Hur använder man en multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur använder man en multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur använder man en multiplikatorrulle?

Hej,

Jag har nyligen köpt ett 6-fot spö och en multiplikatorrulle till det för att börja på med jerkfiske.

Jag har lite problem med att använda rullen...
    1. När jag kastar så hugger det ibland (linan har "skurit" in i övrig lina så det fastnar vid kast) Hur undviker man det? (Antar att det har med hur man vevar in?

Från Wikipedia: "En linförare ser till att linan läggs upp jämnt och "korsvis", detta för att förhindra att yttre lager av lina skär in i inre lager."

På vanlig haspelrulle korsas linan, men på min multiplikatorrulle korsas linan ingenting. Linföraren sprider bara ut linan på rullen.

- Någon som har några tips vad gäller detta? (Just nu är det ganska uppgivet)

Finns det någon guide på HUR man kastar, vevar in, ställer slirbroms och övrigt hur en multiplikatiorrulle fungerar?

Tack

Vad har du för rulle o lina ?

Generellt kan man säga att grövre lina (>0.35) ger mindre problem med att linan skär ner.

Vid bottennapp (eller stumhugg) kan det ibland hända att linan skär ner om du drar för hårt,
    men vanlig invevning borde inte orsaka sådana problem.

Ibland brukar jag släppa ut hela linan efter båten med en trög wobbler eller nåt.
    Sedan vevar jag in med konstant motstånd för att få en fin uppläggning av linan.

Det finns massor av trådar om kast med multirullar - sök

Kommentera

Jag har en Okuma San Juan s-250lx. Vet inte hur grov lina jag har.

Tror du missuppfattade mig gällande när det "hugger till". Kastar jag ut och vevar in, kast ut veva in. Kan gå bra ett par gånger sedan i utkastet så "hugger" det. Linan skär ner i övrig lina och sedan får man stå och trassla i ett par minuter.

Jag har släppt ut hela och vevat in, packat linan riktigt bra. Då går det kasta en gång i alla fall!

1. Taktiken vid vanlig invevning vid jerkfiske är spänd lina men inte för mycket motstånd?

2. Linan ska alltså INTE korsas som det stod på Wikipedia? Bara haspelrulle som gör det?

Kommentera

Linan ska inte korsas, se till så att linan ligger ordentligt upprullad på spolen. Om du vevar hem när linan inte är ordentligt spännd så finns risk att det bildas linbågar på spolen och då ökar risken för att du får ett skatbo på linan.
        Pike Vobiscum

Kommentera

jag har samma problem samma rulle med 0,36 lina

Fast tror inte det e fel på rullen tror det e fel på oss

Kommentera

Sök på youtube efter typ "Baitcasting reel how to", har för mej att det finns en mängd filmer om hur du "ställer in" din rulle.. Dock bör du kunna förstå engelska ganska bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av joag Visa inlägg
              Jag har en Okuma San Juan s-250lx. Vet inte hur grov lina jag har.

Tror du missuppfattade mig gällande när det "hugger till". Kastar jag ut och vevar in, kast ut veva in. Kan gå bra ett par gånger sedan i utkastet så "hugger" det. Linan skär ner i övrig lina och sedan får man stå och trassla i ett par minuter.
              Jaha, du har förmodligen råkat ut nåt som kallas för "skatbo",
              d.v.s. spolen har övervarvat så det bildas öglor som sedan låser spolen och linan skär ner.....
              Om man får tro internet så har rullen ett "6-pinnars" centrifugalbroms-system
              vilket borde räcka, men då gäller det att några (eller alla 6 pinnar) är aktiverade.
              Pinnarna eller vikterna finns normalt innanför gaveln på vevsidan.
              Skruva upp de räfflade skruvarna och kolla.

Dessutom finns en mekanisk broms som bromsar direkt på spolen eller spolaxeln.
              Be någon fiskekunnig i närheten visa hur det fungerar om du inte förstår.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 140 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13