Slirspärr på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slirspärr på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slirspärr på multirulle

Köpte min första multirulle för en vecka sedan för att testa på jerkfiske. När jag lindade på lina idag och testade spärren så tyckte jag att den va väldigt lätt.. på haspelrullar är det alltid ett bra omfång på spärren, alltså när den står på max så kan man inte dra alls och när den står på min så surrar linan ut hur lätt som helst, och ett bra omfång där imellan. På multirullen så kan jag sätta spärren på max men ändå dra ut lina, och bara lite mindre spärr gör att linan går ut alldeles för enkelt. Sen är det en bra bit till minimum och hela vägen där är typ som att inte ha någon spärr alls. Har hört något om att man kan trimma rullarna, har det något med detta att göra? Jag fick med en massa små plastbitar, och rullen är en shimano cardiff 301.
    Bloggen | Portfolio

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Köpte min första multirulle för en vecka sedan för att testa på jerkfiske. När jag lindade på lina idag och testade spärren så tyckte jag att den va väldigt lätt.. på haspelrullar är det alltid ett bra omfång på spärren, alltså när den står på max så kan man inte dra alls och när den står på min så surrar linan ut hur lätt som helst, och ett bra omfång där imellan. På multirullen så kan jag sätta spärren på max men ändå dra ut lina, och bara lite mindre spärr gör att linan går ut alldeles för enkelt. Sen är det en bra bit till minimum och hela vägen där är typ som att inte ha någon spärr alls. Har hört något om att man kan trimma rullarna, har det något med detta att göra? Jag fick med en massa små plastbitar, och rullen är en shimano cardiff 301.
    har du kört på flätlinan direkt i botten på spolen????har du gjort d så har du boven i dramat där.....måste ha några meter me nylonlina i botten på spolen eller en tejp bit.........

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg

Å du har lagt nylon i botten på spolen annars så kan allt snurra runt .
      Sen behöver man ju inte dra åt bromsen för kung å fosterland heller

/Fredrik

Kommentera

Cardiff har kort spann mellan min- och max bromseffekt. Du får vara nätt med vredet..

Kommentera

Nej, linan snurrar inte på spolen, jag är väl inte född igår

Ok, tråkigt att höra att Cardiffen har kort spann. Och nej, man behöver inte dra åt för kung och fosterland, problemet var egentligen det korta spannet som gör att spärren är svår att ställa in.

Vad gör de där små plastbitarna då? Vad har det för betydelse ifall man sätter dit dem på rullen.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Vad gör de där små plastbitarna då? Vad har det för betydelse ifall man sätter dit dem på rullen.[/QUOTE]

Antar att det är centrifugalvikter i reserv.. Ett tips, centrera linspridaren innan kast, annars sliter den linan som f*n.

Kommentera

Jag antar att de små plastbitarna hör till centrifugalbromsen. (Jag har aldrig intresserat mig för Shimanos rullar så lag vet inte säkert.) Pröva att testa ett kast med och ett utan. Du kommer att se skillnad och förstå på ett ungefär vad centrifugalbromsen är till för. Lagom många plastbitar på plats och du kommer att kasta som en gud, i andra fall kommer du knappt någonstans med kastet eller blir världsmästare på att lirka upp skatbon. Använd virknål. Det underlättar om trasslet blir svårt!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nja, har kastat med den nu och kom bra långt och det gick att ställa in centrifugbromsen bra utan plastbitarna. Glaet spö ja fixade också, ett daiwa luna predator, perfekt balanserat.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

OT:
                  Det finns de som påstår att det är en myt att man måste ha nylon i botten på rullen!!!
                  Jag tror det är en myt, men slår ett varv eltejp i botten innan påspolning av flätlina & det har inte slirat hittills.
                  Ola

Kommentera

Jag använde dubbelhäftande tejp. Ett varv innan, sen slå en knut å linda på några varv lina, sen ett varv tejp igen. Funkar fint.
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S