Duger det eller ikke? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duger det eller ikke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Roosen Visa inlägg
    Tjena

Jag är helt ny på jerkbaitsidan och har köpte ett jerkbaitset för någon månad sen. Han i affären plockade ihop ett set till mig som jag fick för 2100 kr (Cormoran Corcast-rulle, Jaxon XT Pro Spin Caster 180cm 50-100g (tvådelat), 0.30 FireLine och 2 st Buster Jerk). Nu när jag har fiskat med det ett tag så känns det som att rullen är lite för långsam i inmatningen och den känns lite "klen". Så jag tänkte att ni kan säga lite vad ni tycker, var det ett bra köp eller "lurade han på mig något för att bli av med det"? duger rullen ett tag eller ska jag börja spara till en ny?

Tack på förhand

Micke
    Hej Roosen; När det gäller spön och rullar är det ofta rätt att köpa det bästa man kan få för sina surt förvärvade slantar! Jag har jerkfiskat sedan hösten 1982 då jag lärde mig att fiska med jerkbait efter gädda och muskie vid en fisketävling i Minnesota. Som jerkrullar köpte jag fyra, likadana, svarta lågprofilrullar av märket Daiwa Magforce Procaster PR 35S4, Super Hi-Speed 7,1:1 med dubbla kullager och magnetbroms. Samma rullar användes på den tiden av muskieguiderna i Leech Lake, Minnesota och därför blev mitt val ganska lätt. Tre av de fyra Daiwa-rullarna håller än. Den fjärde rullen använder jag att plocka reservdelar från. Som jerkbaitspön använder jag sedan samma tid 6´och 5´8" Lamiglas Grayfighter jerkspön. Förra året kompletterade jag mina 80-tals jerkspön och rullar med ett 6´6" Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod CALM 110066H och en ABU Ambassadeur TGC5000C multirulle. Med det nya Ugly Stikspöt och ABU´s TGC5000C-rullen kastar jag betydligt längre än med mina gamla 6´Lamiglas spön och Daiwa Magforcerullar, men jag saknar den snabba 7,1:1 utväxlingen. En smaksak kanske, men den snabba utväxlingen ger mig bättre kontroll när jag tar hem betet.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-06-16, 05:52.

Kommentera

Tack för alla svaren, jag har nu fått klarhet i mina frågor. Jag tror att det är lite som BeBest säger att utväxlingen är tillräcklig, men snabbheten försvinner pga. av den lilla spolen. Men jag ska träna hela sommaren och se till att tekniken blir bättre, då funkar nog även denna rulle bra, och om inte så kan jag köpa en ny rulle till hösten, kansek en Ambis JB
      Imorgon tänkte jag iaf prova lyckan och slipa tekniken ute vid Sandholmarna i Tyresö, kanske någon som har fiskat där? tips om jerks/färger/stället?

Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      274 193 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist