Bra tafsmaterial till jerk/trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra tafsmaterial till jerk/trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra tafsmaterial till jerk/trolling

    Hej ! Jag letar efter ett bra tafsmaterial till jerk/trolling. Jag har tidigare prövat Drennan Soft Strand Pike Wire 28 LB. Den har inte funkat särskilt bra pga. att den har fransat upp sig väldigt lätt och nyligen gick den av vid ett bottennapp alldeles för lätt. Jag vill inte betala för mycket för det, men betalar hellre lite mer för att få något som funkar bra, än att köpa någon billig skit. Viktigt är att den håller bra för många gäddor.

    Tacksam för svar!
    Jerkbait ftw!

  • #2
    Jag har kört uteslutande med BFT:s styva tafsar. Frugan fick dock en "hemmagjord" på Sportfiskecenter nu när vi köpte hennes utrustning men jag har inte prövat den tillräckligt för att kunna bedömma den ännu.
    Men BFT:s tafsar har aldrig svikit mig. Om de börjar bli lite krokiga är det lätt att värma dem lite och knacka till dem med en hammare så funkar de kanon igen. De har bra och starka beteslås och är jäkligt prisvärda tycker jag. Du kan ju kolla här på olika modeller.

    MEN, det bör nämnas att jag enbart jerkfiskar från land och inte kör någon trolling med dem. Du kanske vill ha en mjuk tafs för trolling?

    Kommentera


    • #3
      jag kör Darts carbon coated. till mete, spinn och jerk. den är billig och funkar kanon

      Kommentera


      • #4
        Jag kör 1,0 nylon till jerktafsar och tycker det är klockrent. Det kan låta märkligt med nylon och gädda men det är lugnt. Det funkar även bra till trollingtafsar eftersom att nylonet är väldigt tåligt mot nötning om betet går i botten.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
          Jag kör 1,0 nylon till jerktafsar och tycker det är klockrent. Det kan låta märkligt med nylon och gädda men det är lugnt. Det funkar även bra till trollingtafsar eftersom att nylonet är väldigt tåligt mot nötning om betet går i botten.
          Lugnt? Inte skulle jag vilja ha drömgäddan som sväljer hela betet och veta att jag har nylontafs.. Okej att dom e starka, men tänk dig en gädda som tuggar nylon 50 meter in till båten, då skulle jag INTE vara lugn..

          Kommentera


          • #6
            titanium tooth proof är bra knytbar tafs material för jerkbait fiske
            Titta gärna in på min fiskeblogg
            www.teamvallius.blogspot.se

            Mvh Max Vallius

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bengan75 Visa inlägg
              Lugnt? Inte skulle jag vilja ha drömgäddan som sväljer hela betet och veta att jag har nylontafs.. Okej att dom e starka, men tänk dig en gädda som tuggar nylon 50 meter in till båten, då skulle jag INTE vara lugn..
              Men det är ju 1,0??... extremt tjockt. Kolla fluorocarb tafsarna amerikanarna använder, de är i den storleken. Enda nackdelen som det känns är att det kanske inte skulle vara lika följsamt som en tafs med mindre diameter.


              Själv har jag testat Surflon som är ett trevligt mjukt tafsmaterial, något som jag använt både till jerk och trolling. Annars är ju Titanium tooth proof ett grymt material som är väldigt tåligt, gjorde ett par tafsar i 100LB till gäddtrollingen, jag har fortfarande inte behövt byta dem över ett år senare, grym livslängd. 50LB funkar kanon till Jerkbait, tyckte 100LB blev lite väl klumpig att jerka med när de blev långa... sen är jag dessutom väldigt förtjust i att jerkfiska med mjukt material då jag tycker att betena får en mycket trevligare gång.

              Vad du än gör, undvik färdiga tafsar!!, bättre att göra tafsen själv så att man vet att man kan lita på den tycker jag!!.

              skitfiske!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 310 svar
              263 344 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              857 svar
              139 534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 849 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 354 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X