Spricker lacken På era Hell tail. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spricker lacken På era Hell tail.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För att återgå till den livsviktiga topicen så är det så att lacken på träbeten kan spricka ibland, i synnerhet i kallt vatten av någon anledning. Trä är ett levande material, till skillnad mot lacken. När man ser tecken på sprickor på sin Helltail (eller andra träbeten) så är det viktigt att försegla sprickan istället för att bara fiska vidare med den. Annars kommer det in vatten och trät rör sig ännu mer och det blir fler sprickor.
    Det finns nog ingen träbetestillverkare som kan utlova att deras beten aldrig kommer att spricka?

Kommentera

Att bättra på lacken är sånt man får ta när det gäller träbeten och sådana av skum (Salmo Slider, Fatso osv...).

Men fiskar de riktigt bra (det får man nog säga att samtliga av betena ovan gör) kan man ta det.

De som håller bäst i lacken är de som inte fångar fisk och därför blir lämnade hemma Nyskick utan bitmärken!

På mina tailar har jag kört med båtlack. Det har fördelen av att inte spricka och det är dessutom lättlagat. Nackdelen är att det är aningen mjukt och "ser sämre ut". Dock ej för fisken...

Kommentera

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
        Att bättra på lacken är sånt man får ta när det gäller träbeten och sådana av skum (Salmo Slider, Fatso osv...).

Men fiskar de riktigt bra (det får man nog säga att samtliga av betena ovan gör) kan man ta det.

De som håller bäst i lacken är de som inte fångar fisk och därför blir lämnade hemma Nyskick utan bitmärken!

På mina tailar har jag kört med båtlack. Det har fördelen av att inte spricka och det är dessutom lättlagat. Nackdelen är att det är aningen mjukt och "ser sämre ut". Dock ej för fisken...
        Hur "kör" du med båtlack, vilken typ och tillvägagångssätt, antal behandlingar, återförsäljare osv?? Jag orkar inte hålla på och e-texa med allt vad det innebär och har inte lokaler att vara i. Är inte ute efter 100% finsh utan som du säger, gäddan skiter nog i någon rinning mm. Bara det håller
        pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
          Hur "kör" du med båtlack, vilken typ och tillvägagångssätt, antal behandlingar, återförsäljare osv?? Jag orkar inte hålla på och e-texa med allt vad det innebär och har inte lokaler att vara i. Är inte ute efter 100% finsh utan som du säger, gäddan skiter nog i någon rinning mm. Bara det håller
          Håller och håller... Det måste ju bättras på då och då... Men jag har inte behövt vara försiktig vad gäller punktering då lacken töjer på sig om trät skulle svälla. Det spricker inte.

Däremot så vet jag inte man kan bättra på helltailens lack med båtlack... Har aldrig provat... Dvs båtlack på etex. Kanske någon som vet?

Hur jag går tillväga på egna beten kan du läsa här: Länk

Lacken kan köpas t.ex. på en byggmarknad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskaren2 Visa inlägg
            Har stora problem med mina helltails, men också salmos fatso och nästan alla träbeten från ab blir helt träfärgade efter ett par gäddor, Dock så fångar dom fortfarnade fisk men tycker att man kan ställa vissa krav på drag för över 200. Är det någon som har tips på hur man undviker problemet så får den gärna dela med sig utav erfarenheterna
            Hej Fiskaren 2; Om lacken spricker på dina Salmon Fatso, Helltails och andra abstinensbeten av trä finns det alltid alternativa och bra åtgärder att ta till för att eliminera eller rätta till detta. De första gångerna jag fick anledning att reparera ytskiktet hos gamla träwobbler var när jag köpt några stora Big Pike gäddwobbler av trä från Tysklinds i Insjön och gäddwobblernas gäddwobbler Old Pike från Arjon i Malung. Old Pike påminde mycket om dagens Creek Chub I2300P Pikie och den ledade Creek Chub I3000P Jointed Pikie i färgerna PE (Perch) och PI (Pikie). Creek Chub har tillverkat wobbler för gädda och muskie sedan 1906. Creek Chub har än idag världsrekord på stormunnad bass (22 lbs. 4 oz.) och har också innehaft världsrekord på striped bass och muskie, en nordamerikansk jättegädda (69 lbs. 15 oz.), dvs 31,75 kilo. Tänk dig en sådan gädda hugga ditt jerkbete eller din wobbler!

Är hela jerkbetet eller wobblern flagad kan man ju sandpappra bort resten av färgen och måla om betet i någon för gäddan attraktiv färg. Sedan kan man förslagsvis skyddslacka betet med golvlack eller epoxy för att öka betets livslängd.

Handlar det bara om små ytsprickor kan man lägga på några extra lager klarlack eller epoxy. På den tiden jag tillverkade egna wobbler av abachi, ceder och furu (LEF Kid, LEF Striker, Mulle och Saida) tillhörde de extra lagren skyddslack, före montage av krokarna, rena självbevarelsedriften. Efter varje gäddfisketur blev man ofta tvungen att gå igenom använda träwobbler för att fylla igen hålen efter stora, vassa gäddtänder och djupa repor från krokar. Ett rent nöje! Ett jerkbete av trä som ACE Flipper, Suick och Teddy Bait eller en gammal egenhändigt tillverkad wobbler som LEF Kid, Mulle eller Saida blir till en vän för livet. Ett plastbete eller en plåtbit är bara ett plastbete eller en plåtbit.
            Save the Big Ones for me!
            Old Firehand

Kommentera

Men börja grina lite, mina absolut bäst fiskande beten består av krok + träflis, är dom snygga? Hell no... outfishar dom alla andra beten i lådan med posh skinande lack? Ja vilken dag som helst i veckan...
              Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 197 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13