Hjälp med CS Pro Rocket multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med CS Pro Rocket multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med CS Pro Rocket multirulle?

Helt enkelt hur funkar den? CS Pro Rocket 5500 multirullen.
    Jag har varit ute nu och testat rullen ett par ggr (jerkfiske) och är jätte nöjd med den och för att vara första gången jag kastar med en multirulle så lyckas jag bra med tumbromsning osv.
    Men jag är lite missnöjd med kastlängderna, men det kanske blir längre med mer träning ELLER har det med dom 2 rattarna att göra?? (inte slirbromsen in räknat).

Jag har testat dragit åt dom och haft dom löst åtdragen men jag förstår inte deras funktion egentligen.
    Mekbroms/magnetbroms/centrifugalbroms???
    Jag har läst många andra inlägg här på forumet angående cs pro rockets (5500) 2 rattar, ena på vänster sidan och den andra under veven/slirbromsen men snälla kan nån ge mig bra förklaring på dessa 2 rattars funktion? Och gärna tips hur jag ska ställa in dom för att få bra och låååånga kast längder??

Jätte tacksam för svar
    Senast ändrad av Tobbaz; 2010-04-04, 21:23.

Så vitt jag vet så är endast den vänstra ratten en kåpa. Det är den högra med numrering som du ska använda. Dock har jag precis köpt en Rocket själv ´så jag har inte full koll!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Det jag vet av Rocket rullar är att man ställer in bromsningen på spolen med dom två reglagen. Båda har bromsfunktion.
      Dvs att man gör att spolen snurrar lättare/tyngre. Jag började med rätt tung bromsning.
      Sen allt eftersom lättade jag i och med att man fick bättre kast teknik.

Sen finns det små plast brickor på centrifugalbromsen som gör att spolen inte ska snurra snabbare än vad linan spinner ut.

Dessa kan man senare ta bort då man lärt sig kasta, med detta kan man tjäna 5-30 meter beroende på bete och linval.

där ser du tre olika modeller av centrifugalbroms. Är det en nyare rulle är det oftast 6 stift du har. Detta ser du lätt genom att lossa på kåpan som bilden nedanför illustrerar
      Senast ändrad av Gimlan; 2010-04-04, 21:44.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Okej så långt är jag med att det är 2 broms "rattar" men varför just 2 st och inte 1 som det är på andra??
        vad är det för skillnad på dom??
        Läste om att man ska centrera spolen med ena ratten?? Gör man så isåfall hur gör man de??

Annars om tipset att öppna och ta bort plastbitarna var en nyhet, tack =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbaz Visa inlägg
          Okej så långt är jag med att det är 2 broms "rattar" men varför just 2 st och inte 1 som det är på andra??
          vad är det för skillnad på dom??
          Läste om att man ska centrera spolen med ena ratten?? Gör man så isåfall hur gör man de??

Annars om tipset att öppna och ta bort plastbitarna var en nyhet, tack =)
          i och med att du tar bort brickorna ökar risken att du får ett skatbo.

Det är som du säger, man centrerar spolen med reglaget som sitter på den sidan veven är på och trycket på själva axeln på motsatt sida. Var tvungen att öppna upp min rulle för att kolla läget =) Jag har då en 6500 CS Pro Rocket

varför det är två reglage man ska kunna justera spolen med har jag inte listat ut. Men jag skulle tippa på att det har med balansen att göra. Ju mindre vibrationer rullen utsätts för ju längre kast får man.

Själv föredrar jag två reglage att ändra på. Känns som att det är bättre på något sätt.
          Senast ändrad av Gimlan; 2010-04-04, 22:14.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Okej okej nu hajjar jag lite mer, tack för svaret =)
            Men en fråga på de hehe, hur reglerar man så att spolen är centrerad, nått speciellt man ska tänka på?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbaz Visa inlägg
              Okej okej nu hajjar jag lite mer, tack för svaret =)
              Men en fråga på de hehe, hur reglerar man så att spolen är centrerad, nått speciellt man ska tänka på?
              Det räcker med att du använder ögonen till att centrera spolen, justera med ratten under veven tills spolen ligger i mitten av rullen. Sedan justerar du in ett lämpligt motstånd med ratten på andra gaveln.
              När du hittat en bra grundinställning kan du snurra den numrerade brickan som sitter under ratten så att den står på något lämpligt, t.ex. noll, så hittar du lätt tillbaka till samma grundinställning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 198 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13