Hur ofta servar ni era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta servar ni era rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att ingen svararar på frågor om att serva en nyare haspel. Är inte konstigt, dom är knappast byggda för det. Min grabb som är händig öppnade en Shimano Twin Power med övertygelsen att han lätt kunde serva den.
    Ur rasar en hög med små fjädrar och brickor. Han försökte att få allt på plats igen.
    Men var stört omöjligt. Lämnade in allt för att skickas till Normark för hopsättning.
    Rullen vart inte hundra efter ens hos Normark (Antagligen rulldoktorn).
    Ju mer rullen innehåller ju värre är det nog att serva. Typ 12 kullager. Jag rör inte innehållet. Rullen får gå så länge den snurrar lätt. Sen blir den i kastad i min kartong för trötta rullar.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Att ingen svararar på frågor om att serva en nyare haspel. Är inte konstigt, dom är knappast byggda för det. Min grabb som är händig öppnade en Shimano Twin Power med övertygelsen att han lätt kunde serva den.
      Ur rasar en hög med små fjädrar och brickor. Han försökte att få allt på plats igen.
      Men var stört omöjligt. Lämnade in allt för att skickas till Normark för hopsättning.
      Rullen vart inte hundra efter ens hos Normark (Antagligen rulldoktorn).
      Ju mer rullen innehåller ju värre är det nog att serva. Typ 12 kullager. Jag rör inte innehållet. Rullen får gå så länge den snurrar lätt. Sen blir den i kastad i min kartong för trötta rullar.
      Jag tänkte att far min kanske bara var lat som inte orkade serva haspelrullarna när han körde dem till dem tog slut bara. Men jag antar att det är som du säger, de är för små och svåra för att kunna serva själv om man, precis som jag, saknar magiska rullkunskaper.

Kommentera

Servar mina rullar när jag märker att det behövs!

Kommentera

Mina moderna hasplar är så nya att de ännu inte behövt servas och de gamla outslitliga servar jag och byter delar i efter säsong samt pysslar om med lite nytt kuggfett under säsong. Jag älskar pålitliga haspelrullar utan kullager, sa jag inte det?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag servar alla mina hasplar, med sprängskiss bredvid sig och lugnt och metodiskt arbete är det inga problem.
            Ett eller två a4 bredvid sig på bordet som man lägger upp alla delar på och sedan gör rent allt del efter del.
            Två daiwa, en Shimano och en Okuma har jag.
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
              Jag servar alla mina hasplar, med sprängskiss bredvid sig och lugnt och metodiskt arbete är det inga problem.
              Ett eller två a4 bredvid sig på bordet som man lägger upp alla delar på och sedan gör rent allt del efter del.
              Två daiwa, en Shimano och en Okuma har jag.
              //C
              Det vore bra att kunna smygtitta lite hur du gör. Kan du ta med digital kamera nästa gång och fota lite?

Häls /T

Kommentera

Gör lättare service efter användning, med en större varje år och då tar jag med alla även dom som har varit väskvärmare så att alla är i toptrim.

Kommentera

En mindre "service" efter i princip varje saltvattenpass. Komplett genomgång en gång per år. Gäller både mina haspel och multirullar.

/B

Kommentera

Fiskar i bräktvatten, så jag brukar skölja av min 5601C JB i duschen efter varje pass, sen torka av och skruva upp så den lufttorkar. Sen innan jag drar och fiskar händer det att jag droppar en droppe olja på de grundliga punkterna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04