Vilken J***A djungel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken J***A djungel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du använde ett tungt bete till ett klent spö riskerar du knäcka spöet. I ditt exempel kan det kanske fungera men ta det försiktigt i utkastet!! Det går att kasta 20g beten med ett spö som är klassat för 40 g och över men det går inte bra. Orsaken är att när du under utkastet driver fram spöet hinner inte ett tyngre bete inte med utan böjer spöet. Man säger att spöet laddas. Är spöet styvt blir det int mycket laddning. När du avbryter spörörelsen rätar spöet snabbt upp sig och slungar betet vidare. Var spöet snudd på rakt redan då blir det inte mycket till fart och kast. Är spöet däremot vekt och gjort för lättare beten än det du belastar spöet med kommer spöet att böjas mycket när du driver fram det. Det kan bli för mycket men oftast håller spöet. Det beror på hur lite expolsiv du är när du överbelastar spöet. Däremot har det inte kraften att räta upp sig snabbt nog så det blir därför inte mycket till kast.

En del spön tål överbelastning bättre, andra hanterar även underdimensonerade beten på ett acceptabelt vis men de flesta tar stryk av regelbunden överbelastning.

Hoppas jag förklarade det begripligt .
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Om du använde ett tungt bete till ett klent spö riskerar du knäcka spöet. I ditt exempel kan det kanske fungera men ta det försiktigt i utkastet!! Det går att kasta 20g beten med ett spö som är klassat för 40 g och över men det går inte bra. Orsaken är att när du under utkastet driver fram spöet hinner inte ett tyngre bete inte med utan böjer spöet. Man säger att spöet laddas. Är spöet styvt blir det int mycket laddning. När du avbryter spörörelsen rätar spöet snabbt upp sig och slungar betet vidare. Var spöet snudd på rakt redan då blir det inte mycket till fart och kast. Är spöet däremot vekt och gjort för lättare beten än det du belastar spöet med kommer spöet att böjas mycket när du driver fram det. Det kan bli för mycket men oftast håller spöet. Det beror på hur lite expolsiv du är när du överbelastar spöet. Däremot har det inte kraften att räta upp sig snabbt nog så det blir därför inte mycket till kast.

En del spön tål överbelastning bättre, andra hanterar även underdimensonerade beten på ett acceptabelt vis men de flesta tar stryk av regelbunden överbelastning.

Hoppas jag förklarade det begripligt .

Tack.

Ett kanonsvar.

Mvh
      Stefan

Kommentera

Ett bra allroundspö tycker jag har en kastvikt på kanske 15-45, 10-40, 20-50 osv.

Har själv ett Sjösländan XP 15-45g som är 8fot långt (brukar fiska i båt och då tycker jag det är en lagom längd) och som kostade kring 800kr om jag inte minns fel. Kanonspö som passar till det mesta.

Kommentera

Det där med korta spön i båt ser inte jag som någon fördel. chansen att kroka sin fiske kompis
          blir ju betydligt större än om man har ett långt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
            Det där med korta spön i båt ser inte jag som någon fördel. chansen att kroka sin fiske kompis
            blir ju betydligt större än om man har ett långt.
            Då får man helt enkelt tänka sig för lite nogrannare innan man kastar även om det är lätt hänt att kroka polaren. Men du kan väl rimligvis inte tycka att ett 10+ fot spö är bättre i båt än ett 7-8fots spö bara för att risken att kroka polarn är mindre. Men du kanske har stor båt så du slipper problemet att det blev trångt och jävligt med 10+.

Kommentera

Strålande tider.

Vad säger ni om att jag köper ett 9fots spö med en kast vikt runt 40g?

Borde väl duga en stund.

Mvh
              Stefan

Kommentera

Det blir nog kanon det.. Men snåla inte på pengarna när du köper.. Det är mycket roligare att fiska med ett spö som är bra än med ett som bara duger..

Lycka till!

Kommentera

kanon.

det blir en tur till biltema så fort dom öppnar imorgon..........

Nej skämt å sido.oroa er inte. inge biltema här inte. det blir berras imorgon.

å så när ungarna somnat imorgonkväll så smyger jag ut å provar lyckan.

tacka vet jag semester.

Tack
                  Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  276 997 visningar