Hur ofta servar ni era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta servar ni era rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta servar ni era rullar?

Som rubriken lyder, hur ofta? själv har jag en Shimano Technium 3000 som jag är osäker på hur ofta man ska serva den, den har ju sk. centralsmörjning så jag kan göra det själv, men vet inte hur ofta man bör göra det på just den rullen?
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
    Som rubriken lyder, hur ofta? själv har jag en Shimano Technium 3000 som jag är osäker på hur ofta man ska serva den, den har ju sk. centralsmörjning så jag kan göra det själv, men vet inte hur ofta man bör göra det på just den rullen?
    Jag tror inte på det där med central smörjning . Rullarna blir ju smutsiga å fettet, oljan lossnar det är ju därför dom börjar låta .
    Man bör nog göra rent den 1 gång per år , ja lämnar in mina Ambassduer rullar .
    Ja lämna mina till Rulldoktorn förrut men han la bara på mer fett utan å göra rent , vilket gjorde att hela vevpartiet kärva i hop .
    Haspel verkar ju ännu läskigare å ta isär man bör nog veta var man håller på med innan man skruvar isär rullen i 1000 bitar .

/Fredrik

Kommentera

Jag servar mina multirullar ungefär 1 gång i månaden, då är det isär plockning av allt samt på med fett och olja! Men jag fiskar väldigt mycket också, ungefär 3-4ggr i veckan.
      sigpic
      www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Mindre service efter varje helg/vecka då det fiskats varvat med nedplock osv några ggr på ett år!

Kommentera

Stor service : en gång per år.
          Lite finputsning: när det behövs, man brukar märka det.
          Häls /T

Kommentera

En rejäl service efter säsong med byte av slitdelar. Underhåll av viktiga delar under säsong. Daglig omsorg under fisketurer.
            Rullen ska fungera när storfisken kommer!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ställer en fråga här eftersom det känns onödigt att starta en tråd om det.

vart kan man köpa rullolja+hur ska man smörja rullen? rullen som jag ska smörja är en cardiff 301. eller är det onödigt? man kanske bara kan gå till butiken man köpte den av och få det bra gjort?

Kommentera

Ursprungligen postat av sommenfiskaren Visa inlägg
                ställer en fråga här eftersom det känns onödigt att starta en tråd om det.

vart kan man köpa rullolja+hur ska man smörja rullen? rullen som jag ska smörja är en cardiff 301. eller är det onödigt? man kanske bara kan gå till butiken man köpte den av och få det bra gjort?
                Enklast är att gå till butiken. De hjälper dig med service mer än gärna.
                Billigast och bättre är att lära sig göra det själv. Det kan vara krångligt när man är nybörjare , men man lär sig snabbt. Ha med digitalkamera till hands. Olja och fett säljs i de flesta fiskebutikerna.

Här får du lite tips:
                http://www.google.se/url?sa=t&source...gP1HW9Djt24oDw

Häls /T

Kommentera

hej
                  dom kollas över efter varje pass
                  och stor service blir minst en gång i månaden då jag har en del
                  trim i mina rullar så kräver dom mera skötsel
                  det finns några kan trådar här på hur man sköter sina små älsklingar!
                  JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                  <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

På svaren här ser det ut som om de flesta beskriver sin servning av Ambassadeurer. Servar ni era haspelrullar lika ofta? Eller är det rentav era haspelrullar ni beskriver? Trådskaparen frågade ju nämligen om en haspel.

Jag har samma funderingar som trådskaparen, så jag väntar gärna på fler svar jag med =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04