Smörja Ambassadeur, igen :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja Ambassadeur, igen :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla delar i högfartssystemet (det som snurrar när du kastar), dvs spolaxel linspridardrev och linförare/evighetsskruv skall smörjas med en lättflytande oljas (låg viskositet) typ Rocket Oil. Lågfartssystemet (det som inte snurrar när du kastar), i praktiken dreven m.m. som sitter under kåpan på vevsidan skall smörjas med ett tunnt lager rullfett.
    Spolaxeln skall sitta "fast" den skall "snäppa fast" i den lilla svarta platsbrickan som sitter i den lilla kåpan ("ratten") på vevsidan. Pilla ut den ur kåpan ("ratten") och sätt fast den försiktigt. Skruva därefter fast kåpan över. Kolla på en sprängskiss så att du vänder denna bricka åt rätt håll.
    Lycka till!
    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Jag har inte öppnat en C4 så jag har ingen koll på var kullagren sitter men min uppfattning är att axeln ska in så den sitter hårt och fordar aningen kraft att ta bort. Den ska inte vara så lätt att ta bort som att plocka en socker bit ur en sockerskål men heller inte kräva verktyg att få dit eller dädan.

Jag tror inte du ska behöva ta behöva ta isär ”urverket” för att trycka in ”pinnen” i rätt läge men jag är som sagt inte säker när det gäller C4 och deras innanmäte.

Rulldoktorn FRB och rulltrimmaren UT kan det här sovande med förbundna ögon och boxhandskar på nävarna men vi vanliga tröttmössor får försöka så gott det går.

BTW hade du en sprängskiss till rullen? Om inte hittar du den troligen i någon av länkarna nedan.

Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

Har ett par till som kanske mer berör andra tillverkare.

Penn havsfiskerullar

Shimano
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Spolaxellagren på en C4 sitter i spolen (2st) och dessa skall också smörjas med raketolja. Glömde detta i mitt inlägg. Du behöver givetvis inte skruva isär hela vevgaveln för att få fast axeln. Det går att trycka fast den(tryck på axeln samtidigt som du skruvar på den lilla huven som sitter på gaveln, men det är enklare att ta loss plastbrickan inuti huven, sätta denna på axeln (obs, måste brickan måste vara vänd åt rätt håll) och därefter skruva på den lilla "huven".
        Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Så seriösa svar jag får. Mycket tacksam.

Har plockat upp rullen från bilen nu och konstaterat att spolaxeln antagligen sitter som den ska. Kan inte komma längre in.
          Jag ska på måndag ta tag i att fixa någon som kan kolla på rullen.
          Man vill ju gärna ha en så skön rulle som möjligt. Som det är nu så snurrar min 15-åriga Amb 6000 bättre.

Kommentera

Är det inte den mekaniska bromsen som är för hårt åtskruvad? Det låter som det, med tanke på att rullen är trögvevad.

Kommentera

Vet inte varför den kärvar. Men ska lämna in den till nån som fixar den. Så får vi se vad det är som är fel.
              Nu när jag pillat på den så funkar inte tryckknappen till frikopplingen heller.
              Jag ska nog INTE pilla mer på den.

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                Vet inte varför den kärvar. Men ska lämna in den till nån som fixar den. Så får vi se vad det är som är fel.
                Nu när jag pillat på den så funkar inte tryckknappen till frikopplingen heller.
                Jag ska nog INTE pilla mer på den.
                Jag tror Ditt problem sitter i vevpartiet. Det är inte helt ovanligt att den går trögt när man slagit isär och sen satt ihop rullen med nytt friskt fett på rätt ställe. Om den går trögt i vevpartiet och om man är HELT SÄKER på att allt sitter på rätt plats, kan man knacka till på vevmuttern med en plasthammare eller med skaftet från en stor grov skruvmejsel, då brukar den släppa.

Men eftersom frikopplingen också strular är det säkra nog att skruva isär rullen igen och kolla så allt sitter på rätt ställe och att alla glidytor i frikopplingen har fett på sig.

Skicka ett mail till mig på info@utreel.com om Du tappat självförtroendet, det är inte så bökigt som det kan verka.
                www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 140 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist