Pigspin&liknande samt Vibrax double för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pigspin&liknande samt Vibrax double för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pigspin&liknande samt Vibrax double för gädda

Undrar om folk vill dela med sig av erfarenheter av gäddfiske med Pigspin(eller liknande s.k "Bucktail" spinnare)och Blue Fox Vibrax Double. Under vilka årstider/förhållanden funkar de bäst?
    All you need is Lubb.

Jag har ett fiskepass med pigspinn (vit med röd minisked) när jerken gick segt. Fick en gädda och ett antal följare.

Om det är slump eller ej vet jag inte men när jag började fiska med spinnaren så fick även fiskekamraten som fortsatte med jerk fart på grejorna. Det kan vara något med ljudet från spinnaren....eller som sagt, ren slump. Hände två gånger under samma dag. Två huggperioder som sammanföll med att jag började kasta med piggen.

Detta var höstfiske men borde fungera riktigt bra till vårfisket också

Kommentera

Ursprungligen postat av parabellum Visa inlägg

Detta var höstfiske men borde fungera riktigt bra till vårfisket också
      Och mitt i sommaren?

Nåt jag också funderar på är om det kan vara värt ett försök att byta ut lockskeden mot en #4 trekrok med en smaskig bit mörtstjärt på, så att ekipaget så att säga attackerar även gäddans luktsinne.
      Senast ändrad av Usling; 2010-01-03, 14:21.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Jag och mina vänner fiskade med olika spinnare inklusive pigspin från maj till september med gott resultat. Pigspin är ett lättkastat bete som kan fiskas riktigt grunt, strax under ytan, vid snabb intagning. Huggen var rejäla och kroknings egenskaperna var det inget fel på. Den bakre lilla skeden spinner på vid vevstopp men hittills har gäddorna inte tagit vid vevstopp utan bara vid kontinuerlig intagning. Har inte prövat spinnare under övriga året men till våren skall jag prova några spinnare från Musky Mayhem bl.a. junior Cowgirl som kan tas hem långsamt på lite djupare vatten - kanske den gamla damen vid branten finner dem intressanta.

Kommentera

Stora spinnare är ett grymt underskattat gäddbete här i Sverige. Kanske till del att det inte funnits så många bra modeller men nu börjar det dyka upp en del intressanta.
          Själv har jag fiskat mycket med stora spinnare och jag anser att de kommer bäst till sin rätt i grunda vatten med vegetation. Bästa tiden har jag haft i juni men under sena sommarkvällar i juli brukar de kunna få fart på tröga sommargäddor.

Pigspinn såg jag först förra året och köpte ett gäng som jag dock bara testat en del. Måste säga att det snabbt blev en stor favorit. Jag gillar speciellt den lilla skeden bakom spinnaren som tycks fungera som en extra attraktor. En annan fördel med spinnare är att man oftast krokar fisken bra.
          Visst att sätta en mörtbit på trekroken kan vara rätt medicin ibland. Själv brukar jag prova detta när jag sett eller tror att det finns gäddor i närheten men inte riktigt vill hugga, då kan det vara hela skillnaden.
          Trots att det är en rätt stor spinnare fungerar den till abborre också, jag tror jag fått mer abborre än gädda på den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Klemiskungen Visa inlägg
            Trots att det är en rätt stor spinnare fungerar den till abborre också, jag tror jag fått mer abborre än gädda på den.
            Man fascineras ibland av abborrens optimism och glupskhet. Vid mer än ett tillfälle har jag fått abborre som inte ens är dragets längd gånger två.
            All you need is Lubb.

Kommentera

har en Shumway tackle flasher SB och en Musky Mayhem Showgirl
              sen har jag gjort en med jiggsvans och zonker strips och en utan något bakom, bakom har den en fjäderring där jag fäster typ softbaits eller spinnflugor. har inte testat mina egna pga isen men de andra har jag testat och fått följare på flasher och fisk på showgirlen

det är några av mina favvo beten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 354 svar
              279 391 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist