Dålig kvalitet på wobblers? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig kvalitet på wobblers?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för tipsen.

Så fort jag får lite tid över till fiske ska jag testa dina tips och trimma in wobblerna ordentligt. Att bocka skeden verkar lockande.

MVH Anders

Kommentera

Inredde min födelsedagspresent idag (en tacklestation XL) och fann då att en av mina lådor jag haft vobblersen i tidigare var full av vatten. Märkligt eftersom lådan inte varit ute sen i september och då fick torka till ett par dar i lägenheten innan den hamnade i förrådet. Hittade dock roten till det onda. Är ju som tidigare skrivits om här i tråden ägare till ett par cisco kid 600. Tre av dessa var vattenfyllda varav två inte har några synliga märken. Den tredje har vi fått ett par gäddor på och den vobblade på bra även om den var vattenfylld(utan att vi märkte det). En westinare ser man ju direkt om den är vattenfylld då skeden är genomskinlig och vattnet hamnar där om man håller den horisontellt. Men en Cisco måste man ju hålla fast alla krokar och ringar på och skaka och lyssna om de är fyllda eller ej. Inget man gör under tävling i sjögång. Skall reklamera dem nästa vecka om jag får någon fridag. Ska inte vara några problem. Dock vore det skönt om någon visste var de tar in vatten så man kunde täta dem där innan man ger sig ut på sjön. Inget man vill vara med om under tävling igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Inredde min födelsedagspresent idag (en tacklestation XL) och fann då att en av mina lådor jag haft vobblersen i tidigare var full av vatten. Märkligt eftersom lådan inte varit ute sen i september och då fick torka till ett par dar i lägenheten innan den hamnade i förrådet. Hittade dock roten till det onda. Är ju som tidigare skrivits om här i tråden ägare till ett par cisco kid 600. Tre av dessa var vattenfyllda varav två inte har några synliga märken. Den tredje har vi fått ett par gäddor på och den vobblade på bra även om den var vattenfylld(utan att vi märkte det). En westinare ser man ju direkt om den är vattenfylld då skeden är genomskinlig och vattnet hamnar där om man håller den horisontellt. Men en Cisco måste man ju hålla fast alla krokar och ringar på och skaka och lyssna om de är fyllda eller ej. Inget man gör under tävling i sjögång. Skall reklamera dem nästa vecka om jag får någon fridag. Ska inte vara några problem. Dock vore det skönt om någon visste var de tar in vatten så man kunde täta dem där innan man ger sig ut på sjön. Inget man vill vara med om under tävling igen.
        Hej Anders "Fiskarn" Johansson; Kanske kan OF fisketips Nr 1 nedan vara till hjälp? Det är nu på vintern som du har tid att fixa sommarprylarna, så att de är i toppskick när Gäddsäsongen drar igång...
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

"OF fisketips Nr 1. LAGA DIN SÖNDERBITNA WOBBLER! Många wobbler på fiskemarknaden är tillverkade av celluloid eller ABS-plast. Cellluloidwobblern är transparent, dvs genomskinlig och abswobblen är gul eller vit till färgen innan den målats. Om en gädda bitit hål på en celluloidwobbler kan du laga hålet med Karlssons klister, ett material som går i kemisk förening med celluloidplasten. Om en gädda bitit hål på en abs-plastwobbler kan du laga hålet med epoxylim. Du kan t.o.m. förstora wobblerns haksked eller göra en ny haksked med epoxylim. Ibland kan det vara mycket svårt att hitta hålet där wobblern läcker in vatten. Stoppa då wobblern i frysen några timmar så att wobblern kyls ner till minusgrader. Plocka ut wobblern ur frysen och doppa den i hett vatten. Efter en stund börjar det bubbla luft ur hålet eftersom den nerkylda luften expanderar och pyser ut genom hålet när wobblern upphettas. När du väl lokaliserat hålet efter gäddtanden i wobblern så kan du nu laga det.
        - Old Firehand "

Kommentera

Bra tips OF, tackar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anders "Fiskarn" Johansson; Kanske kan OF fisketips Nr 1 nedan vara till hjälp? Det är nu på vintern som du har tid att fixa sommarprylarna, så att de är i toppskick när Gäddsäsongen drar igång...
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

"OF fisketips Nr 1. LAGA DIN SÖNDERBITNA WOBBLER! Många wobbler på fiskemarknaden är tillverkade av celluloid eller ABS-plast. Cellluloidwobblern är transparent, dvs genomskinlig och abswobblen är gul eller vit till färgen innan den målats. Om en gädda bitit hål på en celluloidwobbler kan du laga hålet med Karlssons klister, ett material som går i kemisk förening med celluloidplasten. Om en gädda bitit hål på en abs-plastwobbler kan du laga hålet med epoxylim. Du kan t.o.m. förstora wobblerns haksked eller göra en ny haksked med epoxylim. Ibland kan det vara mycket svårt att hitta hålet där wobblern läcker in vatten. Stoppa då wobblern i frysen några timmar så att wobblern kyls ner till minusgrader. Plocka ut wobblern ur frysen och doppa den i hett vatten. Efter en stund börjar det bubbla luft ur hålet eftersom den nerkylda luften expanderar och pyser ut genom hålet när wobblern upphettas. När du väl lokaliserat hålet efter gäddtanden i wobblern så kan du nu laga det.
            - Old Firehand "
            Tackar och bugar. Trodde bara det var termostater man var tvungen att stå vid spisen för att fixa men detta låter ju sannolikt. Skall lokalisera problemet imorgon kväll när jag har tid så lägger jag ut det här så andra har nytta av det. MVH Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
              Tackar och bugar. Trodde bara det var termostater man var tvungen att stå vid spisen för att fixa men detta låter ju sannolikt. Skall lokalisera problemet imorgon kväll när jag har tid så lägger jag ut det här så andra har nytta av det. MVH Anders
              Hej Anders "Fiskarn" Johansson; Om du trots mitt tidigare "OF-tips Nr1" fortfarande har svårt att hitta hålet som läcker in vatten på din Cisco Kid wobbler kan det ha kommit in vatten genom något av skruvhålen där skeden skruvats fast under nosen på wobblerkroppen, bygelskruvarna eller ögleskruven längst bak. Säkert hittar du var vattnet har kommit in och kan skaka ut vattnet. Ibland måste man borra ett extra hål någon annanstans på wobblerkroppen och suga ut vattnet. Som nämnts, täta hålet eller hålen med Karlssons klister och doppa skruvgängorna i Karlssons klister innan du skruvar i dem igen. Då blir det tätt överallt och kan inte komma in vatten i wobblern förrän nästa vasstandade Monstergädda hugger ett nytt hål i din wobbler. En riktigt Stor Gädda som hugger hårt kan ha ett tryck i tandspetsarna på 200 kp/mm2 läste jag i någon Vetenskapens Värld eller fisketidning för en massa år sedan.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Nog ingen tillfällighet att just Cisco Kid håller höga priser som begagnade, dagens är inte lika bra.
                Sen är ju min favorit wobbler Ugly Duckling jävligt ojämn i kvalitén på dom ledade.
                Gamla Abu killer (alltså efter den räfflade) var ju kvalificerat skräp, blivit bättre,
                men Abu var sunk på slutet av 1980-talet.
                Nils Master invincible är ju en wobbler som alltid varit skör sked på, fattar inte att NM inte kunde göra dom bättre kvalitéts mässigt.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det var främre skruven i mitten krokfästet som läckte. Nu skall karlssons klister inhandlas och alla Cisco kid jag äger skall få sig en omgång av det. I förebyggande syfte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Nog ingen tillfällighet att just Cisco Kid håller höga priser som begagnade, dagens är inte lika bra.
                    Sen är ju min favorit wobbler Ugly Duckling jävligt ojämn i kvalitén på dom ledade.
                    Gamla Abu killer (alltså efter den räfflade) var ju kvalificerat skräp, blivit bättre,
                    men Abu var sunk på slutet av 1980-talet.
                    Nils Master invincible är ju en wobbler som alltid varit skör sked på, fattar inte att NM inte kunde göra dom bättre kvalitéts mässigt.
                    Hej Alex Mc Fire; Med gamla "räfflade" ABU Killer misstänker jag att du syftar till PRADCO´s REBEL wobbler. ABU hade för många år sedan ett avtal med PRADCO om att få de amerikanska REBEL wobblerna tillverkade med ABU Killer som namn på buken. Den uppmärksamme läsaren kunde dock läsa namnet REBEL på skeden. Själv har jag ganska många ABU Killer med namnet REBEL på skeden.
                    Nothing is for ever!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 528 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13