Vadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare

Tjena! Behöver ett par vadare har jag kommit fram till. Vill komma undan så billigt som möjligt, har inga höga krav mer än att man kan spatsera runt i sjön utan att bli blöt liksom..

"Problemet" är väl dock att jag har åtminstone 48 i skostorlek. Finns det vadare att hitta i dessa storlekar?

Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
    Tjena! Behöver ett par vadare har jag kommit fram till. Vill komma undan så billigt som möjligt, har inga höga krav mer än att man kan spatsera runt i sjön utan att bli blöt liksom..

"Problemet" är väl dock att jag har åtminstone 48 i skostorlek. Finns det vadare att hitta i dessa storlekar?
    Min erfarenhet av vadare är som följer:
    Billigt när det gäller alla typer av vadare är lika med vatten innanför vadarna ganska snart.
    Dyrare vadare är lika med inget vatten innanför vadarna under lång tids användning.
    Det är bara att själv välja vad som passar dig bäst.

När det gäller storlekar så tror jag att dina fötter ligger på smärtgränsen vad som finns att få tag på i vadarväg. Många gånger slutar tillverkningen vid storlek 47. Speciellt i de lägre prisklasserna.
    Men jag har sett vadare med din storlek tidigare. Du får helt enkelt kolla in de olika märkena och se vad de har för utbud.
    sigpic

Kommentera

Ta en bit galonbyxor.
      En liten flask superlim.
      Designa vadarna efter dina önskemål med klipp och klistra metoden.
      Garanterat billigt, säkert? Nej.

Eller så köper du ett par vadare för 1500-2000kr. Eftersom du kommer inse vilken fördel och förbättring det kommer göra för ditt fiske.
      Angående sko storleken så skulle jag kontaktat något märke som säljer vadare och be om att dom fixar ett par 48er.

http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Ta en bit galonbyxor.
        En liten flask superlim.
        Designa vadarna efter dina önskemål med klipp och klistra metoden.
        Garanterat billigt, säkert? Nej.

Eller så köper du ett par vadare för 1500-2000kr. Eftersom du kommer inse vilken fördel och förbättring det kommer göra för ditt fiske.
        Angående sko storleken så skulle jag kontaktat något märke som säljer vadare och be om att dom fixar ett par 48er.

Då blir det nog verkligen inte några 1500-2000 sek dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
          Då blir det nog verkligen inte några 1500-2000 sek dock.
          Sant, kanske landar på några hundringar till.
          Men min poäng var att det går att fixa 48er. Samt att det är värt och köpa ett par vettiga vadare från början. Blir dyrare i längden annars.

Skitfiske.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Hm, jag kan verkligen ingenting om vadare. Men när jag tittat runt har jag hittat både vadare med skor som sitter fast i byxan, och vadare där man får köpa till skor. Då måste jag ställa mig frågan, hur kan det hålla tätt om man köper en lös sko till ett par byxor? :S Dock verkar det vara alternativet för mig, då jag hittat vadarskor i upp till storlek 14 lite här och där. Men som sagt undrar jag över hur man försluter mellan skor och byxor?

Kommentera

Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
              Hm, jag kan verkligen ingenting om vadare. Men när jag tittat runt har jag hittat både vadare med skor som sitter fast i byxan, och vadare där man får köpa till skor. Då måste jag ställa mig frågan, hur kan det hålla tätt om man köper en lös sko till ett par byxor? :S Dock verkar det vara alternativet för mig, då jag hittat vadarskor i upp till storlek 14 lite här och där. Men som sagt undrar jag över hur man försluter mellan skor och byxor?
              Strumpvadare som du har tankar kring har en strumpa av neopren som är sydd och limmad till byxbenen. Sen så stoppar du strumpan i en känga och har ett grusskydd över. Det är en totalt vattentät, stark och flexibel lösning vid vadning.
              Ett litet krux är att strumpvadare generellt är dyrare än stövel varianten pga tillverkning kostnader+ att du måste investera i ett par kängor. Men du får å andra sidan ofta mer för pengarna i långa loppet och en bra mycket högre komfort under tiden.
              Jag själv har vadat med strumpvadare de senaste 10 åren och jag skulle aldrig byta tillbaka till stövelvadare för allt smör i småland.
              Men du får nog räkna med att hosta upp runt 3000 kr innan du står där ute vid vattnet med tillförsikt att komma hem torr de kommande 5 åren. När det gäller vadare så är det gamla talesättet att du får vad du betalar för påfallande sant.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 790 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist