Bästa beteslåset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa beteslåset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror inte jag använt annat än Berkley Crosslock på många år, då jag tycker de funkat utmärkt på mindre/normalstora beten. Nu får man väl testa Stay lock, alltid finns det nåt nytt att köpa

Som CoachPP säger ovan så funkar ju fjäderring och lekande kanon också, förmodligen säkraste varianten. Enklare till stora beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
      Hade också en del problem med för små öglor, både med crosslock och staylock. Men när man väl fått in snitsen går faktiskt de flesta att haka på med ett staylock. De som inte går är det bara att sätta en fjäderring på, jag har inte märkt att det skulle förstöra gången för 5 öre.
      Ja, små öglor som t.ex. gamla Zalt går att lösa med finess men nu tänkte jag närmast på öglor som har för grovt gods.
      Där räcker det inte med snits, det behövs en del kraft också och då gäller det att inte deformera beteslåset med materialutmattning som följd.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
        Ja, små öglor som t.ex. gamla Zalt går att lösa med finess men nu tänkte jag närmast på öglor som har för grovt gods.
        Där räcker det inte med snits, det behövs en del kraft också och då gäller det att inte deformera beteslåset med materialutmattning som följd.....
        Jaså, vad tänker du på för bete då t.ex? Jag har nog inte stött på något bete som har för grov ögla?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
          Jaså, vad tänker du på för bete då t.ex? Jag har nog inte stött på något bete som har för grov ögla?
          Pig (brukar gå med lite våld)
          Svartzonker t.ex. (ibland beror det på att lack/färg fyllt upp halva öglan)
          Vissa jiggskallar (helt omöjligt oavsett våld/finess utan att deformera beteslåset)

Vi menar nog egentligen samma sak, det beror ju också på vilken storlek man kör på Crosslock/Stay-lok.
          Detta är ju inte fråga om någon subjektiv upplevelse utan rena fakta

Kommentera

Öglor som är fyllda med färg eller lack är väl inget problem, brukar rensa öglan med en syl innan jag lägger ned det i beteslådan. Håller dock med dig om att vissa jiggskallar kan man bli tokig på, har börjat använda ett beteslås i form av en ögla som jag köpte på Lundgrens. Funkar riktigt bra för gamakatsujiggskallarna (har jag för mig att det är) tycker jag.
            Pike Vobiscum

Kommentera

Bästa beteslåset jag känner till är det som finns på shakespeares patriot tafsar som www.ymsfiske.com säljer vet ej vad modellen heter.
              Enda fisken som lyckats knäcka upp den var en sej på 15-16 kilo som jag tappade (jiggen var kvar så den lossnade inte pga att beteslåset öppnade sig), detta på en större variant av detta beteslås.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Bästa beteslåset jag känner till är det som finns på shakespeares patriot tafsar som www.ymsfiske.com säljer vet ej vad modellen heter.
                Det sitter Stringease Stay-lok (eller kopia) på dom tafsarna.

Däremot har jag testat Shakespear Crosslock och dom verkar vara mer härdade än Berkley's för dom kunde gå rätt av om man böjde för mycket.....

Dillinja:

Till jigg och spinnfluga använder jag numera endast dessa i storlek M:

Skulle dock aldrig använda ett sånt lås till jerkspö med den press man kan sätta då....

Kommentera

Förklara gärna hur not-a-knot kan ersätta ett beteslås till gäddfiske.....
                  Kör du utan tafs ?

Jag har börjat med Stay-lock denna säsong och det har funkat 100% hittills....

Jag binder ju naturligtvis tafsen med n-a- k och en speciell knut till huvudlinan ingen gädda hittils har bitit av.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det sitter Stringease Stay-lok (eller kopia) på dom tafsarna.

Däremot har jag testat Shakespear Crosslock och dom verkar vara mer härdade än Berkley's för dom kunde gå rätt av om man böjde för mycket.....

Dillinja:

Till jigg och spinnfluga använder jag numera endast dessa i storlek M:

Skulle dock aldrig använda ett sånt lås till jerkspö med den press man kan sätta då....
                    Tack, glömmer alltid bort vad dom heter...
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                      Jag binder ju naturligtvis tafsen med n-a- k och en speciell knut till huvudlinan ingen gädda hittils har bitit av.

Här diskuterar vi beteslås, inte ersättning för lekanden eller knutar
                      Att gäddor biter sönder knuten till tafsen är inget vanligt problem för mig......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13