Vilket spinnspö + rulle rekomenderas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spinnspö + rulle rekomenderas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spinnspö + rulle rekomenderas?

Hej hade tänkt köpa mig ett Spinnspö+rulle och är helt ny inom detta (alltid fiskat med haspel). Hade tänkt mig en vikt mellan 5-20g med Korkhandtag och priset får väll som högst toppa 2500kr för både spö och rulle.

Fiskar som mest Gädda och Abborre och oftast från land om det har någon betydelse?

MVH

Ursprungligen postat av kr0owe Visa inlägg
    Hej hade tänkt köpa mig ett Spinnspö+rulle och är helt ny inom detta (alltid fiskat med haspel). Hade tänkt mig en vikt mellan 5-20g med Korkhandtag och priset får väll som högst toppa 2500kr för både spö och rulle.

Fiskar som mest Gädda och Abborre och oftast från land om det har någon betydelse?

MVH
    Haspel?

Då kanske du skulle kika på en mutirulle? Kanske en Ambassadeur 4500 eller 5500. Då får du en rulle som är stabil och pallar även lite hårdare gäddfiske ifall du har lust.
    En Ambassadeur Rocket är en jäkla trevlig rulle, en sådan får du för ca 1100 - 1400:- beroende på var du köper den. Ett spö för ca 1000:- och du får ett bra spö. Gå till butiken och känn på spöt, det är bäst. Personligen gillar jag lite styvare spön... Men men - smaken är som baken...

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Skulle kolla på Berkley Lightning eller Series One i 9-10 fot men ta ett för lite tyngre tex 30-40 gr då deras ofta är lite överklassade, och på det en enkel pålitlig Amb 5000 classic med 0,20-0,23 flätlina tex Suffix, räcker kassan så välj en Amb 5500C3 en kanonfin rulle.

Det bör Du kunna handla för Din budget, tänk på att det inte är så lätt att kasta riktigt lätta beten med en multirulle när man är ovan vid såna så börja med lite tyngre beten15-30gr tills Du lärt Dig tekniken!!

Kommentera

Såg nu ett spö i affären, dock för jerk fiske och hade en vikt på 30-60g om jag inte minns fel. Spöt va ett Berkley Lightning rod med en Ambassadeur Revo rulle. Kändes skönt och så men är detta bra grejer? Kommer inte riktigt ihåg vilken modell av revo rullarna det va men settet gick på 1990kr med 20% rabbat, alltså ca 1600kr. I detta ingick även fodral, flätlina och en liten väska. Då är ju också frågan hur bra detta spö+rulle funkar till lite lättare beten? Jerk fiske verkar ju annars helt klart intressant men det är synd om man skulle behöva känna sig "låst" till en sorts beten om jag då inte känner för att ta med mig fler spön när jag ska ut, så vad tror ni om detta?

Något jag också märkte när jag kollade på jerk beten va att de flesta verkar ligga på över 60g, vilket får det att kännas som om man är ännu mer låst på grund av 30-60g vikten? Aldrig haft så här mycket beslutsångest över ett köp av spö och rulle så behöver verkligen er hjälp. :P

Edit: Hmm måste nog ha sett fel på vikten i affären, ska nog dit idag och ta mig en extra titt för hittar inget Berkley Lightning rod på nätet som hade de vikter jag nämnde...
        Senast ändrad av kr0owe; 2008-08-29, 12:05.

Kommentera

Köp min rulle

Spöt var nog detta:

Berkley Lightning Rod 10´ 15-55 g

Produkt-beskrivning:
          Denna storsäljare har nu uppgraderats. Toppdelen är 38 % starkare än konventionella grafittoppar. Handtag i kork. Ultralätta spöringar. Till specialpris. 2-delat.

Längd: 10´
          Betesvikt: 15-55 g
          Senast ändrad av DaSwede; 2008-08-29, 12:24.
          Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Kanske låter konstigt detta men har bestämt mig för jerkfiske nu, lite komiskt ändå att jag ville ha lätta drag innan och nu tunga drag men köper nog något UL spö för det senare.

Spöna jag nu har kollat på för Jerkfiske är det populära? Spöt från Gäddfeber filmen Buster Stiff Jerk fasst modellen med korkhandtag och Berkley Lightning rod 6,6' och har en kastvikt på 60-80g och inte 30-60 som jag nämnde innan. :P Rullen får nog bli någon av dessa:

Ambassadeur Revo S /LH (denna rulle tyckte jag va skönast och blir antagligen en sådan om den är något bra för denna typ av fiske). Det va även denna rulle som följde med Berkley Lightning rod setet för 1600kr.

Ambassadeur Record 51

Ambassadeur 5601C JB Jerkbaiter (känns som om denna och Record 51 rullen skulle vara bättre för denna typ av fiske men Revo rullen va verkligen en liten och smidig rulle vilket jag gillade).

Vilket hade ni köpt?

Tänkte det va lika bra att behålla denna tråd istället för att göra en ny.

DaSwede: Jag vevar med vänster.

MVH

Kommentera

Skulle nog ta JB rullen, när man väl börjat med jerkbait, sitter man i träsket!!
              Man handlar mer beten, tyngre och tyngre blir dem, vips står man där med ett spö som känns som piprensare..
              Kör själv med Strike pro Contest 6,8 och JB, funkar kanon!!
              Lycka till, och välkommen till träsket!!
              http://team-akuten.blogspot.com/

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Kommentera

Jag kör med Prologic Savagear Big Jerk 6fot till 150g + DAIWA EXCELLER ....
                Om rullen kan man tycka vad man vill, men bromsen är INTE bra ......
                Ska byta till något roligare, shimano-rulle troligast ...
                Spöt är underbart !!!!
                Senast ändrad av DaSwede; 2008-08-30, 16:00.
                Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Jag skulle välja amb JB även om jag var nybörjare. den HÅLLER. spö finns det gott om men buster stiff är ett sjysst spö. pallar inte o kasta dom lite tyngre betena kanske. men ett bra spö endå. då räcker din budget till lina åxå om du köper grejjerna på rätt ställe.

själv har jag ett figrig tooth tamer och en daiwa luna. nåt o satsa på i framtiden om du fastnar för jerk precis som jag. hoppas du hittar nåt bra så du kommer ut o börja snart!
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Är det Jerk som är huvudfiskesättet så hade jag kört på en JB, den håller hyffsat väl o har billiga reservdelar om nåt händer. Alla rullar tar stryk av jerkfiske, åtminstone det tyngre med 150 + gram beten o konstant ryck, ryck .....ryck. Även moderna gädd/muskispinnare ger rullarna ett helvete. Om man kör ABU, Daiwa Luna eller Calcuttor spelar nog mindre roll. Utan service o beredskapen att byta vissa delar så är rullarna körda efter ett tag. Lunor är ofta hyllade här på forumet men jag läst nyss en tråd på musiekfirst.com där folk klagar över att att rullarna rasar vid tungt fiske. Bara o skaffa nåt man gillar o vara beredd på att serva efter behov...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13