Hoppas färgen sitter bättre på de nu då!
Det hade inte varit fel med en svävande/sakta sjunk Swim Whizz 700, så slipper man ju kapa i de.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
swim whizz
Collapse
X
-
Hej Roger Thuring;Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggHur kommer Platypus att påverka Zalt? Det händer mycket kul när det gäller Swim Whizz just nu... lacken är helt annorlunda nu än för något år sedan.. Nu sitter den som förr! Sedan är andra nyheter på g.... men jag är förhindrad att säga mer än så.
År 1971 började jag fiska med Lake S:t Clairs legendar och muskieguide Homer LeBlanc´s Swim Whizz wobbler. Efter fyra års intensivt och otroligt produktivt Gäddfiske med Swim Whizz här i Sverige skrev jag kontrakt med Garys far George Young, Best Tackle Mfg, Co och introducerade Swim Whizz för sportfiskebutiker och sportfiskare både här i Sverige och övriga Skandinavien.
1993 var det sista året som Gary C. Young tillverkade Swim Whizz wobbler hos Best Tackle Manufacturing Company, Northport, Michigan i USA. År 1994 tog Lon Hilliker över Swim Whizz-tillverkningen hos Best Tackle Mfg Co i Michigan och flyttade fabriken från Northport till Rockford i Michigan samt övergick från 3 st trekrokar till 2 st på storlekarna (modellerna) Nr 5 (långsamt sjunkande), Nr 6, Nr 7 och Nr 8 (den ledade). Samtidigt upphörde tillverkningen av de mindre modellerna Nr 3 och Nr 4 för Gös- och Öringfiske.
Jag hade mycket brevväxling med Lon Hilliker om att övergå från tre till två 3-krokar och sände över flera prover där jag hade plockat bort den främre 3-kroken och flyttat fram den mellersta för att få perfekt balans på wobblerna med bara två 3-krokar. Jag skickade också över några Swim Whizz Nr 7 till Lon Hilliker som var långsamt sjunkande liksom Nr 5. På den tiden ansåg sig inte Lon ha råd att ändra gjutformarna och sätta igång en tillverkning av långsamt sjunkande Nr 7.
Att Lon Hilliker gick över från 3 st trekrokar till 2 st har sitt ursprung i att många som kastade med Swim Whizz wobbler på 1970- och 1980-talet använde sig av haspelutrustning (haspelspön och haspelrullar) och inte spinnfiskeutrustning med spinnspön och multirullar som klassiska Gäddfiskare. Haspelfiskarna kastade ofta wobblerna med korta, snärtiga kast varvid Swim Whizz-wobblerna vid kastet snurrade runt, runt i luften och krokarna hakade fast i linan och den främre kroken kunde även fastna i någon av de båda skedöglorna.
Själv har jag och mina teammedlemmar i Team Saida fiskat med egna, långsamt sjunkande Swim Whizz wobbler i modellerna Nr 5, 6, 7 och Nr 8 sedan år 1978, dvs i snart 35 år nu.
Här kan du gå in och bläddra bland mina gamla gäddbilder genom att klicka på pilarna bredvid respektive bild http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm för att hitta Team Saidas sjunkande Swim Whizz wobbler ända sedan Team Saida bildades.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps.Efter Lon Hilliker har det funnits två nya tillverkare av Swim Whizz wobblerna. 2008-2010 hette Swim Whizz tillverkare K&E Tackle, Inc., Hastings, Michigan och från år 2011 tillverkas Swim Whizz wobblerna hos Big Bear Products, Inc, Paw Paw, Michigan. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-19, 20:28.
Lämna en kommentar:
-
Hur kommer Platypus att påverka Zalt? Det händer mycket kul när det gäller Swim Whizz just nu... lacken är helt annorlunda nu än för något år sedan.. Nu sitter den som förr! Sedan är andra nyheter på g.... men jag är förhindrad att säga mer än så.
Lämna en kommentar:
-
har planerat extrema mängder dyktid för mina swim whizz 512, 502 och 721 när säsongen sätter fart. undrar hur westins platypus kommer påverka säljmarknaden på de gamla whizzarna?
Lämna en kommentar:
-
-
Hej Christer; Här får du lite historia om Believer och Swim Whizz. Believer är en kopia av originalet Swim Whizz som konstruerades 1957 av USA´s berömde och välmeriterade fiskeguide Homer Le Blanc (se ovan). Homer Le Blanc var muskieguide i Lake St Clair. Han tillverkade förutom Swim Whizz också det wobblande, otroligt fångstsäkra skeddraget Swim Zag. Både Swim Whizz och Swim Zag mönsterskyddades på 1960-talet i USA. En av de anställda hos Best Tackle Mfg. Co, Michigan som hette Carl Northdurff stal flera Swim Whizz reservgjutformar och började tillverka egna kopior i något tunnare material under namnet "The Believer". För detta tilltag dömdes han i slutet av 1970-talet att sitta i fängelse 3-4 år, men hans medarbetare driver företaget The Drifter Tackle Co vidare och säljer Believer än idag. Best Tackle har också bytt ägare flera gånger sedan 1985. Lon Hilliker heder dagens ägare.Ursprungligen postat av christer Visa inläggwobblern believer är det samma tillverkare som swimwhizz? ser ut som en swim bara lite förvuxen..??
Nothing is for ever!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Hej BTC Andersson; Swim Whizz har genom åren vunnit många gädd- och muskíetävlingar i USA. Den tillverkades manuellt i trä de första åren och började serietillverkas av cycolacplast 1957 i USA av konstruktören Homer LeBlanc, Lake S:t Clairs Muskie Guide Nr 1. Homer LeBlanc gick bort i slutet av 1980-talet. Hans otroliga fångster av grov muskie vid sina guidningar gjorde honom känd och berömd bland muskiefiskare över hela USA. Ännu mer känd blev Homer genom att lova 500.00 $ till de i hans båt gästande kunder som inte fick någon muskie vid hans guideturer i Lake S:t Clair. Ryktet säger att Homer Le Blanc aldrig någonsin behövde betala ut några dollar!Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inläggTjenare!
Har en jäkla massa fiskegrejer som jag fick ärva när min morfar dog. Mycket e grymt slitet men en hel del är fint, ligger några fina wobblers i förpackningar, en rappala magnum med en prislapp där det står 21,50:- på
tänk om det var så billigt fortfarande..
Men jag hittade ett bete som jag under en lång tid undrat, vad i helskotta är detta? Nu har jag hittat vad det är. Det är en stor jävla swim whizz som kräver välldigt stor redskapslåda för att få plats. Har aldrig fiskat med det, aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det, är detta nåt hett bete eller?
1975-2005 har jag som agent via LEF Sport & Marinprodukter AB sålt Swim Whizz wobbler i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Idag har jag bara webshopen www.trumman.com kvar och säljer Swim Whizz och en del andra beten och Shakespeare Ugly Stik och andra kvalitetsspön till gamla och nya kunder.
Glad Påsk!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Swim Whizz (som den ju faktiskt heter och inte Swim Whiss..:-) Den är en bevisad supervobbler för stor gädda/gös, och du kan läsa mer om den om du klickar på länken här nedan. Tillverkas/tillverkades av Homer Le Blanc Tackle Co, och numera kan du finna bra kopior av den i form av vobblern Believer som nämns här ovan. Bra tips på moddning av den är redan nämnda.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
278 828 visningar