grundvattens jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grundvattens jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    Har man en tångruska på så hugger det nog inte alls.. Dærfør gæller det att fiske beten som inte går ner i tången.

Till grunt fiske med spinnrulle finns ingen anledning att anvænda en tunn lina. Med 0,36 Power Pro rætar man krokarna, eller lyfter upp det som betet fastnat i. Har inte tappat ett jerkbait på kanske 5år..

Tryck från två håll før att kroken skall fastna.. Till sommar och høst gæddor i tæt vegetation, fiske i kompakta braxenstim så kan det kanske funka? Men till trotta vinter/førleksgæddor, som ofta sitter på en krok långt ut kænns det inte øvertygande..

Min størsta spinngædda någonsin, mycket anspråksløs støt, satt på en av krokarna på bakersta trekroken, ca 5mm in i øverkæken. Gamamatsu 2/0, så vass att den kladdar fast i fingrarna nær man tar på den. Tror att jag hade missat den med de flesta andra krokar?..
    Det är kanske sant att du missat denna gädda med mina krokar. Jag tror att fått gäddor jag annars skulle ha missat om jag använt vanlig krok. Jag tror att när jag fiskar med snaggisarna så vågar jag göra vevstopp även vid grunt fiske utan att vara rädd för att fastna i botten, detta oavsett vilken typ av bete jag använder. Med andra ord tror jag att jag fiskar effektivare med än utan vid denna typ av fiske.

Krokarna används av fiske guider i både Norge och Sverige och enligt dem så påverkas inte krokningsegenskaperna nämnvärt.

En av de viktigaste saker vid fiske är att man tror på det man gör för att kunna fiska effektivt, så det är nog lika bra att du struntar i att prova snagisarna...

Mvh Björn

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
      Det är kanske sant att du missat denna gädda med mina krokar. Jag tror att fått gäddor jag annars skulle ha missat om jag använt vanlig krok. Jag tror att när jag fiskar med snaggisarna så vågar jag göra vevstopp även vid grunt fiske utan att vara rädd för att fastna i botten, detta oavsett vilken typ av bete jag använder. Med andra ord tror jag att jag fiskar effektivare med än utan vid denna typ av fiske.

Krokarna används av fiske guider i både Norge och Sverige och enligt dem så påverkas inte krokningsegenskaperna nämnvärt.

En av de viktigaste saker vid fiske är att man tror på det man gör för att kunna fiska effektivt, så det är nog lika bra att du struntar i att prova snagisarna...

Mvh Björn
      Med ett flytande bete ær det helt riskfritt att gøra vevstopp.

Vilka guider anvænder snaggisarna?

Mvh

David
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
        Med ett flytande bete ær det helt riskfritt att gøra vevstopp.

Vilka guider anvænder snaggisarna?

Mvh

David
        Det var därför jag skrev oavsett typ av bete..

www.arcticfishing.se ( Robert Westin )

Kommentera

Klart att dom inverkar negativt på krokningen, frågan är bara hur mycket (1-99%) !?!?

Jag kan helt klart se tillfällen när dom skulle vara perfekta,
          förutsatt att dom fungerar mot sjögräs (eller "skrot" som min dotter säger).
          Snabbjerka en Pig genom en glesvass och förbered dig på hjärtinfarkt.
          Om fisken fastnar eller inte kan kvitta, det är hugget som räknas !

Alla tillfällen när man kan kontrollera draget så kör man utan, men till dom där
          tillfällena där man fastnar hela tiden eller kanske helt struntar i att fiska, då
          sätter man på ett skydd. Jag tänker iaf testa.

Johne13: Jag sätter Owner 3/0 på mina Buster Shallow och tillsammans med
          en ca 20cm 75lb titaniumtafs blir dom extremt sakta sjunkande.
          Byt bara ena kroken och den flyter saaakta uppåt.
          MEN, du måste testa själv !
          Allt påverkar, tafs, ringar, krokar o.s.v.
          Buster är inte heller exakt lika i tillverkningen, har en som sjunker med bara en krok utbytt mot 3/0.
          Har även en Big Bandit Shallow i originalutförande, som sjunker som en sten (felmärkt?)

Kommentera

Gör det enkelt

Ta en flytande zalt och tyng den lite tills den blir susp, orkar du inte tynga den så sätt tyngd på tafsen. Buster jerk shallow blir susp me bft titantafsen.
            Behöver inte köpa massa nytt(men det är jävligt kul), mixtra med det du har.
            pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
              Ta en flytande zalt och tyng den lite tills den blir susp, orkar du inte tynga den så sätt tyngd på tafsen. Buster jerk shallow blir susp me bft titantafsen.
              Behöver inte köpa massa nytt(men det är jävligt kul), mixtra med det du har.
              Varför ska man köpa en flytande Zalt i stället för en susp direkt?
              I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
              Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
                Varför ska man köpa en flytande Zalt i stället för en susp direkt?
                Helt rätt, men jag gillar när den är nästan susp, flyter upp jääääääääääätte sakta. När man känner växtlighet/ botten så får den sväva upp x-antal sek, vilket ofta resulterar i fisk, SMACK.
                Snart sm
                pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Big Bandit shallow runner och Buster jerk shallow runner är bra grundgående jerkbaits.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 078 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13