Skillnad på billiga och dyra fiskedrag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på billiga och dyra fiskedrag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

" Överlag så är det så att man får det man betalar för." hehe att den gamla funkar fortfarande...
    Man får betala det marknaden tål snarare och vid oligopol ännu mer...
    >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Köpte nyligen dessa superbilliga wobblers direkt från Kina bara för kul och som ett intressant experiment. 19,5 cm långa och 44,5 gram tunga som ska bli intressanta att testa. Krokarna och fjäderringarna ska dock bytas först, då de knappast kan sägas hålla måttet, men själva wobblern som sådan ser rätt intressant ut. Och skulle det inte bli någon succé går man ju inte direkt back då de gick på ca 45:- för två beten inklusive frakt.
      Bifogade filer
      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Hej!
        Köpte tre Fladenwobblers från Ö&B för några år sedan. Djupgående och såg hyfsade ut, två liknade Rapala Deep husky jerk, det tredje Bomber. Allt för det facila priset av 39:- för alla tre. Klart jag förstod att det inte var samma sak som orginalen, men när två av dem envisades med att simma uppåt på rygg i stället för att dyka lovade jag mig själv att aldrig mer handla Fladengrejer och defintivt inte på Ö&B. Ett löfte jag bröt när sagda affär var billigast i Sverige på Fladens flytoveraller, men i övrigt hållit.
        I ungdomen köpte jag också ett par budgetplagiat av ABU:s reflexspinnare. Det prydde väl sin plats i fiskelådan, men efter ett försök i vattnet fick de stanna på land.
        Så som flera redan sagt, spinnare och wobblers bör man nog satsa på kända märken, även om det naturligtvis kan slumpa sig så att ett billigt bete funkar utmärkt.

Kommentera

Som redan nämnts så bör man satsa på kvalite när det gäller wobbler o spinnare. Wobbler som ligger på sida o inte rör sig e ingen höjdare. Och med billiga spinnare så tvinnar sig gärna linan. Till skeddrag så funkar ju typ allt,men även där kör jag hellre med lite dyrare då jag upplever att färgen håller längre på dom. Så att köpa billigt brukar bli dyrare i längden.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Världens bästa kustbete heter Snaps och kostar 39 spänn styck. Men visst hade jag kunnat tänka mig att ge några tior till om betet kom med bättre krok och inte tappade färg så lätt.

Kommentera

Nu har jag inhandlat en massa billiga små Ul-wobblers (vanliga men även poppers) från Kina via Ebay.

Ska bli kul att testa dem. De kostade allt från 1-15 kr/st inkl. frakt.

Inköpen gjorde jag mest för att min 7-åriga dotter får så otroligt dåligt samvete när hon råkar kasta upp en dyrare wobbler eller liknade i träden eller blir av med den genom bottennapp. Hon vill numera bara fiska med jiggar med motiveringen att jag har många identiska och att hon vet att jiggar är billiga beten. Nu har jag visat henne hur billiga grejer jag köpt och nu är hon lite lugnare.

Sen har jag lite svårt att betala nästan 100 kr för en wobbler på 3-5 cm.

Här var det billigt (och kanske bra):
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-13, 14:55.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
                " Överlag så är det så att man får det man betalar för." hehe att den gamla funkar fortfarande...
                Man får betala det marknaden tål snarare och vid oligopol ännu mer...
                X2

Det är säkert skillnader på material och komponenter (krok+fjäderringar) mellan de billigaste och de dyraste betena men därmed inte sagt att de dyraste betena inte skulle kunna säljas betydligt billigare med bibehållen vinst.

Vi fiskare behöver TRO på vår utrustning för att den och vi ska fiska bra. Och tyvärr så tror vi ofta på att en dyrare produkt från en välkänd firma fiskar bättre än en billig från en no-name firma.
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Världens bästa kustbete heter Snaps och kostar 39 spänn styck. Men visst hade jag kunnat tänka mig att ge några tior till om betet kom med bättre krok och inte tappade färg så lätt.
                  Eller ett par tior billigare om de kom utan fjäderring och krok...
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Jag förstår vad du menar men det ser lite roligt ut att man tycker en sak är världens bästa men samtidigt klagar på dålig krok och att den tappar färg

Kommentera

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                      Jag förstår vad du menar men det ser lite roligt ut att man tycker en sak är världens bästa men samtidigt klagar på dålig krok och att den tappar färg
                      Hehe... Så klart, men rent fiskemässigt är Snaps helt fantastiskt enligt min mening. Känns som något slags stenålderskonstruktion egentligen ju, men vet inget skeddrag som rör sig så coolt i vattnet vid vevstopp och småryck som just Snapsen. Och det ger fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 933 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13