Krånglande Amba JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krånglande Amba JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Har upplevt samma problem, har fått för mig att felet sitter innuti vevgaveln... om man plockar isär den så sitter ju slirbromsen där mm. På andra halvan av vevgaveln sitter en svart plastdetalj, i den på vänster sida sitter en liten vit "plupp".. Se till att den rör sig obehindrat! gör dessutom rent från allt överflödigt fett, och lägg dit nytt! Man kan dessutom trycka till de fjädrarna som sitter på den svarta plastdetaljen lite, så blir det lite mer "snärt" i hela mekanismen!

Aja, blev nog lite rörigt, men ska med tåget strax!

Precis det jag menar. Två pluppar är det som ska röra sig fritt.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Pixies Visa inlägg
      Lämna in den annars, det ska gå på garantin. Jag har haft samma fel.

................................
      Tomas
      www.dinfiskeguide.se

Har du fiskat i saltvatten gäller inte garantin.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Precis det jag menar. Två pluppar är det som ska röra sig fritt.

Mm, tror jag hittade dom och fixade till det, funkar mycket bättre nu iaf, har stått och testat rullen nu ett tag och frikopplat och börja veva och har inte fått problemet igen. Får se hur länge det håller sig.

Tackar återigen.

Kommentera

Hej och hå i verkstan!

Felet beror allt som oftast på för lite och för dåligt smörjmedel på glidytorna i frikopplingen, som helt riktigt sitter innanför vevgaveln.

Leta fram sprängskissen, tag isär, gör rent, smörj upp alla glidytor i frikopplingen med ett riktigt bra vattenavvisande fett. Cal's Universal Reel & Star Drag Grease är det bästa jag hittat, men vilket vattenavvisande fett som helst är bättre än att inte göra något alls.

Frisk skruvat, hälften försvunnet!
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Felet beror allt som oftast på för lite och för dåligt smörjmedel på glidytorna i frikopplingen, som helt riktigt sitter innanför vevgaveln.

Leta fram sprängskissen, tag isär, gör rent, smörj upp alla glidytor i frikopplingen med ett riktigt bra vattenavvisande fett. Cal's Universal Reel & Star Drag Grease är det bästa jag hittat, men vilket vattenavvisande fett som helst är bättre än att inte göra något alls.

Frisk skruvat, hälften försvunnet!
            Hoppades på svar från dig

Får tacka för det, ska kolla upp Cal's Universal Reel & Star Drag Grease.

Kommentera

Apropå IAR-lagren i nyare Ambor

I helgen kalvade lagret på min 5501 Pro Rocket -08:a. Har hört om detta men trodde i min enfald att "det drabbar inte mig". ABU lär väl fixa det på garantin hoppas jag. Är det så att de sätter dit ett bättre IAR-lager eftersom det verkar som många av dessa orginalmonterade från årgångarna -07 och -08 krånglar? Har JB som standard ett bättre IAR-lager än övriga Ambor? Att de nitar dit den extra "gammeldags" backspärrshaken är ju också bra....mitt lager kalvade när jag skulle landa en gädda....Murphys lag med andra ord

Jag ser till att hålla mina IAR-lager rena och smörjer med Rocket Fuel Liquid Grease....det är väl en bra smörja för IAR-lager....inte kan väl ABU ha nåt att säga om denna smorning garantimässigt!?

mvh / Matti
              Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-05-26, 14:50.
              Medlem i GGG-U
              Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Är ingen ingenjör på rullar direkt men jag får ibland problem med just 5601 JB när jag lägger på lina från spolmaskinen i butiken, det som händer är just att invevningen liksom "släpper" och jag inte får in någon lina. Samtidigt brukar även tumtangenten, dvs frikopplingen sluta fungera. En rulle krashade helt så jag var tvungen att skicka den tillbaka till Svängsta.

Ni som är duktiga på att mecka rullar, vad beror detta på? Alla andra modeller går att spola upp lina på precis hur som helst men JB'n blir man tvungen att ta det väldigt försiktigt med i spolmaskinen.
                Min blogg

Kommentera

det är ABU
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
                    Jag får ibland problem med just 5601 JB när jag lägger på lina från spolmaskinen i butiken, det som händer är just att invevningen liksom "släpper" och jag inte får in någon lina. Samtidigt brukar även tumtangenten, dvs frikopplingen sluta fungera. En rulle krashade helt så jag var tvungen att skicka den tillbaka till Svängsta.

Vad beror detta på? Alla andra modeller går att spola upp lina på precis hur som helst men JB'n blir man tvungen att ta det väldigt försiktigt med i spolmaskinen.
                    JBn skiljer sig i princip inte från de andra amborna med tumtangent, men om jag skall spekulera vid sidan om standardtipset att slå isär rullen och smörja alla glidytor med bra fett, kan jag möjligen tänka mig att pinjongdrevet av rostfritt stål, inte glider lika lätt på spolaxeln som en pinjong av mässing, men det borde inte ha avgörande betydelse. Men skulle det vara problemet kan du lossa på gaveln när rullen är frikopplad och droppa in en liten droppe olja eller en liten gnutta fett på spolaxeln vid pinjongdrevet.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist