Nikon D80 Hänger... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 Hänger...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nikon D80 Hänger...

Hänger den kameran med ännu? Någon som testat den med VR-objektiv 18-55? Pkt:et börjar komma ner vettigt i pris, runt 6000 SEK.

Har sett riktigt trevliga fiskefoton med den kameran här tidigare och D90 verkar inte vara någon större uppgradering bildmässigt.

MVH
    Senast ändrad av Muskytracker; 2008-10-26, 20:10.

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
    Hänger den kameran med ännu. Någon som testat den med VR-objektiv 18-55. Pkt:et börjar komma ner vettigt i pris, runt 6000 SEK.

Har sett riktigt trevliga fiskefoton med den kameran här tidigare och D90 verkar inte vara någon större uppgradering bildmässigt.

MVH
    EDIT: Bildmässigt är det nog heller ingen skillnad på D60 och D80? Samma sensor?

Köp en riktig kamera direkt är mitt råd, D300an. Du har ju bytt några gånger, köper du D300an kan du ha kamerahuset i flera år.

Presterar dessutom riktigt bra på höga ISO, väldigt bra då man ofta har bäst fiske i dåligt ljus. Även vädertätad, köper man till vädertätade objektiv så blir det en riktig fiskemaskin. Polaren har blaskat med sin D200 under ismetepass och plockat upp den mer eller mindre "frusen" ur pulkan, funkar klockrent och jag är ruggit avis.

Gå in i en riktig fotobutik och känns på D80in och D300an, efter det finns det nog ingen risk att du fortfarande funderar Om du fortfarande skulle fundera, läs lite specar. Är inte speciellt inne på Nikon, men har svårt o tro att ett kitobjektiv skulle göra en D300 rättvisa.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2008-10-26, 19:28.
    sigpic

Kommentera

Håller med dig Flodis. Tror också att skillnaden mellan D60 och D80 bildmässigt är marginell. Men kan man få en D80 för samma pengar borde man nog ändå välja D80:in? Har precis sålt en D60 också och känns lite sjukt att köpa en till. Fanken, jag måste ju ha en kamera inför höstfisket, går inte att bara köra en lite kompaktare A720IS som i för sig är bra.

Jag vill och borde köpa en D300 (har sagt det länge), men mina surt förvärvade slantar försvinner just nu med rykande fart på börsgolvet. Känns bättre att vara lite försiktig med utsvävningarna för tillfället även om det inte gynnar Sverige om alla tänker som mig!

MVH
      Senast ändrad av Muskytracker; 2008-10-26, 19:55.

Kommentera

Håller med dig Flodis. Tror också att skillnaden mellan D60 och D80 bildmässigt är marginellt. Men kan man få en D80 för samma pengar borde man nog ändå välja D80:in? Har precis sålt en D60 också och känns lite sjukt att köpa en till. Fanken, jag måste ju ha en kamera inför höstfisket, går inte att bara köra en lite kompaktare A720IS som i för sig är bra.

Jag vill och borde köpa en D300 (har sagt det länge), men mina surt förvärvade slantar försvinner just nu med rykande fart på börsgolvet. Känns bättre att vara lite försiktig med utsvävningarna för tillfället även om det inte gynnar Sverige om alla tänker som mig!

MVH
        Investera dina slantar i ngn grym optik och dom sitter säkrare än på börsen den kommande tiden Sedan om ett halvår när du får för dig att sälja av allt du äger och har, då är det dags att köpa fondandelar och du har helt plötsligt gjort en bra äffär

Kikade och en D300 var fan inte billigt någonstans. Måste det vara Nikon?

Hos Canon kan man få en 40D (semiproffs) med batterigrepp för 8k på Cyberphoto. (Batterigreppet är listat på 1600 och går säkert få nästan en tusing för)

Ligger vi helst plötsligt på samma nivå som Nikons insteg + batterigrepp (D80) prismässigt. Värt att tänka över kanske då man får bl.a

Mindre brus
        Mer än dubbelt så många bilder/sek och större buffert
        Bättre tätad
        Ordentligt kamerahus
        Världens bästa utbud gällande optik?
        Snabbare AF?
        sigpic

Kommentera

Körde alltid Canon tidigare. På senare tid är det Nikon som gäller, främst deras varma färgåtergivning är det jag fastnat mest för. Canons jäkla strul med auto- vitbalansen har kanske ställt till det lite för mig. Men du har helt rätt, har faktiskt gluggat lite mot en 40D.

Man borde egentligen köpa sig en D300 och sedan bara fokusera på gluggar de närmaste 5 åren. Men det är ju så kul att köpa nya hus!
          Senast ändrad av Muskytracker; 2008-10-26, 20:07.

Kommentera

Det fick bli en Nikon D200. Kanske något mer pondus i den än D80in och D60in.

MVH

Kommentera

...köpte ett 16-85 vr till min d80 för en tid sedan och är ruskigt nöjd... slår kittarna med hästlängd...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

jag har en D60 för tillfället, men jag kommer köpa en D90 innom några månader.
                D80 kameran är en bra kamera det går inte att frångå, men det är klart ställer du riktigt höga krav så ska du ha en d300.

Jag tycker att min D60 är bra men jag anser att den har för få fokuspukter( d60 har 3 , d90 har 11 och d300 har 51!).
                Sen har d60 ingen AF-motor i kamerahuset och det suger.
                Vad det gäller objektiv så skippa helst 18-55 5,6 VR ,det objektivet funkar men ett fast 50mm 1,8 kostar bara typ 1200nytt och är sjukt mycket skarpare.

Jag skulle titta på D90, den tror jag är den bästa kameran i mellanklassen.
                http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Sorry, såg ej att du köpt en d200, då behövdes inte fler åsikter

Hoppas du blir nöjd med den!
                  Senast ändrad av Majtan; 2008-10-30, 10:49. Anledning: Behövdes ej fler tips.

Kommentera

Det fick bli en Nikon D200. Kanske något mer pondus i den än D80in och D60in.

MVH
                    .....
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 882 visningar