Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Wiplash Pro är en väldigt mjuk och "platt" lina. Mäter man det platta får man ett felaktigt mått, som i detta fallet är 0.06. Linan är i själva verket typ 0.20 på det "långa" hållet. Nog om det, spelar ingen roll för jag rek. ingen att köpa världens sämsta lina, Wiplash Pro, alldeles för mjuk och trasslar dyngnet runt...
    Jag gillar Whiplash till bottenmete. Fyller man inte haspelrullens spole ända upp till kanten så undviker man trassel med alla sorters linor... jag har då aldrig fått trassel på min Whiplash 0,06 (som just ligger på 0,20). Just att den är mjuk tycker jag är en mycket bra egenskap. Fireline är ju ganska styv.

Om man jämför en 0,06 mm Fireline och en 0,06 mm Whiplash kan man lugnt konstatera att Whiplashen är minst dubbelt så tjock - båda tillverkas av Berkley... ett mysterium!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Jag gillar Whiplash till bottenmete. Fyller man inte haspelrullens spole ända upp till kanten så undviker man trassel med alla sorters linor... jag har då aldrig fått trassel på min Whiplash 0,06 (som just ligger på 0,20). Just att den är mjuk tycker jag är en mycket bra egenskap. Fireline är ju ganska styv.

Om man jämför en 0,06 mm Fireline och en 0,06 mm Whiplash kan man lugnt konstatera att Whiplashen är minst dubbelt så tjock - båda tillverkas av Berkley... ett mysterium!
      Bara för den är mjukare/plattare dom kan sälja den tunnare, säkert också ett marknadsföringstrick för att ha "världens starkaste lina" igen o.s.v

På vilket sätt är det bra att ha en mjuk lina till bottenmetet? Finns det verkligen en enda fördel?
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Bara för den är mjukare/plattare dom kan sälja den tunnare, säkert också ett marknadsföringstrick för att ha "världens starkaste lina" igen o.s.v

På vilket sätt är det bra att ha en mjuk lina till bottenmetet? Finns det verkligen en enda fördel?
        Marknadsföring - word, brotha!

Mycket bra följdfråga. Jag borde ha skrivit FEEDER/QUIVERmete. Själv upplever jag att det i alla fall blir smidigare om linan är mjuk när jag fiskar med mindre tyngder (15-20 gram). Det blir lättare att "spänna upp" linan mot sänket. En styvare lina får inte samma omedelbara kontakt med sänket och nappindikationen lär bli sämre.

Vad gäller larmmete så är ju inte Whiplash så bra eftersom den flyter. Har man inte backleads lär den ju synas mer i vattnet än en mono (om den är en bit ovanför botten vill säga).

Skulle jag larmmetat med flätlina skulle jag välja en snabbsjunkande som är lagom mjuk...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        279 783 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40