Dem få gånger jag kör med tailar så känner man inget men efter en fisketur är dem vältuggade. Det vore trevligt att få upp dem, hur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tailbeten-konstiga?
Collapse
X
-
Antar att du pratar om typ jerkbeten med tail. Om så är fallet skulle det kunna vara att du inte har tillräckligt spänd lina mot betet och på så sätt missar huggen.
Jag upplever att jag missar mindre fisk när jag använder tailbeten. Har också en känsla av att fiske kliver på hårdare på dom. Men det är min känsla.
-
Beten av typen Zam Z tail krokar väldigt dåligt, tycker jag.
Ofta kan man låta gäddan skaka loss betet vid båtkanten.
Flera stora gäddor har spottat ut betet i håven ......
Bra vid nöjesfiske då man slipper besväret med att kroka av, läskigt vid tävlingsfiske
Kommentera
-
aldrig varit med om detta.Försök hålla kontakten med betet och samtidigt kolla på linan där den går ner i vattnet.Kan se huggen där innan man känner dem.Har själv haft bäst fiske på tailbeten när det är riktigt kallt i vattnet.ibland har man bara små nafs på tailbeten ändå är hela svansen demolerad på dem när man får upp betet
Kommentera
-
Håller med delvis....Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inläggJag har inte haft problem vid krokning med tailbeten snarare tvärtom att dom krokar lite väl bra
Inget annat bete sitter lika ofta i gälbågarna som just tailbeten.
Dom stora verkar ibland inhalera hela betet.
Annars verkar åsikterna gå isär (som vanligt).
Jag har iaf runt 200 gäddor på tail i år, d.v.s. ett hyffsat bra underlag för mina teorier.
En sak som kan påverka är att svansen sitter gjuten på kroken,
så man kan ibland dra sig för att byta ut bakre kroken även om den börjar bli sliten.
På originalsvansarna håller ju vanligtvis gummit längre än själva kroken.
Kan även vara så att man känner betydligt fler "stötar" på ett tailbete som bara vevas in än på en jerk t.ex.
Det är vanligt att man ser gäddan anfalla jerken utan att man känner ett skit i spöt.
Kommentera
-
Det är inte så att det är krokmärken till följd av t.ex. trängsel i lådan eller betets egen krok (som ju bör dansa runt en hel del under kastet, landningen i vattnet osv...)?Ursprungligen postat av BUCKet of JERKy Visa inlägg1. Vi pratar inte om jerkbaits med tail.
2. Tailen rör dem inte det är kroppen som blir sargad.
3. Vad pratar ni om man har ju helt sträckt lina vid tailfiske jämfört med jerkfiske.
[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
Vad handlar det om då? Antar att du menar Hell Tail, Adams Tail mm...Ursprungligen postat av BUCKet of JERKy Visa inlägg1. Vi pratar inte om jerkbaits med tail.
2. Tailen rör dem inte det är kroppen som blir sargad.
3. Vad pratar ni om man har ju helt sträckt lina vid tailfiske jämfört med jerkfiske.
Jag tycker faktiskt att de krokar ganska bra
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 212 visningar