Utrustning för fjällen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för fjällen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för fjällen

Hej

Jag och min sambo ska vandra genom den svenska fjällkedjan i 3 månader, från juni till september. Under vandringen tänkte jag ha med mig ett haspelspö och det jag tittar på är Jaxon 7´ 4 delat, med kastvikt 5-25 g.

Det jag nu undrar över är ifall ni har några invändingar mot kastvikten på spöet, eller tror ni att spöet kommer passa bra för vandringen?

Jag kommer att ha med mig små wobblers, spinnare och flugset.

Vh
    Mathias Rehn

Det låter som ett klokt val med ett 4 delat, även kastvikt och spöets längd blir bra.
    Blir riktigt avis när jag ser vilken resa ni har framför er, själv hoppas jag på en veckas fjällfiske under sommaren. Tänkte ge lite tips vad det gäller beten som jag haft framgång med under mitt fjällfiske.

Spinnare är oftast ett säkert kort. I klarare vatten typ sjöar och vissa bäckar brukar diskreta färger fungera. Svart kropp med koppar-guld sked. Men om ni fiskar i bäckar med smält vatten från glaciärer så kan färgen i bland vara grumlig och då kan skrikiga färger vara grymt bra. Alltså bör man gardera sig med många olika färgkombinationer. Storlek 0-3 kör jag mest med. Vibrax, Mira och King spinnaren är givna kort för mig när det gäller fjällfiske. Spinnare som Lottospinnaren och Vibrax minnow spinn är inte heller dumt att testa.

Riktigt små skeddrag kan vissa stunder vara det enda som fungerar. Testa gärna riktigt mörka färger om det inte fungerar med de mer traditonella färgerna. Vad det gäller wobblers så kör jag mest med små Rapala modeller. Muddler minnow, E:12, Klinkhammer, Superpuppan och Red tag är några flugor jag alltid har med mig under mina fjällresor. De är olika typer av flugor som täcker in de flesta situationer. Hoppas ni får en trevlig fjällvistelse.

Mvh: Mats
    http://fiskelyckainorr.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
    6 svar
    1 846 visningar
    0 gillar