Skillnad på billiga och dyra fiskedrag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på billiga och dyra fiskedrag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    han säljer bara skräp. testade gädd maddamen i guldfärg för någon vecka sen och den pöss som den var kopplad till en kompressor när jag lyfte upp den efter ca 500 meters trolling. hans svar på det var att den var inte tätt, så jag fick väl lacka den eller något.
    Hej Krokodiljägaren, ursäktar missen i min kommunikation med dig, jag strävar alltid efter 100% nöjda kunder och har av någon anledning missförstått dig. Jag talade om att det är ett problem men att många väljer att köpa Gäddmadamen för att det är enkelt fixat med lite snabblimm och att den fångar massor med stora gäddor till ett bra pris. Sök gärna på Gäddmadamen här i forumet.

Jag förstod det som, på dig att det inte var något större problem och att du var nöjd med att veta hur du enkelt skulle fixa till det. Ursäktar verkligen min miss i det.

Kontakta gärna mig via hemsidan så ska jag självklart skicka en ny till dig som inte ska ta in vatten och testa den något pass så ska du se att den fångar fina gäddor. Skickar gärna med något övrigt som du får testa då jag tror du har fått fel uppfattning om produkterna.

Vänliga hälsningar/Skitfiske
    Tomas
    dittdrag.se

Kommentera

Jag har inte upplevt något problem med Gäddmadamen Tomas! Däremot har jag problem med riggningen av snablarna - de snurrar hela tiden p.g.a. jättetailen. Några tips?

Kommentera

Hej
        Det finns ju en annan aspekt på det hela. Nämligen att köpa dyrare kända kvalitestbeten billgare. Genom att kolla in mååånga olika fiskeföretag på nätet kan man spara mycket pengar vid inköp av beten. Självklart ska man även kolla företag utomlands. Som exempel kan nämnas sandgrävling 59 kr i sverige, 39 kr i danmark, kutlingen 59 kr i sverige 29 kr i danmark, visst det är danska kronor men den står i typ 1,10 så det blir billigt ändå. I danmark kör dom dessutom ofta rea på beten. Tar man en wobbler som busterjerk så varierar priserna mellan 159-99 kr i sverige, beronde på var man handlar. Jiggar typ relax 2,5 tums mellan 11-5kr. Listan kan göras lång med alla möjliga kända fiskedrag som går att hitta till bra priser. Visst jämfört med det allra billigaste så blir det svårt att konkurera.
        Glöm inte heller bort tradera, jag har köpt massor av kända märken BILLIGT.
        m v h
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tänkte testa poppers i sommar (för grov abborre). Har köpt två stycken av känt märke för 79:-/st, en trepack ABU/Berkley på Clas Olsson för 129:- och en trepack av okänt ursprung för 49:- på Ö&B. Återkommer i ämnet efter sommaren med utlåtande.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
            Jag har inte upplevt något problem med Gäddmadamen Tomas! Däremot har jag problem med riggningen av snablarna - de snurrar hela tiden p.g.a. jättetailen. Några tips?
            Hej Filip, jag har tyvärr inte hunnit fiska mycket med snablar själv... Sist jag fiskade kapade jag av en liten bit längst fram, snett och ner för att få till som en sked/plugg. Inte för att den snurrade utan för att jag ville ha mera liv.

Kunder har rapporterat om att koka snablarna kort för att få dem mjukare, sen har nog huvudet och placering på stinger betydelse. Har även haft kunder som byggt någon form av roder/köl under snabeln, typ stoppat in och limmat fast en 1krona eller liknande, detta gav mer stabilitet och wobblande. Jag tror att smaken är som baken, en snurrande snabel är nog bra i varmare vatten, medan en mer kursstabil är bättre i kallt vatten. Jag tror på en mera vaggande gång, därav skar jag av en bit.

Det går nog att stoppa in och limma/värma fast, metallbit som en sked, gäller bara att få den att sitta. Går även att byta ut blyhuvudet mot en bult/gängstav och skruva in i kroppen, borra hål i staven för att fästa krokar och lina. Då slipper man det dyra huvudet och blyet.

Hoppas hinna med att experimentera mera själv då det är kul och man får till något eget.
            Skicka gärna in tips, med skisser .

(Jag arbetar med att ta fram snablar i mjukare gummi, andra färger och bättre pris, blir dock troligen tidigast om tre månader)

Skitfiske
            Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Nu har jag inhandlat en massa billiga små Ul-wobblers (vanliga men även poppers) från Kina via Ebay.

Ska bli kul att testa dem. De kostade allt från 1-15 kr/st inkl. frakt.

Inköpen gjorde jag mest för att min 7-åriga dotter får så otroligt dåligt samvete när hon råkar kasta upp en dyrare wobbler eller liknade i träden eller blir av med den genom bottennapp. Hon vill numera bara fiska med jiggar med motiveringen att jag har många identiska och att hon vet att jiggar är billiga beten. Nu har jag visat henne hur billiga grejer jag köpt och nu är hon lite lugnare.

Sen har jag lite svårt att betala nästan 100 kr för en wobbler på 3-5 cm.

Här var det billigt (och kanske bra):
              http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_od...s&_stpos&gbr=1
              Hittills är det bara ett bete som var kasst. En popper/walking the dog som har rasselkulor i hela kroppen (inga separata rasselkammare = hela kroppen är en rasselkammare). Vid kast förflyttar sig kulorna ut i bakdelen. Detta gör att betet hänger med baken ner i vattnet i 45 graders vinkel... ha ha ha
              Dessutom är finishen kass (olackad sprayfärgad vit plast). Bilden är missvisande. Färgerna, inte finishen, skulle vara random som man säger på ren svenska.

Köp inte denna alltså: http://www.ebay.co.uk/itm/70mm-6g-Po...item53f356a35a
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-23, 11:45.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Tänkte testa poppers i sommar (för grov abborre). Har köpt två stycken av känt märke för 79:-/st, en trepack ABU/Berkley på Clas Olsson för 129:- och en trepack av okänt ursprung för 49:- på Ö&B. Återkommer i ämnet efter sommaren med utlåtande.
                Måste korrigera mig själv. De billiga dragen från Ö&B är av märket Fladen. Hoppas att de är bra. De ser iaf helt OK ut (även om de till skillnad frön de övriga har en "naken" bakre krok istället för en fjäderprydd. Gäddorna sk*ter nog i vilket men möjligen kan bjäfset attrahera abborrarna.

Kommentera

Här är ett Conrad efter en säsong. Fiskar skitbra men i usel kvalitet (lacken). Iofs har man en massa dyrare bete som inte alla håller måttet bl.a ett gäng zalt men överlag är det absolut kvalitet som gäller.
                  Click image for larger version

Name:	2013_05230002.jpg
Views:	1
Size:	658,1 KB
ID:	1767808Click image for larger version

Name:	2013_05230001.jpg
Views:	1
Size:	680,3 KB
ID:	1767809

Kommentera

Det är nog som med det mesta annat, finns nog risk att få måndagsexemplar vilket fabrikat man än väljer.
                    Jag vet två jättekända göswobblers där den ena har fästöglan i skeden och skeden är sedan fastlimmad i wobblern. Där händer det dels att skeden sitter snett.. plus att den kan lossna.
                    Inte kul om drömgösen drar iväg med wobblern så har man bara skeden kvar..
                    En annan som en polare brukade köra med ofta, ändå tills vi håvade en typ tvåkilos..
                    Och wobblern går av på mitten (!!)

Kommentera

min erfarenhet då vi (jag och några till) kategoriskt testat massor med billiga kineswobblers på DH-gate är att det finns lika många pärlor för fem spänn styck som det finns ren skit.
                      en del krokar är skitbra, andra är skit, samma med ringarna, det mest genomgående är den ojämna kvaliten, dom verkar hänga på det som finns för handen just den dagen.
                      det är inte bara kineserna som lyckas och misslyckas, Rapala släppte ju en wobbler som först hette Terminator, sedan döptes om till Tormentor som går som en påse nötter, men byt sked på den och du har en killer
                      Senast ändrad av Nito; 2013-05-23, 19:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 841 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04