Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina?

Hejsan

Det är verkligen dags för mig att köpa ny lina. Kör med nån billig 0,25 Okuma nylon lina som blivit ett gummiband på ena rullen haha.

Med denna rulle bottenmetar jag mest men även gäddfiske med vobblers/jigg/mete.

Är flätlina något som passar tror ni? har aldrig haft flätlina innan och en sak förstår jag dock ej. Flätlina säljs mest på spolar med under 200 meter på. Hur ska jag fylla rullen? Backing med nylon eller vad?

Vad för lina passar mitt fiske?

Och skulle flätlina passa bra på pimpel på vintern?

Läste om en flätlina som jag tror hette Whiplash. stog att den va 0,06 mm. hur fasen kan den hålla för nått?:P

Tackar för svar
    Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Bara undrar hur många meter lina du har på rullen nu? 135 meter räcker gott och väl till alla mina rullar iallafall. Sen beror det ju på storlek på rulle óch dimension på linan. På multirulle är det en fördel om du grundar med nylon i ungefär samma dimension som flätlinan, detta på grund av att flätlina är halare än nylon och glider på spolen, men om du grundar med nylon först blir det nemas problemas. Kan rekkomendera Spiderwire stealth, funkar fint till jerk. Hur det är med bottenmete och jigg vet jag ej, men den är riktigt slitstark. 0,06 linan är nog gjord till abborre eller liknande, inte till gädda. Med dagens teknik går det förmodligen att göra svintunna linor med bra hållbarhet
    Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Whiplash är väll ingen höjdarlina vad jag förstått! Finns bättre, exempelvis Power Pro, Stren, Tuff Line osv..

Jag kör flätlina på min multirulle men även haspel.. På multirullen som jag jerkar med kör jag 0,36 powerpro, den andra jerkrullen kör jag 0,36 Stren.. Till trolling efter gädda har jag en grov haspel som jag lagt på 0,20 Fireline.. Slutligen till min ul efter abborre har jag 0,08 Ron Thompson flätlina.

I många butiker kan du spola på lina på dina rullar på plats så slipper du köpa spolar! Det är oftast bra att lägg på lite nylonlina på spolen innan du lägger på flätlinan annars finns risken att spolen "Går runt"

har testat lite till pimpel, men det var vanlig fireline, det trasslar sig relativt enkelt... Men å andra sidan pimplar jag inte så mycket så det kanske berodde på kass teknik!

//Grävlingen
      Senast ändrad av Grävlingen; 2008-04-10, 14:52.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag fyller alltid på med lite nylon lina först även på haspel rullar. Som det tidigare nämnts fäster nylonen bättre. Sen så är det ofta bara ca: 130 meter på flätlinan du köper. För att då få på maximalt med lina så tar jag ännu mera nylon i botten. Sen skarvar du bara på flätlinan o kör på.
        Det finns flätlina för vinterbruk men de mesta blir stela o skavs lätt sönder.
        Jag kör 0,12 mm till regnbåge, öring mm. Men det är olika styrkor på olika fabrikat. Några exempel:

Power pro 0,10 - 5 kg. Sufix 0,10 - 2,7 kg. Stren Microfuse 0,08 - 5 kg.

Hoppas infon kom till lite nytta.

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Migo25 Visa inlägg
          Hejsan

Det är verkligen dags för mig att köpa ny lina. Kör med nån billig 0,25 Okuma nylon lina som blivit ett gummiband på ena rullen haha.

Är flätlina något som passar tror ni? har aldrig haft flätlina innan och en sak förstår jag dock ej. Flätlina säljs mest på spolar med under 200 meter på. Hur ska jag fylla rullen? Backing med nylon eller vad?

Läste om en flätlina som jag tror hette Whiplash. stog att den va 0,06 mm. hur fasen kan den hålla för nått?:P

Tackar för svar
          Wiplash Pro är en väldigt mjuk och "platt" lina. Mäter man det platta får man ett felaktigt mått, som i detta fallet är 0.06. Linan är i själva verket typ 0.20 på det "långa" hållet. Nog om det, spelar ingen roll för jag rek. ingen att köpa världens sämsta lina, Wiplash Pro, alldeles för mjuk och trasslar dyngnet runt...
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Migo25 Visa inlägg
            Hejsan

Tackar för svar
            Använd nylon som backing och gör en blodknut, bara söka på google. Många flätade linor är runt 110 meter. Då får du räkna ut på ett ungefär hur mycket du kan fylla rullen med nylon innan du kör på flätlinan. Tips: räkna hur många vevtag du gör för att få in exempelvis en meter eller två. Sen får du räkna själv.

Val av flätlina. Först och främst så är flätlinor mycket starkare än nylon och dom är näst intil helt stumma. Det finns billiga flätlinor att köpa på typ clas olsson men som med allt annat så brukar priset och märket säga allt. Fireline är nog den mest kända och även powerpro. Båda linorna skulle jag rekomendera. När du börjar med flätlina så kommer du aldrig gå tillbaka till nylon

Kör hårt!
            sigpic

Kommentera

Spola på flätlinan först, sen nylon ovanpå till lagom nivå.
              Fäst sedan nylonlinan i ngt lämplig utomhus. Gå iväg så att du tömmer spolen och gå sedan tillbaka till utgångspunkten. Knyt fast nylonen på spolen, veva in linan och har du en lagom fylld spole utan en massa spill.
              kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh Visa inlägg
                Spola på flätlinan först, sen nylon ovanpå till lagom nivå.
                Fäst sedan nylonlinan i ngt lämplig utomhus. Gå iväg så att du tömmer spolen och gå sedan tillbaka till utgångspunkten. Knyt fast nylonen på spolen, veva in linan och har du en lagom fylld spole utan en massa spill.
                Tackar för det tipset. Jobbar i en fiske butik o det är alltid samma knepande o knåpande med att få rätt antal meter av varje.

För övrigt rekommenderar jag Sufix flätlina. Kastar jäkligt fint med den.

Kommentera

Använd lite gängtejp på spolen så glider inte linan!

Kommentera

tackar för alla svar

och svaret på frågan hur mycket lina som går på min spole är 250/0,25 350/0,20.

många bra tips o det tackar jag för. har tittat lite på fireline och ingen verkar ha något dåligt att säga om den så blir nog att iaf börja med fireline. Har ju mer rullar så kanske köper lite olika. Testade min kompis fiskespö igår och han hade fireline och herregud vilken skilnad mot nylon haha kastade ju skitlångt utan att ta i. Hörde att det roligaste är när man fastnar med en spinnare etc, får ju dra för kung o fosterland för att få upp skiten:P

har ni mer tips så skriv
                    tack igen alla
                    Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13