Spöval, VJ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöval, VJ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöval, VJ

Jag är på jakt efter ett nytt spö till VJ-fisket efter gös. Primärt är det tre spön som fångat mitt intresse:

Fox Luc Coppens LÄNK
    Shimano Speedmaster LÄNK
    BFT Walker Vertical LÄNK

Utöver dessa tycker jag även de nya Pezon&Michel-spöna ser riktigt fina ut, t.ex. Invitation SG Verticale.

Någon rutinerad VJ-fiskare får gärna lämna tips och synpunkter. Kommentarer á la Jämtlandsgädda göre sig icke besvär... "Nej, jag tycker inte du ska köpa det spöt för när jag åkte förbi Berras på Vallhallavägen såg jag det i fönstret och det såg inte alls bra ut. Jag tror att spöt är alldeles för mörkblått för att fiska gädda med."

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
    Jag är på jakt efter ett nytt spö till VJ-fisket efter gös. Primärt är det tre spön som fångat mitt intresse:

Fox Luc Coppens LÄNK
    Shimano Speedmaster LÄNK
    BFT Walker Vertical LÄNK
    Utan tvekan ett Fox Luc Coppens (trigger) om du frågar mig. Du blir garanterat inte missnöjd och kommer förmodligen inte hitta ett bättre, särskilt inte till det priset. Du kommer inte vilja ha ett nytt spö nästa år om man säger så.. Inte näst-nästa år heller. Shimano Speedmaster är bra på många sätt, men jag tycker att det är lite vekt (ändå har jag det som heter "heavy", det finns även ett medium). Skulle vilja ha mer toppaktion och bättre ryggrad nere i klingan.

Det tredje spöt har jag inte testat, däremot ett BFT Walker Medium spinn, men det kanske skiljer sig i egenskaper så pass mycket att de två inte är jämförbara... Bra spö dock.

Lycka till med inköpet
    Senast ändrad av TailRunner; 2010-04-19, 22:56.

Kommentera

Hej.

Jag fiskar en 2-delad variant av BFT vertical och är helnöjd.... tycker inte det påverkar känslan i spöt på något sätt alls, men så mycket trevligare när alla prylar skall transporteras.

Kommentera

När jag började fiska vertikalt så körde jag med ett BFT Walker Medium som jag var helnöjd med! Tyckte det var ett skönt spö, men jag köpte ett Luc Coppens lite senare när jag fiskat vertikalt en säsong. Är stor skillnad på dessa spöna tycker jag! BFT spöt är ett bra spö att börja med eftersom det är väldigt prisvärt, men när man behärskar tekniken lite bättre och är fast så är det värt varenda krona att uppgradera till Coppens spö!
        Är helt annan känsla i det spöet! Ligger bättre i handen och är mycket känsligare i klingan vid småpuffar. Sen är det lite längre oxå vilket jag tycker är ett plus. Blir skönare att drilla fisk på då.
        Det tredje spöt har jag inte ens kännt på eller tittat på! Efter att jag köpte mitt Coppens spö så har jag svårt att se något som kunde förbättras med spöt!

Kommentera

Tack för era inlägg. Jag hittade ytterligare ett intressant spö idag, Berkley Selection Series Vertical. Det är 6 fot långt och har en betesvikt på 8-36g. Spöt var jävligt snyggt och kändes nice att hålla i. Nån som testat eller har synpunkter?

Kommentera

FOX LC

Gör det rätt!

Kommentera

Är inte rutinerad vertikalare på något sätt men jag har fortfarande "information" att dela med mig av ...
              Själv har jag bft walker vertical och är kanonnöjd. För mig är aktionen perfekt och man känner minsta lilla nafs. Innan jag köpte spöet så kände jag också på Luc Coppens men för mig var det aningen för mjuk i toppen, men alla har olika smak.

Mitt enda råd är väl att gå till en butik och känna på alla tre spöna (kanske du redan har gjort?). Men att också låta en i butiken (eller någon du känner) stå och dra i toppen på spöet medans du håller i det. På det sättet får man verkligen känna hur det kommer att vara att drilla fiske med spöet.

MVH Axel Aremyr.
              --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Bump.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 868 visningar
                0 gillar