vassdrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vassdrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vassdrag

Vassdrag är det någon som har haft någon fiskelycka med dom....
    Själv har jag en jäkla förmåga att alltid fastna när jag är ute så nu börjar jag inhandla vassdrag några bra tips på drag och färger.

En av mina favoriter är rapalas 'minnow spoon'. Kanonfin gång och vickar sig igenom vass etc superbra. Färger ja, det ständiga dilemmat. :-) Mörkt på hösten, ljusare på sommaren (t.ex. silver - blått / rött). Färgerna heter säkert nåt coolt men, det är inget jag vet. :-)

Kommentera

Jo fy fan va gädda jag tagit på minnow spoon,suverän krokningsförmåga trots sin enkelkrok och fastnar sällan i vassen. Ska man ha ett vassdrag så äre rapalas minnow spoon som gäller.
      Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Det bästa draget i vassar anser jag är olika spookar som man enkelt kan styra mellan vasstråna med hjälp av synen och göra långa pauser med
        På jakt efter 15+

Kommentera

Jo, kan bara hålla med om Rapala Minnow Spoon. Men jag har även fått mycket på Toby Vass.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Det i särklass bästa vassdraget enligt min mening har varit och är fortfarande Utö vass från Bete.
            Nixdraget ger många hugg men på det är krokarna inte bra. De är för små.
            Toby trodde jag med sin spetsiga form skulle fungera som vassdrag och det gjorde det men det fångade lika dåligt som vanlig Toby. Så det hamnade på resevbänken efter tre år av bortkastade chanser.

Mitt bästa vassdrag var ett egenhändigt modifierat 34g Glimmy Special.
            Började med att borra ett hål där jag skulle fästa de vasskyddande spröten. Dessa var gjorda av vanlig pianotråd. Sen fäste jag spröten med en kopparnit och bricka.
            Jag fäste en stor dubbelkrok - kan ha varit 3/0 - med en skruv och mutter i det ordinarie hålet för fjäderringar och nitade gängorna så kroken satt orubbligt. Lite puts på muttern ch altt såg prydligt ut. Krokens stam hade innan monteringen på gängse BeBest-maner försetts med orange lysslang så betet skulle se ännu större ut.
            Draget målades slutligen i ett mönster jag kallar Tiger Tooth.

Idag använder jag sällan vassdrag. Jag fiskar på samma ställen som förr och fastnar minst lika ofta som jag skulle ha gjort på ”vassdragstiden” om jag då använt vanliga beten. Idag jag använder endast en trekrok på mina "heavymetals" och linan är stark nog att dra loss betet och går inte detta glider jag dit med båten och hämtar draget ur vassen. Sen tycker jag också att vassdragen görs i alldeles för små storlekar även om de fångar gäddor upp till 11.2 i Gisslaren!
            Senast ändrad av BeBest; 2008-10-27, 18:57.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av vargen Visa inlägg
              Vassdrag är det någon som har haft någon fiskelycka med dom....
              Själv har jag en jäkla förmåga att alltid fastna när jag är ute så nu börjar jag inhandla vassdrag några bra tips på drag och färger.

Minnow spoon, å så sätter du en jiggsvans i kroken... funkar kanon.
              Ibland så effektivt att vi brukar säga att det är att fuska.
              >>>>>>>>>><<<<<<<<<<

http://fiske.makkes.se/

Kommentera

Jag hade ett gammalt vassdrag innan som hette något i stil med "rebel" bla bla.. jag drog nog en 40 gäddor en sommar tills jag kastade bort det. i våras satte jag en vit jiggkropp på en stor enkelkrok och satte på mitt 25g utö och drog åtskilliga vårgäddor. dom högg som tokiga på den.
                [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Atom giller då hur är dom har några såna sen gammalt men dom har ej blivit använda känns som om krokningen blir svåra med dom...... någon annan som vet ???

Kommentera

Atom Giller har jag aldrig gillat...
                    Kass konstruktion tycker jag.
                    Toby vass är det som jag lyckats bäst med, 20 grammar´n.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04