Min Weed-Buster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min Weed-Buster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min Weed-Buster

Nån som provat detta?
    Tänkte testa den imorgon.
    Så fort jag får tag i större weedless-krokar så ska det även testas på en Big bandit shallow.
    Rätt ut bland näckrosorna ska den!
    Om någon vet var man kan köpa Kuusamo dubbelkrokar (weedless) som dom har på vissa Räsänen och Professor, så tipsa gärna.

Jag har testat något liknande.. Vilken krokstorlek finns det på denna modell? Ser fram emot att läsa om du är nöjd efter att du testat.

Kommentera

Betet är en Baby Buster, så det är Mustad Size 1 som motsvarar betets orginal krok-storlek.

Kommentera

Jag kan kanske skaka fram några vasskyddade trekrokar modell större ifall du är sugen på att testa på Big Bandit eller liknande. Jag har för mig att 4/0 passar bra.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Bjorn; 2009-06-18, 01:10.

Kommentera

Gör så och PMa mig sen.
          2 till 4st räcker nog fint.

Kommentera

Funkar detta? Skulle sånna krokar lösa problemet med vass och skräp? Varför säljs då överhuvudtaget andra typer av krokar?
            Ja vill också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
              Funkar detta? Skulle sånna krokar lösa problemet med vass och skräp? Varför säljs då överhuvudtaget andra typer av krokar?
              Ja vill också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
              Det finns flera anledningar. Krokningsförmågan borde ju rimligtvis påverkas negativt av olika typer av skydd. Jag tycker själv inte att det är något större problem men använder endast skydd där det verkligen behövs.

Det kan även vara problem med det skyddet jag använder vid fiske med tyngre jerk baits då det kan lösa ut vid nedslag i vattnet. Kombinationen stora lätta skeddrag exempelvis trollingskedar och vasskyddad trekrok funkar dock ypperligt.

En annan anledning till att det inte finns på marknaden kan vara att det finns mer pengar i att sälja drag än produkter som gör att vi sportfiskare inte sätter så många...

Det finns en mängd lösningar på problemen med fiske bland vass och näckrosor men tyvärr hittar du kanske inte alltid de bästa i sportfiskebutiken.
              Googla på weedless fishing eller weedless treble hooks så hittar du säkert något som passar.

Mvh Björn

Kommentera

Idag testade jag den lite, men hade tyvärr inga hugg på den eller några andra beten idag pga hårt väder.
                Av erfarenhet vet jag att man ska fiska bland näckrosorna när det är soligt och det var det inte idag.

Testet:
                Vi ställde oss 5m utanför näckrosorna och jag kastade rätt in ca 25 gånger utan att den vare sig fastnade eller fick med sig några grönsaker.

Teknik:
                Upphöjt spö tills man når fritt vatten, sakta invevning med korta jerks.
                Emellanåt låter man betet sjunka lite.
                När det fanns tendenser till att den skulle fastna i något så fortsätter man bara att veva sakta så snurrar näckrosbladet och draget lossnar...
                Tyvärr kan man ju inte jerka helt normalt och det blir en del slacklina pga upphöjt spö, men jag tyckte betet gick bättre och fastnar mindre än tex Rapala Minnow spoon weedless.

Jag tyckte det blev väldigt lyckat och jag tror det kan bli en riktig killer i sommar.
                Nu återstår tester med vanlig BJ och Big Bandit nästa vecka, tack vare Bjorn.
                Jag hinner förhoppningsvis testa den lilla i mina hemmavatten imorgon igen.

Kommentera

Skickar med ett par Eagle Claw 1/0 så du kan jämföra med Mustads 1. Tror att dessa är lika storleksmässigt.

Jag tror att Eagle Claws egen lösning finns från storlek 6 till 1 för de som är intresserade av mindre krokar.

Jag tror att det är ganska många som försökt lösa problemet med att fastna i vass och näckrosor. Det skulle vara intressant att se lite bilder från andra som försökt.

Kommentera

Nu har jag fått krokarna.
                    Här är dom beten som ska testas med dom i veckan.

Big bandit och I-fish

Savage gear 4-play och I-fish spinnfluga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04