Funkar multirullar till alla spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkar multirullar till alla spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funkar multirullar till alla spön?

Hej igen,

Kan man använda multirullar till alla sorts spön? I mitt fall handlar det om ett Savagear Pro Jig 'n Spin spö som tar 10-30 grams beten. Kan man endast ha multirullar, lågprofilare syftar jag på nu, till tyngre fiske, och måste man ha en "trigger" på spöt?

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
    Hej igen,

Kan man använda multirullar till alla sorts spön? I mitt fall handlar det om ett Savagear Pro Jig 'n Spin spö som tar 10-30 grams beten. Kan man endast ha multirullar, lågprofilare syftar jag på nu, till tyngre fiske, och måste man ha en "trigger" på spöt?
    Hej Andreas Mattsson; Vanliga båtspön, djupriggsspön, flugspön, havsfiskespön, haspelspön, jerkbaitspön, planerboardsspön, spinnspön och alla typer av trollingspön i förekommande längder och styvhetshetsgrader kan du använda multirullar till, förutsatt att skruvrullfästet på spöt är tillräckligt långt och brett i den gängade delen för att kunna skruva fast multirullen i.

När det gäller avancerat spinnfiske och även jerkbaitfiske kan det vid själva utkastet vara bekvämt och mindre riskabelt att ha pekfingret runt ett triggerfäste.
    Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Man måste inte ha trigger på spöet. Däremot är haspelspön och multirulle spön uppbyggda på olika sätt. Det man genast ser som skiljer är spöringarna. Haspelspöets ringar har en större diameter för att inte linan som lämnar spolen i vida slingor inte ska slå i ringen för mycket eller fastna och skapa trassel. Multirullens spole och linförare styr ut linan mycket mera rakt och då behövs inte de stora ringarna.
      Ofta sitter den första ringen på ett haspelspö på en hög fot. Det innebär att linan nöter mot och bromsas mot ringen om man monterar en multirulle på ett haspelspö. Att linan bromsas innebär att risken för skatbon på spolen ökas. För att kompensera för linans ökade motstånd när de passerar spööglorna tvingas man laborera med kastbromsen och ställa den hårdare. Det resulterar i kortare kast.
      Detta om de synliga skillnaderna. Alla spöklingor har i praktiken en ryggrad. Den finns mittemot ett ställe där spöklingans vägg är aningen tjockare. När man bygger spöet placerar man spöringarna utefter ryggraden eller mittemot ryggraden. Man gör på det ena sättet då man bygger haspelspön och flugspön på det andra sättet då man bygger multirullespön. Nu har jag inte koll på om det är ryggrad och spöringar på samma sida när det gäller haspelspön eller inte men poängen är att ryggraden styr mycket över hur spöets spänst och kastförmåga kommer att bli. Sitter den fel i förhållande till hur spöet kommer att böjas vid kast och drillning av fisk kommer det att påverka aktionen i spöet och drillningsförmågan. Risken för spöbrott kan öka.
      I nödfall går det att tillfälligt använda ett haspelspö till en multirulle men risken för problem ökar.
      Så det är inte om det finns trigger eller inte som är avgörande utan hur spöet har byggts.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Man måste inte ha trigger på spöet. Däremot är haspelspön och multirulle spön uppbyggda på olika sätt. Det man genast ser som skiljer är spöringarna. Haspelspöets ringar har en större diameter för att inte linan som lämnar spolen i vida slingor inte ska slå i ringen för mycket eller fastna och skapa trassel. Multirullens spole och linförare styr ut linan mycket mera rakt och då behövs inte de stora ringarna.
        Ofta sitter den första ringen på ett haspelspö på en hög fot. Det innebär att linan nöter mot och bromsas mot ringen om man monterar en multirulle på ett haspelspö. Att linan bromsas innebär att risken för skatbon på spolen ökas. För att kompensera för linans ökade motstånd när de passerar spööglorna tvingas man laborera med kastbromsen och ställa den hårdare. Det resulterar i kortare kast.
        Detta om de synliga skillnaderna. Alla spöklingor har i praktiken en ryggrad. Den finns mittemot ett ställe där spöklingans vägg är aningen tjockare. När man bygger spöet placerar man spöringarna utefter ryggraden eller mittemot ryggraden. Man gör på det ena sättet då man bygger haspelspön och flugspön på det andra sättet då man bygger multirullespön. Nu har jag inte koll på om det är ryggrad och spöringar på samma sida när det gäller haspelspön eller inte men poängen är att ryggraden styr mycket över hur spöets spänst och kastförmåga kommer att bli. Sitter den fel i förhållande till hur spöet kommer att böjas vid kast och drillning av fisk kommer det att påverka aktionen i spöet och drillningsförmågan. Risken för spöbrott kan öka.
        I nödfall går det att tillfälligt använda ett haspelspö till en multirulle men risken för problem ökar.
        Så det är inte om det finns trigger eller inte som är avgörande utan hur spöet har byggts.
        Hej Börje "BeBest" Eriksson;
        Allt du skriver är både genomtänkt, klokt och helt rätt.
        Förr fanns det inte många, långa och kraftiga tvåhandsspön med triggerfäste för multiplikatorrullar att välja bland. Mina 9-fots ABU Atlantic 460 och 403S tillhörde de längre triggerspöna både på 1960- och 1970-talen. Därför köpte jag till Kjell Lagergren och mig själv flera 11½ fots ABU Atlantic 484 surfcastingspön av Dan Åslund (Torbjörn Åslunds far) för vårt Gäddfiske med stora och tunga wobbler. Se bilden här på ett av mina Atlantic 484-spön, Ambassadeur 7000-rulle och en för ovanlighetens skull Rapala Magnum CD18- fångad, godkänd Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm..
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 897 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04