Strike Pro Contest 6,8' - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strike Pro Contest 6,8'

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jerkspön är en djungel och det är inte lätt att bli klok på vad som är bra och dåligt. När man frågar olika potentater brukar de flesta höja sina egna spön till skyarna för att pissa på alla andras. Men den här tråden har lite mer nyans, det gillar jag.

Nu har jag inte detaljstuderat årets modeller och inte alla från i fjol heller, men under våren gjorde jag en intressant observation. Min varmaste rekommendation är att kolla upp balansen i spöet, med rullen på plats, det är viktigare än man villtro.

Ett av barnens 8fts ABU ProAction gick av vid 5fts längd och byggdes raskt om med ett par nya spööglor till jerkspö. Klingan saknade i allt väsentligt de egenskaper man vill se, men det funkade och funkar förvånansvärt bra att jerka med, kroka fisk och kasta klossar.

I jämförelse med andra Jerkspön, exvis BFT soft, stiff och Walker, Zalt Svartnö och flera andra, blev "sop-spöet" väldigt harmoniskt att fiska med. Klingorna i de "riktiga" spöna, framförallt i Zalt Svartnön har det mesta man kan önska sig, däremot skiljer sig balansen och handtagens längd åt väsentligt.

Jag lät en namnkunnig Claes förlänga BFT Walkerhandtaget med 8cm och ersätta foamen med kork. Balansen med en Amb 2500 blev helt rätt och spöet är helt suveränt för spook, popper och lättjerk.

Zalt Svartnöns handtag hade rätt längd (i alla fall för mig), så där lättade jag bara på ändbutten och limmade in 50gram rostfritt stål, sen var det helt underbart till det riktiga jerkandet.

Jag är ganska övertygad om att de flesta spön som nominellt kostar över lusentappen har utmärkta klingor, och om spöna inte känns harmoniska, kolla balansen och se om lite "järn i änden" förbättrar saken.

Jag ser fram emot många mothugg i ämnet.
    www.utreel.com

Kommentera

Jeg har et fig rig 76mh i USA (kunne fort bli for dyrt å ta med spö på flygplanet, og jeg fikk et fig rig der, er st croix mann vanligvis) Dette fig rig spöet er noe av det grymmaste jeg har fiskat med, MEN for å sitere de jeg fiska sammen med: "Its a great rod, but I dont know anyone that hasn't broken one" Så jeg fortsetter med å handle St Croix
      Jeg kan lett gi opp litt kjenslighet mot et spö som holder magdawgs, selv om det inte er klassifiserad for det. Og med skikkelig spöbalansering så blire bare götteri.
      6oz er foresten 170 gram.

Michael
      'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av Martinn__ Visa inlägg
        Funderar också att köpa spöt men undrar vad skillnad är om man jämnför med fig rig diamondback osv.
        På mitt bft stiff så har toppuglans innerring eller vad man ska säga lossnat och på 2 kompisar spö med, och en annan kompis spö har mjuknat rejält,
        så nu undrar jag om någon sådant kommer ett hända på dom nya spöna.
        Jag har ett BFT stiff med korkhandtag som innerringen på toppöggland gick sönder på innan jag ens hann fiska med det. Lämnades tillbaks in på Sportfiskeboden som bytte åt mig (inte lika snyggt som orginal, men det funkar), så det finnns kvalitetsproblem på åtminstone Stiff spöna.

Kommentera

UT, rätt balans pratar du om, är det så enkelt som att tyngden ska vara i handtaget? Inte lika lätt att betämma sig för ett spö som för en rulle typ en Raket!

Kommentera

Jag är inte på något sätt nån jerkare av rang, men jag tycker det känns rätt bra när tyngdpunkten ligger precis framför rullen, precis vid linspridaren just där rullen slutar. Men det borde finnas fler här på forumet med mycket större erfarenhet och jerkrutin än jag, som borde få både ett och två ord med i debatten.
            www.utreel.com

Kommentera

Nu ska vi nog inte måla fan på väggen vad gäller FigRig-spön.
              Attitude har under den tid de sålt Figgen fått in ETT i retur om jag inte är helt förd bakom ljuset. Och de har ändå sålt iväg en hel del spön.
              Själv har jag två som under tvåochetthalft år har fått smaka på rejält med stryk, både vad gäller slag och kass hantering, men även ren misshandel i form av överbelastning med ett hekto för mycket.
              Det är mer än vad mitt tidigare Lamiglass pallade. Det small rakt av i ett kast.

FigRig har tidigare haft problem med 7.6-fots spön som small av, men några såna spön har knappast kommit till Sverige.

Får man problem med sitt spö finns ju en ganska omfattande garanti som löser det.

Man ska också tänka på att kolfiberspön ÄR känsliga för slag. Det gäller nog alla fabrikat.Har man problem med det kan man ju alltid testa glasfiber......

//Stefan
              Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Nån som har kört med Daiwa Powermesh? Tycker att de spöna verka ha en grym klinga och super balans med rulle på??
                Gädda & Jäger
                www.gaddajager.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Spader Kung Visa inlägg
                  UT, rätt balans pratar du om, är det så enkelt som att tyngden ska vara i handtaget? Inte lika lätt att betämma sig för ett spö som för en rulle typ en Raket!
                  Jeg tyckar at balanspunktet skal ligge på pivotpunktet, som gjerne er rullen, ihvertfall for meg. The blanacer fra bass pro shops fikser balansen på mina spö.

Michael
                  'dawg, mans best friend!

Kommentera

Rudan, vi har tva knackta figrig pa 120 salda. Bada 7.6 or. Ingen 6.10. Folk laser sa mycket pa natet. Samma sandlada har i USA som i Sverige. De killar som ar sponsrade av andra spon an figrig snackar skit om figrig och tvartom. En sak kan jag saga dock Kevin Figgins star for sin produkt. Nya spon direkt inget snack.

Kommentera

Fel en sjua och en sjusexa nar jag tanker efter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 484 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13