Jerktafs mjuk vs stel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerktafs mjuk vs stel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerktafs mjuk vs stel

Måste kolla med FS expertpanel.

Har hittils kört med mjuk knytbar tafs till allt gäddfiske även Jerk och det har funkat bra speciellt eftersom jag även använder mina Jerkspön till tungspinn med stora wobbler och tunga jiggar.

men så har jag läst här i flera trådar att det blir så mycket bättre med Jerkfisket om man har stela tafsar i pianotråd eller titan så jag ville prova och köpte ett paket BFT pianotrådstafsar, klämde på dem och fiskade på som jag brukar och blev grymt missnöjd

Mina Jerkbeten går som kryckor och den fina gången i mina Magnumwobbler blir helt pajad av dem stela tafsarna, vad är felet tafsarna eller min teknik??

Vad har Ni för erfarenheter av detta??

Jag fiskar bara med titantafsar o kan inte säga att mina wobblers får sämre gång av de.Pianotrådstafsar känns som helt onödiga så därför har jag aldrig fiskat med de.Nästan alla jerkbeten går att få bra gång på med titantafs alt vanlig berkleywire.
    vade retro esox lucius!

Kommentera

Du gör väl antagligen inget fel alls. Vissa jerks funkar bättre med stel tafs,andra funkar sämre. Du har väl en teknik som funkar med mjuk tafs, då är det bara att köra vidare. Men det låter konstigt att dina "magnumwobbler" får förstörd gång? Stora wobbler brukar inte vara så tafskänsliga. Jag för min del har oftast två kraftiga spön med mig, ett med mjuk tafs och ett med styv tafs, kör nästan alltid jerksen med styv tafs och övriga beten med mjuk wire.

Kommentera

Det beror helt klart på vilket bete du fiskar med. Många jerkbaits fungerar mycket bättre med styv tafs medan andra beten får bättre gång med mjuk tafs.
        Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

OK verkar som jag får rigga ena spöt med mjuk och det andra med stel och ta reda på vilka beten som går bäst med vad, tackar för tipsen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 031 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13