Skillnad på billiga och dyra fiskedrag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på billiga och dyra fiskedrag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Säger som många andra gjort redan... Billiga spinnare är skit! (Oftast)
    Skeddrag brukar fungera bra även om dom är billiga (oftast)
    Billiga Kina wobblers brukar ha dålig kvalité och oftast skum gång (oftast)


    Skriver som du ser (oftast) efter alla för det finns alltid undantag. Och konstig gång på en wobbler behöver absolut inte betyda skit. Har själv en Kina kopia på en Nils master wobbler och den går jätte skumt, man tror man kollar på paralympics simning men det gillar tydligen gäddorna.

    Jigg av enklare modeller brukar det inte vara några problem att köpa billigt men nu finns det ju ganska många "avancerade" jiggar också.

    Kommentera


    • #12
      Madammen är ju aldrig fel... :-)

      Springer man på billiga wobblers som ser ut att hålla kvalitet och kunna fungera, så kan man ju alltid köpa en eller två för att testa. Oftast ser man mest skit men ibland hittar man guldkorn.

      Jag har ett tiotal Conrad för gäddfisket. De första köpte jag hos Berras på den tiden Berras var Berras. De håller kvalitet.
      De senare och mycket billigare har jag köpt på Ö&B. Lack & krokar är skräp men det går att bättra lacken och byta krokar.
      På Biltema kom jag över ett gäng blå/silver och grön/silver wobblers som fortfarande levererar lax på Vättern. Krokarna fick naturligtvis bytas direkt.
      Sedan har man naturligtvis köpt på sig en del noname från Kina och asien som trots att de har sett vettiga ut i "Störtkorgarna" aldrig har funkat... Nån som vill ha en konsumkasse med crap?

      Kommentera


      • #13
        Madammen är som sagt inte fel! kör med kumhokrokar och de verkar funka bra tycker jag
        >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
          Det finns fler och fler leverantörer av fiskedrag numera som är riktigt bra. Köpte några härifrån som var helt ok.

          Testade att måla själv (enklaste mönstret typ!) rätt ok..
          han säljer bara skräp. testade gädd maddamen i guldfärg för någon vecka sen och den pöss som den var kopplad till en kompressor när jag lyfte upp den efter ca 500 meters trolling. hans svar på det var att den var inte tätt, så jag fick väl lacka den eller något.

          Kommentera


          • #15
            Fick idag ett par gäddor på ett 20 g no name skeddrag (typ tjockare Toby utan vingar), färgen har släppt, det är dock fortfarande guldfärgat, har bytt krok och fjäderring som var skräp, annars var det ett helt ok köp för 10 kr...

            Tyvärr fick jag bonka en 2,5 kg idag då den hade svalts helt, satt inne i magen på gäddan :-(

            Kommentera


            • #16
              Mina funkar utan problem.. be om nya ifall du är missnöjd...
              >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

              Kommentera


              • #17
                Har själv köpt flera skeddrag direkt från Kina. Dragen i sig håller bra kvalitet men krokarna och även fjäderringarna lämnar MYCKET i övrigt att önska. MEN eftersom dragen i sig betingar ett pris, inklusive frakt från Kina, som är 20 - 25 % av priset ett likvärdigt drag hos svenska butiker är de ekonomiskt intressanta även om man riggar om dem med dyrdyr krokar och de bästa fjäderringarna.

                Är man inte av sorten som har det på det torra ekonomiskt sett är det helt klar en bra idé att sondera marknaden och göra ett bra klipp eller två på Internet. Med lite hemknåpande kan man få fyra fullt fungerande skeddrag till samma pris av kostnaden av ett "märkesdrag".

                Vän av ordning kan, med all rätt, invända emot att man istället för att gynna den lokala fiskeutrustningsnasaren köper av plagierande prispressare men var ligger den egentliga skillnaden mellan detta och att handla från t ex internethandlare i Europa eller för den delen USA som kan hålla andra priser delvis p g a andra skattesatser? I båda fallen kommer inhemska handlare i kläm. Till syvende och sist är det dock den egna plånboken som styr vart och hur mycket man handlar!

                //Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

                Kommentera


                • #18
                  Såg nåt klipp med några norrlänningar som fiskade gädda med en dildo som de satt krokar i.. som i och för sig förmodligen är dyrare än wobblers. Men om man råkar hitta sin frugas/syrras/mammas/flickväns/mormors/broders(?!) hemliga dildo så kan det bli ett gäng billiga gäddor framöver!
                  Bojkotta konsumtionssamhället! Återanvändning från sexleksak till wobbler... fast det är inte alltför märkvärdigt egentligen, jag har alltid förknippat fiske med njutning och stimulans
                  Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    han säljer bara skräp. testade gädd maddamen i guldfärg för någon vecka sen och den pöss som den var kopplad till en kompressor när jag lyfte upp den efter ca 500 meters trolling. hans svar på det var att den var inte tätt, så jag fick väl lacka den eller något.
                    Jag tänker inte på något sätt försvara säljaren av Madammen. De madammer jag har har jag lackat med C&W och sett till att de håller tätt. Numera har jag som vana att syna mina nyinköpta (även märkes) wobblers och epoxitäta om nödvändigt. På Westins lägger jag alltid epoxi runt öglorna.

                    Kommentera


                    • #20
                      Överlag så är det så att man får det man betalar för.
                      Om det är värt är upp till var och en, ibland så får man mätta mun efter plånboken.

                      Tycker man det är dyrt så finns alltid den begagnade märknaden t ex tradera där man kan få riktiga kvalitets beten till ett mkt bra pris.

                      Jag köper det mesta av mina beten på tradera och en del här på FS.
                      I näst kast så .....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 315 svar
                      264 005 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MFEGFT
                      av MFEGFT
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 642 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 17:03
                      1 031 svar
                      193 996 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X