Bakre vikt the pig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bakre vikt the pig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bakre vikt the pig?

Tja.

Bestämde mig för att lätta upp en av mina pigar som sjönk med nosen först, för att få det sköna hänget som saknas på de nya.

Efter att ha läst om andra som gjort detta kirurgiska ingrepp, samt blivit utfiskad av en egenlättad pig personligen, så vill man ju inte vara sämre själv.

Men alla exempel på detta har det räckt med att lätta på vikten fram på piggen för att få den svävande.

Och att få ut den främre vikten var inga problem, man såg t.o.m. en ring i lacken där vikten satt. Så ut med den och fyll i med lagom mängd kulbly var planen. Men kruxet är att fyllar man med så mycket så att betet ligger plant i vattnet sjunker det för fort, minskar man på denna mängd så sjunker piggen med röven först.

Så dit jag vill komma är detsamma som rubriken antyder; Var sitter den/de bakre vikten/vikterna?
    Är det någon som vet det eller ska jag borra lite hål på måfå och hoppas träffa rätt?
    Eller finns det någon bra variant t.ex. att hänga ett flytelement i bakre kroköglan?

Kom med förslag hur jag ska gå tillväga!

Mvh Johan.

Ingen som har gnuggat någon geniknöl?

Det lutar åt att borra lite varsom bakom buköglan. Men visst är piggen ett plastbete, är det lungt om man borrar hål i det eller kan det påverka hur betet presenterar sig i vattnet?

Aja ,om ett par timmar så ger jag det ett försök, använder den ju inte som den är nu i vilket fall.

Kommentera

Slipa bort färgen istället för att bara borra! då ka ske du kan se var vikterna sitter!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
        Slipa bort färgen istället för att bara borra! då ka ske du kan se var vikterna sitter!
        Det är ju en variant. På den främre var det ju faktiskt en tydlig skillnad på "materialfärgen" när färgen var borttagen. Trist att ta bort all färg bara, speciellt efersom jag inte har någon riktigt bra lack att lacka hela betet med. Nu kör jag bara det över där jag borrat och det är 2-komp lim. Kör man det över hela blir det skrovligt och dant.

Men det väljer man väl före att köra på måfå, så tack för tipset. Så enkelt men ändå funktionellt! Perfekt.

Kommentera

Kanske bara är viktade på ett ställe ? Har meckat en del med pigar men var något år sedan och minnet sviker....
          Senast ändrad av flua; 2009-04-25, 09:44.

Kommentera

Hmm, det skulle ju vara en rikig tavla om det är så.

Men den tanken har slagit mig. Om det nu är så finns det nog inte så mycket att göra åt saken,

Aja, frågan är om det är värt att testfiska den som den är nu, sjunkandes med röven först. Men jag tror att den kommer gå för mycket uppåt då. Och det blir ju verkligen inte som planerat.

Att ta bort den bakre kroken helt har jag funderat på, men jag tvivlar på att det blir någon höjdare.

Kommentera

mina gammla bra piggar är baktunga ! den är bara viktad på ett ställe
              Senast ändrad av mangeboy79; 2009-04-25, 12:37.

Kommentera

Alla piggar jag tagit isär, nya som gamla har vikt enbart i fram. Aldrig rippat någon som har i bak...
                ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ok, så att dom är lite baktunga gör alltså inget. Men som det är nu har den fint häng ett litet tag innan den tippar bakåt, för sjunka nästan lika fort som den gjorde innan fast baklänges.

Men jag har hittills bara testat den i en hink, men ska ut på en tur imorgon så då ska jag testa den på riktigt.

Att den är lite baktung gör inget, men det tråkiga är att den sjuker för fort bakåt.

Men tack så mycket för hjälpen, fungerar inte med den här får jag testa med en annan.

Men om dom bara är viktade på ett ställe är det ingen idé att borra sönder den då. Tack för att jag fick reda på det innan

Kommentera

Förstår inte hur det kan ha blivit så som du beskriver?

Ett tips när du testar den i hink eller kastrull är att du ser att den sjunker lite sakta framåt..
                    För att sen slutligen lägga på epoxy eller nåt sånt då kommer den vara ungefär sakta svävande..
                    Håller själv på med min Ålandsfärg för tillfället.. Hoppas på lika bra häng som gäddan .

Off topic,
                    Vi tog 5 gäddor idag. Trögt fiske. Utlekta rackare. Putte tog största på 3,2kg, 82cm.
                    Varför hakade du inte på?
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 823 visningar
                    0 gillar