Bästa spinnrullen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnrullen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Mörrumserien med magnetbroms är ett fint-fint serie, men den bygger fortfarande på den lite äldre mörrum eller är Jag ute och cyklar nu?
    Behöver läsa lite mer ABU historia kanske.

Häls /T
    De nya Mörrum har inte magnet utan externt justerbar centrifugalbroms. Viss del av designen påminner mycket om tidigare Mörrum från sent 90-tal/tidigt 2000-tal.
    Men så gör ju Daiwa o Shimano oxå, nuvarande Calcuttan är inte så olik 90-tals varianten. Luna bygger på Millionarien osv..

Absolut inget emot Daiwa o Shimano, gillar många av deras rullar, men tyvärr tenderar de att bli apdyra så fort det är något man vill ha..

Kommentera

Det er vel vi, kundene i Scandinavia, som fortsatt vil ha 60-70 talls rullene. Abu har gjort mange forsøk på å introdusere nye modeller, men Rocket er fortsatt favoritten her.

Her i Norge kan vi få kjøpt en 6500CS Rocket for ca 1000kr. Er solid, lettmekad og langtkastende selv i standardutførelse. En uslåelig rulle til denne prisen. Med litt UT pryler får den forbedrete kasteegenskaper og bedre slurebremse, og blir helt super. Vanskelig å introdusere nye 3000 kroners ruller som skal konkurere med Rocketen, de må være utrolig bra.

Etter min mening er røde 70 tals 5500 og 6500 ruller med chrome stativ, Midnight Blue 2500C, 5500C, 6500C sammen med de nye svarte og blå Mörrumene i 1600/3600 storlek de snyggaste multiplikatorrullene.

Nå det gjelder Pluton er den ikke i nærheten av Calcutta Conquest DC, spesiellt ikke 2009 og nyere modeller. 2009 har fått lettere spole og forbedret DC bremsesystem.

Jeg har prøvd mange av de beste multipliaktorrullene, og ingen rulle kan konkurere med min Midnight Blue 5500C UT Sea Trout Performance i Plus utførelse med UT Star Drag og kulelagret UT enkeltvev. Rullen har totalt 8 keramlager og 1 IAR. Til sitt bruk er dette verdens beste multiplikatorrulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        De nya Mörrum har inte magnet utan externt justerbar centrifugalbroms. Viss del av designen påminner mycket om tidigare Mörrum från sent 90-tal/tidigt 2000-tal.
        Men så gör ju Daiwa o Shimano oxå, nuvarande Calcuttan är inte så olik 90-tals varianten. Luna bygger på Millionarien osv..

Absolut inget emot Daiwa o Shimano, gillar många av deras rullar, men tyvärr tenderar de att bli apdyra så fort det är något man vill ha..
        Ah, nu fattar Jag. Du menade denna rulle: Morrum ZX1600/16001.

Jag håller med om calcuttan faktiskt. Jag har haft en 251 och har nu en 101b. Om man bortse från storleken och några extra finesser , det är inte så stor skillnad.

Från millionaire till lunan , där har det ändrats en hel del och framför allt det blev en hel del "bättre metallbladning" för många rullkomponenter säger Daiwa.

Numera har Jag svårt att köpa svindyra dyra rullar, man får inte mer fisk för det.
        Men runt 250 USD ute i världen finns en hel del go'saker.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg

Jeg har prøvd mange av de beste multipliaktorrullene, og ingen rulle kan konkurere med min Midnight Blue 5500C UT Sea Trout Performance i Plus utførelse med UT Star Drag og kulelagret UT enkeltvev. Rullen har totalt 8 keramlager og 1 IAR. Til sitt bruk er dette verdens beste multiplikatorrulle.
          När Jag var på besök i USA, min kusiner bor där, fick Jag låna och fiska med en conquest 100 DC. Så bra fiskeredskap var inte möjligt att tillverka, kändes det som. Det roliga är att Jag fick inte mkt mer fisk för det.

Det Jag tycker är intressant är att din uppgraderad Midnight Blue 5500C, som har säkert kostat en hel del slantar att "piffa upp", kan konkurrera med en sådan mästerlig ingenjörskap som en conquest DC. Hatten av , helt enkelt.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Ska du fiska med skönheten eller blir det bara samlarobjekt?

Häls /T
            Den fiskar jag med,, grymma kastegenskaper,, o en sjuhelvetes broms

Kommentera

Det verkar som om samtliga som har någon form av UT trim på sina rullar verkar helnöjda. Dessa trimmade rullar verkar de flesta vara överens om ligga i klass med eller till och med bättre än flertalet dyra modeller av shimano och Daiwa. Varför sväljer inte ABU stoltheten och anlitar herr Tingström på konsultbasis eller anställer honom istället för att borra fler hål i sina rullar för att försöka matcha hans verk.

Det kanske inte funkar att serietillverka UT´s prylar i större serier eller kanske UT kanske inte vill sammarbeta med ABU utan vill ha sitt eget. Jag tycker ändå det skulle det vara trevligt om ABU´s ambassadeurer hade samma eller bättre prestanda än konkurrenterna direkt från fabrik.

Säljs det några UT trimmade rullar i exempelvis USA eller Japan eller har de sina "egna" rulltrimmare?
              Senast ändrad av Bjorn; 2010-02-26, 12:27.

Kommentera

Nu tänker jag svära i kyrkan... .
                Någon som har koll på Shimano Calais DC & Calcutta TE DC?
                Där kan man snacka nytänkande, det är nog där vi har framtiden för alla spinnrullar.
                Men det är ny teknik, TT har get dem ruskigt höga betyg men ändå är tekniken i sin linda.

Ska jag vänta tills jag kan mecka ihop en rocket med samma teknik eller är det bara att sätta igång med de japanska!?

Kommentera

Ursprungligen postat av some0neelse Visa inlägg
                  Nu tänker jag svära i kyrkan... .
                  Någon som har koll på Shimano Calais DC & Calcutta TE DC?
                  Där kan man snacka nytänkande, det är nog där vi har framtiden för alla spinnrullar.
                  Men det är ny teknik, TT har get dem ruskigt höga betyg men ändå är tekniken i sin linda.

Ska jag vänta tills jag kan mecka ihop en rocket med samma teknik eller är det bara att sätta igång med de japanska!?
                  Äsh, en multirulle ska bromsas på traditionellt vis, med tummen. Annars kan man lika gärna köra en Abumatic = )

Tänk själv vad som händer när du glömt uppdatera virusskyddet i rullen och trojanen "instant_backlash.ppx" sätter igång att härja fritt..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    Äsh, en multirulle ska bromsas på traditionellt vis, med tummen. Annars kan man lika gärna köra en Abumatic = )

Tänk själv vad som händer när du glömt uppdatera virusskyddet i rullen och trojanen "instant_backlash.ppx" sätter igång att härja fritt..
                    Huuuuuu vilken bakåtsträvare ...
                    När du säger "på traditionellt vis", är det då enbart tumme eller använder du dig utav nymodigheter som "6-vikters kastbroms" eller kanske till&med magnetiskt?!

Sådär har man (nog) sagt om all slags hjälp när de dykt upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av some0neelse Visa inlägg
                      Huuuuuu vilken bakåtsträvare ...
                      När du säger "på traditionellt vis", är det då enbart tumme eller använder du dig utav nymodigheter som "6-vikters kastbroms" eller kanske till&med magnetiskt?!

Sådär har man (nog) sagt om all slags hjälp när de dykt upp.
                      Ja jag är lite konservativ ibland, kör i princip noll mekanisk broms, 1-2 vikter centrifugalbroms. Har rullen magnetbroms så lagom mycket där oxå..sen är det tummen.

Shimano gör skitfina rullar men Nintendo-versionerna ska man bojkotta. Vad är nästa steg....elektrisk invevning (finns ju iofs redan på vissa havsfiskerullar)..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 898 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13