Esox Lucius Shallow - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox Lucius Shallow

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Esox Lucius Shallow

Japp, här kommer nyburgaren med ett nytt drag, Esox Shallow. Hur i helsike fiskar man denna? i 8 fall av 10 trasslar den in sig i tafsen, och motståndet tycker jag är lite konstigt, men som sagt; jag är ju ny...

nu, ska man fiska den medd långa eller korta jerks? eller hur gör ni? jag tycker den verkar väldigt svår, får inget grepp om den alls..

tack

Ingen med erfarenhet?

Kommentera

Provat med olika typer av tafsar? Hårda mjuka osv? Sen olika ryck variationer. Har inte provat draget själv, men ska så snart det kommer till en fiskbutik nära mig.

Kommentera

been there done that

Kommentera

jag tycker det funkar bra...
          sigpic

Kommentera

Man kan pröva korta snabba jerks hela tiden ända in till båten inga stopp utan bara köra på

Kommentera

kramp

Kommentera

Teknik

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg
                Japp, här kommer nyburgaren med ett nytt drag, Esox Shallow. Hur i helsike fiskar man denna? i 8 fall av 10 trasslar den in sig i tafsen, och motståndet tycker jag är lite konstigt, men som sagt; jag är ju ny...

nu, ska man fiska den medd långa eller korta jerks? eller hur gör ni? jag tycker den verkar väldigt svår, får inget grepp om den alls..

tack
                Jag har fiskat intensivt med "Shallow" sen i våras. Den teknik som har gett flest stora gäddor (11,04kg som störst hittills) är att göra korta distinkta ryck eller "twitchar" med spötoppen varierat med 2-3 längre ryck per kast. Då rör den sig som en glider (vid de längre rycken visar den sidan neråt som en belly-flasher) men den har även "inbyggt" ett oregelbundet simsätt vilket gör att den ibland rör sig vertikalt i vattnet och inte enbart horisontellt (den kan alltså dyka upp mot ytan ibland och (mer sällan) nedåt. Om man dessutom varierar rycken för att undvika monotoni så rör den sig precis som en levande, oförutsägbar fisk. Jag tror att det är mycket det som gör att den verkar tilltala stor fisk som i vissa vatten kanske börjar bli präglade på att undvika det monotona slalomåkandet hos många populära jerkbaits.

Kommentera

Tafsar

"i 8 fall av 10 trasslar den in sig i tafsen, och motståndet tycker jag är lite konstigt, men som sagt; jag är ju ny... "

Tilläggas bör kanske att jag använder mjuk titaniumtafs (ibland fluorocarbon). Jag har inte haft problem med trassel. Kanske gör du lite mjuka ryck med löslina mellan rycken? Då kan det bli trassel med de flesta jerkbeten om betet går rakt fram och hakar i löslinan (tafesn) med främre trekroken.
                  Senast ändrad av Pixies; 2008-09-24, 12:13. Anledning: framgick inte att det var ett citat...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 356 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13