Spön och Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön och Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spön och Havsöring

Tjena
    Jag har tre spön hemma på prov kanske finns någon som har testat några av dom. Skulle gärna villja ha lite synpunkter ett ska bort och två ska alltså bli kvar. Men vilka?

Fenwick Iron Hawk 9,6f 4-24g
    Fenwick Techna AV 9f 5-25g
    Berkley Signa Salmon 10,2f 9-41g
    Och det är spinnspön alltså.
    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Svårt ganska likartade spön om man läser spec. mitt råd din bästa vän på HÖ fiske om du fiskar ensam och inte har överdrivna krav på fångsten kort runt sju fot 15-40gram riktig sport men om du är i en båt med andra minst nio fot annars kommer du bli utfiskad klockrent ungefär samma kastvikt flät behöver jag nog inte nämna alla har det (som inte blir utfiskade) lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
      Tjena
      Jag har tre spön hemma på prov kanske finns någon som har testat några av dom. Skulle gärna villja ha lite synpunkter ett ska bort och två ska alltså bli kvar. Men vilka?

Fenwick Iron Hawk 9,6f 4-24g
      Fenwick Techna AV 9f 5-25g
      Berkley Signa Salmon 10,2f 9-41g
      Och det är spinnspön alltså.
      Känns som du sak ta bortett av Fenwickspöna om du ska ha två av dom. Gillar Iron hawk så techna rycker.
      Så har du ju spö till olika vikter

Kommentera

Du skall definitivt behålla Berkleyn, blir fin att kasta långt med och fiske med agn också kanske? Dessutom så ligger det nått i det TAMTAM säger, det är nog sant det.

Annars så är det också bra med ett långt spö då du fiskar med långa tafsar och/eller då du använder vadarbyxor på kusten. Då är det gott att ha ett lite längre spö.

När det gäller dom andra två så skulle jag föreslå det lättast klassade spöt (9,6f) för "finliret", d.v.s. fiske efter havsöring med små och lätta beten eller jiggar.

Detta sagt utan att jag själv har kastat med någon av dom spöna.

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Du skall definitivt behålla Berkleyn, blir fin att kasta långt med och fiske med agn också kanske? Dessutom så ligger det nått i det TAMTAM säger, det är nog sant det.

Annars så är det också bra med ett långt spö då du fiskar med långa tafsar och/eller då du använder vadarbyxor på kusten. Då är det gott att ha ett lite längre spö.

När det gäller dom andra två så skulle jag föreslå det lättast klassade spöt (9,6f) för "finliret", d.v.s. fiske efter havsöring med små och lätta beten eller jiggar.

Detta sagt utan att jag själv har kastat med någon av dom spöna.

mvh
          Jo Bekleyn blir kvar men väldigt svårt o släppa ett av Fenwick spöna
          En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Tjena

Jag fiskar själv med ett IronHawk och jag kan bara rekomendera spöet. Jag har haspelversionen 9.6 fot med betesvikt på 7-35 gram. I praktiken använder jag det till beten mellan 10-30 gram. För lättare beten har jag ett kinetic ultracast 9.6 fot 4 - 15 gram som också är ett superspö. Hursomhelst, med de två spöna klarar jag allt havsöringsfiske som jag hittills träffat på både älv och kust...

Berkley vet jag ingenting om men de ser fina ut och väcker habegär!

Med så fina spön tror jag inte du kan gör fel!

Lycka till
            Fredde

Kommentera

Hallå!!!

Har ett signa salmon till salu, är andvänt en säsong på kusten och i bra skick.
              PM:a vid intresse.

//Henrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              277 155 visningar
              0 gillar