan det vara? Nån som haft samma erfarenhet?
      Det är spollagren (de som spolen snurrar på). Dessa lager behöver smörjning ofta (var 3:e-var 5:e tur). Får de inte det kan det uppkomma skador, särskilt om man kastar med beten över 15 g stundtals.

      Kommentera


      • #4
        Ja nu har jag plockat ut spollagren och lagt dom i kemiskt ren bensin. Smort in med daiwa oljan, den med nål och fiskat. Rullen är som en dröm nu! Bättre än ny. Funderar på att byta dessa lagar till roro keramiska. Vad tror ni om detta? Är era lager på dessa platser av olika storlekar? Mina är det, men när man kollar med roro ska båda lagren vara av storlek 834.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg
          Ja nu har jag plockat ut spollagren och lagt dom i kemiskt ren bensin. Smort in med daiwa oljan, den med nål och fiskat. Rullen är som en dröm nu! Bättre än ny. Funderar på att byta dessa lagar till roro keramiska. Vad tror ni om detta? Är era lager på dessa platser av olika storlekar? Mina är det, men när man kollar med roro ska båda lagren vara av storlek 834.
          Har provat Boca och Hedgehog keramiska lager låter endel så du förlorar den mjuka tysta känslan, upplever inte att keramiska lager ger någon märkbar skillnad i kastlängd.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg
            Ja nu har jag plockat ut spollagren och lagt dom i kemiskt ren bensin. Smort in med daiwa oljan, den med nål och fiskat. Rullen är som en dröm nu! Bättre än ny. Funderar på att byta dessa lagar till roro keramiska. Vad tror ni om detta? Är era lager på dessa platser av olika storlekar? Mina är det, men när man kollar med roro ska båda lagren vara av storlek 834.
            Tycker inte att RoRos keramiska lager presterar bättre än de keramiska som sitter som original. Jag tycker inte du ska byta ut dem. Aldebaran BFS är en av de få rullar jag skulle undvika helt att trimma då jag upplever att den utan tvekan presterar bäst original. Om du ska byta något över huvud taget så byter du alu-dreven mot några i mässing (men till BFS är det här ganska oviktigt).

            Kommentera


            • #7
              Tack, då vet jag. Och jag kan ju kasta strax under 1 gram. Men håller mig för det mesta kring 1.5-2.5 gram. Lättare är inte skönt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 232 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
              13 svar
              2 920 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
              39 svar
              3 276 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mathias 70  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              1 008 svar
              153 151 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Test005
              av Test005
               
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 055 svar
              203 164 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Bilbo
              av Bilbo
               
              Arbetar...
              X