Kanske ni villja beställa fran USA:
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa utrustning från Tyskland?
Collapse
X
-
Normalt förfarande när du förbinder dig att bli grossist, så ingår det även att ta reklamationer från produkter som inte har köpts i detta fall Sverige. Dock kan lokala avtal tecknas, dock svårt att tro det gäller Normark/Shimano.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggTror inte Normark blir speciellt glad om du inte köpt den genom dem. Antar att det är grossisterna som håller i garantierna och inte märkerna globalt.
Så köper du från tyskland så får du reklamera där...
Kommentera
-
Om det du säger stämmer att grossisterna är tvunga att ta reklamationer från utlands köpta produkter så finns det ju ingen mening att köpa i sverige längre. Beställ från ex usa och reklamera hemma om det går sönder.Ursprungligen postat av manged_71 Visa inläggNormalt förfarande när du förbinder dig att bli grossist, så ingår det även att ta reklamationer från produkter som inte har köpts i detta fall Sverige. Dock kan lokala avtal tecknas, dock svårt att tro det gäller Normark/Shimano.
Mycket svårt att tro det stämmer. Men det måste utredas vidare....
Kommentera
-
Om alla skulle tänka så, så skulle vi inte ha något utbud, inte ha någon service i Sverige alls.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggOm det du säger stämmer att grossisterna är tvunga att ta reklamationer från utlands köpta produkter så finns det ju ingen mening att köpa i sverige längre. Beställ från ex usa och reklamera hemma om det går sönder.
Mycket svårt att tro det stämmer. Men det måste utredas vidare....-------------------------------------------------------------------------------------
>>> http://fiske.makkes.se <<<
Kommentera
-
Har beställt lite jiggar från www.koederbau.de till norgefisket i sommar. Coola prylar!
Men.....
Jag lade ordern och betalade för 2 veckor sedan men har fortfarande trots påminnelser,
inte ens fått ett trackingnummer på paketet!!
Det är riktigt dåligt!
Jag har fått hem grejer från USA på halva den tiden,
och jag börjar starkt tvivla på att jag ska få grejerna alls.
Om ni inte absolut måste ha just 40cm royberjiggar så handla hos någon annan.
Trekkarn[FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]
Kommentera
-
Om en Shimano skulle gå sönder ska den lämnas in med garanti lapp och kvitto och då framgår det ju även om den köpts i Sverige.
Köper du en Nokia på onoff så kan du ju inte få garanti hoss Elgiganten bara för att dom säljer lika dan.
Men om du är villig att betala för lagning så kan det troligvis gå för sig.
Kommentera
-
Hej Henrik Andersson; Om du köper en Shimano haspel- eller multirulle i Tyskland antar jag att du gör det för att få den billigare? Jämför med att du köper en Shimano Calcutta i Malaysia för att den tillverkas där och är betydligt billigare än i Sverige. Tror du verkligen då i din vildaste fantasi att Normark Scandinavia i Sverige skulle åtgärda en garantireparation gratis?Ursprungligen postat av Axor Visa inläggOm jag köper en shimano rulle i tyskland, och det blir problem med den t.ex, kan jag skicka den till normark i sverige för garantirep? eller måste jag skicka till tyskland? alltså om shimano har garanti oavsett vilket land man köper grejjerna från?
Jag råkade ut för samma sak vid ett antal tillfällen när jag var generalagent för Lowrance ekolod och navigatorer här i Sverige. Många båtägare och sportfiskare importerade eller köpte själva sina Lowrance ekolod i Canada och USA för att priserna där var mycket lägre. Sedan när det blev något fel på ett ekolod vände de sig till mig för att få ekoloden reparerade enligt den svenska 3-årsgarantin. Det fungerade inte speciellt bra, eftersom garantin i USA bara var ett år. På den tiden gällde 1-årsgarantin "worldwide", under förutsättning att man kunde visa upp garantibevis och daterat inköpskvitto. Hur det är idag med Lowrance garantier vet jag inte...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Nej du, jag tror inget, jag hade ingen aning hur det låg till, därför frågade jag! Vet i vissa fall där produkter som köpts i annat land kan ha gällande garanti "world wide".Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggTror du verkligen då i din vildaste fantasi att Normark Scandinavia i Sverige skulle åtgärda en garantireparation gratis?
Vila i frid Ozzy, vila i frid...
Kommentera
-
Kan vara helt ute och cykla nu men faktum är att Sverige skiljer sig på många sätt i detta fall, vilket ju inte är konstigt med det skattetryck, moms osv vi har.
Köper du en Shimano rulle i Tyskland så kan du med all sannolikhet reklamera den (på garanti) i t.ex. Frankrike, Holland eller till och med USA. Men jag misstänker att Normark i Sverige har skrivit avtal för att kunna kringgå detta.
En kompis köpte en LCD-TV i Tyskland (Samsung) som han tog med sig när han flyttade till Frankrike. TV'n tvärdog (ca 6 mån gammal) efter några veckor i Frankrike, han kollade med Samsung lokalt och han kunde utan problem serva TV'n på garantin i Frankrike trots att den var köpt i Tyskland.
I Sverige hade det givetvis aldrig gått, då Samsung i Sverige säkerligen också sett till att skilja sig från dessa avtal.
Men vem bryr sig, en Shimano rulle i Tyskland, USA eller varför inte Asien kostar ju hälften med frakt och tull och moms (USA/asien) och allt... Har ju råd att köpa två för samma pengar.
Kollar själv på en till Shimano Technium MgS 1500 till (har en till abborrefisket, helt underbart med magnesium rulle i den storleken till mitt abborre fiske, hur nöjd som helst!)
I Tyskland kostade den sist jag kollade runt 150 euro. Nu har Normark tagit bort den ur det svenska sortimentet till 2010, tyvärr men förra året hade den ett rekommenderat pris på 3295 kr i Sverige vilket motsvarar 2 st inkl frakt från Tyskland och då har jag inte ens vågat kolla vad den kostar i Asien eller USA.
En vanlig "tung" Technium har ett rekommenderat pris på 1895 kr. Den finns dessutom inte att tillgå i den perfekta 1500 storleken i Sverige. 1000 tycker jag är för litet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 250 visningar