Min haspelrulle skapar knutar i linan, vad är fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min haspelrulle skapar knutar i linan, vad är fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min haspelrulle skapar knutar i linan, vad är fel?

Min rulle, en Shimano Exage (finns inte längre, tror att nypriset var ca 1200) har en tid skapat knutar på linan åt mig, ca en knut var 3e kast och endast varannan knut går att dra upp vilket gör att det går åt en hel del lina. Fakta i målet:

*linan var Power Pro och jag provade både med en nyspolad spole med ny lina och en gammal som jag vet fungerade tidigare, båda skapade lika mycket knutar

*linan var spolad hemma men omsorgsfullt

*kastade med väl avvägd spö och beteskombination

*rullen är använd tämligen lite, har sedan inköp varit ute på ett tiotal turer

*beteslåset kontrollerades under tur och visade sig fungera bra, trots detta bytte jag till nytt efter ett antal knutar utan förbättring

Nåväl, jag undrar vad som kan vara fel, jag utesluter att spöet (Berkley Lightning Rod) skapar knutarna själv och att det är linan det är fel på ser jag som långsökt då jag provat både gammal och ny lina på två olika spolar. Samtidigt så är ju en haspel bara en haspel, det är ju ingen banbrytande teknik som kan gå fel direkt. Kan haspeln ha böjt sig på något sätt som förvärrar situationen eller?

Tacksam för åsikter
    Är det blåål eller vralåk?

Tja!

Har du kollat så att linföraren snurrar som den ska? Så att hjulet inte sitter fast alltså..
    Har själv haft lite sånt strul med min Exage i 100 str. Dock med nylonlina inte flätlina.

Det går att skruva loss själva byglen så du kommer åt att smörja upp linföraren.

Mvh Robban.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    271 917 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist